חדשות בעולם

הדמוקרטים חסרי אונים: טראמפ חסם את פרסום דוח מולר המלא

דוח מולר, המאשים את הנשיא בכוונות לחבל בחקירה אך מנקה אותו מחשד לשיבוש, נאסר אתמול לפרסום לאחר שטראמפ ניצל את סמכותו החוקית וחתם על צו שמונע את פרסומו

הקפיטול של ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)הקפיטול של ארצות הברית (צילום: שאטרסטוק)
אא

מחלקת המשפטים של ארצות הברית הודיעה אתמול (רביעי) כי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם על צו המונע את פרסומו המלא של "דוח מולר" שחקר את קשרי טראמפ-רוסיה בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016.

הודעה זו מגיעה על רקע היחסים הרעועים בין הדמוקרטים לרפובליקנים, במרכזם המאבק החריף שמנהל טראמפ עם הקונגרס - הנשלט בידי הדמוקרטים, כשהאחרונים דורשים מהתובע הכללי, ויליאם בר, לפרסם את הדוח המלא. אלא, שבר סירב לעשות כן, ואתמול, עם הודעת משרד המשפטים, דן הקונגרס בצעדים שעשויים להינקט נגדו.

כהמשך לכך, אמש (חמישי) אישרה ועדת המשפט של בית הנבחרים האמריקני החלטה הקובעת כי התובע הכללי, ויליאם בר, מואשם בביזיון הקונגרס. מדובר בהחלטה סמלית ללא תוקף מעשי, אך מאידך מדובר בהחלטה תקדימית, לאחר שזו הפעם השנייה בהיסטוריה האמריקנית שתובע כללי מואשם בביזויו של בית הנבחרים.

"אף אחד, בוודאי לא ראש מערכת אכיפת החוק במדינה, אינו רשאי לזלזל בקונגרס ולדחות בקשה לגיטימית", אמר יו"ר הוועדה, ג'רי נדלר, לאחר אישור ההחלטה. "זו חובתנו החוקתית להגיב. אנחנו במשבר חוקתי", הוסיף, תוך שהוא מסרב להתייחס לאפשרות שהקונגרס יפתח בהליך הדחה לנשיא.

סירובו של התובע הכללי למסור את הדוח המלא, מצטרף לכך שגם בשבוע שעבר סירב להופיע בפני ועדת המשפט של בית הנבחרים. "זה חמור מאוד אם התובע הכללי של ארה"ב לא אמר את האמת בפני הקונגרס", אמרה אז יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. "זהו פשע", קבעה.

יו"ר הוועדה, ג'רולד נדלר, שתקף אז בחריפות את הנשיא באומרו כי מהלכיו בנושא מלמדים על התעלמותו מהזכויות החוקתיות של בית הנבחרים. לדבריו, "בכל יום אנחנו לומדים על מאמצים חדשים של הממשל הזה לעכב את הקונגרס". נדלר הוסיף כי "זה חסר תקדים".

כזכור, את ההמלצה להפעיל את הפריבילגיה הנשיאותית המונעת את הפרסום, קיבל הנשיא מהתובע הכללי שהסביר כי חרף העובדה כי הדוח מכיל חלקים נרחבים של מידע בלתי-מסווג, על הנשיא למנוע את הפרסום הכולל זאת לאור הדיון, שהתנהל אז, על זילותו של התובע הכללי לקונגרס. "ההחלטה הפתאומית של הוועדה להצביע על זילות", היא זו "שלא הותירה לך מספיק זמן כדי לשקול באופן מלא אם להשתמש בזכות הנשיאותית", טען בר במכתב ששלח אתמול לנשיא. בר הוסיף כי על הנשיא להשתמש בצו "עד להכרעה מלאה בעניין".

בחודש שעבר העביר התובע הכללי לקונגרס את עיקרי הדוח של החוקר המיוחד רוברט מולר בנוגע להתערבות הרוסית בבחירות לנשיאות ארצות הברית ב-2016. הדו"ח קובע כי לא נמצאו הוכחות לקנוניה בין אנשי הקמפיין של דונלד טראמפ לבין ממשלת רוסיה.

עם זאת, הדו"ח מטיח בטראמפ שלל האשמות חריפות, לפיהן ניסה להשתלט על החקירה ולהדיח את החוקר המיוחד. בדוח  הובהר כי לא אותרו כל הוכחות לכך שהנשיא שיבש חקירה.

כפי שהצהיר בעבר התובע הכללי, הדו"ח, שמשתרע על פני 448 עמודים, עבר צנזורה ועריכה בחלקים רבים ממנו, וזאת כדי לא לחשוף מידע מסווג.

תגיות:הקונגרס האמריקנידונלד טראמפרוסיה גייטויליאם בר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה