חדשות בארץ

שטייניץ: ״לא פוסל מלחמת איראן-ישראל״

חבר הקבינט המדיני-ביטחוני טען כי אם תפרוץ מלחמה של איראן עם ארצות הברית, ייתכן כי המדינה הנלחצת תפתח חזית נוספת מול ישראל

שטייניץ ונתניהו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)שטייניץ ונתניהו (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

שר האנרגיה וחבר הקבינט המדיני-ביטחוני, יובל שטייניץ, אמר היום (ראשון) כי לנוכח המתיחות המתגברת בין ממשל טראמפ לבין איראן שעשויה לגרור לחימה בין הצדדים, ייתכן אפשרות שאיראן תפתח חזית מול ישראל. "העניינים מתחממים ללא ספק. לא הייתי מוציא שום דבר מכלל חשבון", אמר שטייניץ בריאיון ל-ynet.

"איראן נכנסה בשבועות האחרונות ללחץ אטומי", הסביר חבר הקבינט והוסיף כי "הסנקציות הכלכליות שוברות את המפרקת של הכלכלה האיראנית וצפוי גל נוסף חזק יותר של סנקציות אמריקניות שגורם להם לאבד את שיווי המשקל".

כזכור, ביום שישי, לאור הדיווחים הקודמים בנושא, אישר שר ההגנה של ארצות הברית, פטריק שנהאן, את הצבתן של סוללות טילי פטריוט במזרח התיכון, בנוסף לשיגור אוניית לחימה אמפיבית ויחידת מארינס. ההחלטה האחרונה מגיעה בעקבות הפרישה החלקית של איראן מהסכם הגרעין שנחתם עמה ב-2015. בהודעת הפרישה הציב נשיא איראן, חסן רוחאני, אולטימטום לשאר המדינות שעדיין חתומות בהסכם, לפיו בתוך 60 יום יושגו הבנות חדשות בנוגע לעתיד ההסכם. לדברי רוחאני, באם לא יושגו הבנות כאלה, איראן תשוב להגביר את רמת העשרת האורניום.

על רקע זה טען היום שטייניץ כי "יש באיראן עימות פנימי אם להיכנע ללחצים האמריקנים ולפרק את תוכנית הגרעין או לחכות עד יעבור זעם, אולי טראמפ לא יבחר שוב, ולהמתין". לדבריו, "הם הגיבו כבר בהפרה של הסכם הגרעין ויש חשש שהם גם יגיבו צבאית".

בהתייחס לשאלה האם איראן תעדיף לפתוח חזית נוספת מול ישראל, טען חבר הקבינט כי "לא הייתי מוציא שום דבר מכלל חשבון, הלחץ, הפניקה, הוויכוח הפנימי הוא כל כך חזק שאי אפשר לדעת לאיפה זה יתפרץ״, אמר שטייניץ והביא כדוגמה לכך את התקרית שארעה בשנה שעברה בין צה״ל לכוח האיראני בסוריה, אז בוצע ניסיון איראני ליירט מטוסים ישראלים, כשבעקבות כך נאלצה ישראל לעשות שימוש בטילים מתוצרתה – עובדה אשר חשפה אותה. ״הם כבר ניסו לעשות את זה מסוריה לפני שנה, ואנחנו הצלחנו ליירט ותקפנו אותם בצורה מאוד קשה בעקבות הניסיון הזה. אם תהיה התלקחות מלחמתית בין איראן לארה"ב, בין אירן לשכנותיה, אני לא מוציא מכלל חשבון שהם יפעילו את החיזבאללה ואת הג'יהאד האסלאמי מעזה או ינסו לשגר טילים מאיראן כלפי מדינת ישראל".

בתוך כך, אתמול דווח ב-CNN כי ארצות הברית העבירה לשוויץ מספר טלפון, שלבקשתם יועבר לאיראנים במקרה שהאחרונים יחפצו ביצירת מגעים עם הממשל האמריקני. בהתייחס לכך, אמר שטייניץ כי "לא אכפת לי שהאמריקאים ידברו עם איראן", עם זאת הוסיף כי זה "בתנאי שהדיבורים יהיו על פירוק תשתיות הגרעין של איראן לתמיד, כמו שנעשה במקרה של תשתיות הגרעין של לוב לפני 15 שנים. זו המטרה שטראמפ הכריז עליה ונדמה לי שארה"ב מאוד נחושה וגם מפעילה על איראן לחץ כלכלי ומדיני מאוד כבד".

בהתייחס לסבב הלחימה שניהלה ישראל מול ארגוני הטרור העזתים, ולאחריו להפסקת האש שנחתמה בין הצדדים, אמר: "אנחנו מנסים להגיע להסדרה לטווח ארוך כמו שהיה אחרי צוק איתן. החמאס אולי רוצה הסדרה אבל הג'יהאד האסלאמי הוא הזנב שמכשכש בכלב, והוא מופעל במידה רבה ע"י איראן".

שטייניץ סירב לנקוב מה תהיינה התכניות בסבב הבא, עם זאת אמר כי "אנחנו צריכים להיות מוכנים לכל התסריטים, גם למהלך צבאי גדול בעזה וגם לאפשרות הלא נעימה מבחינתנו, היא לא ראשונה בסדר העדיפויות שלנו, יכול להיות שיגיע הזמן שלא תהיה לנו ברירה ונצטרך גם לכבוש את עזה כדי לנטרל את איום הטילים".

תגיות:יובל שטייניץֿאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה