חדשות בארץ

עצמאות 71: החלו חגיגות יום העצמאות

אירועי יום העצמאות החלו בטקס הדלקת 12 המשואות בהר הרצל. יו"ר הכנסת אדלשטיין אמר בהתרגשות: "זה סיפור של עם מורד וחצוף שיש לו רק סיסמה אחת: 'כנגד כל הסיכויים'"

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

על רקע סיום יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, החלו הערב (רביעי) אירועי יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל כשגולת האירועים ניצבת בטקס הדלקת המשואות השנתי בהר הרצל בירושלים, שם שריקת הפתיחה סומנה עם הנפת דגל המדינה לראש התורן. האירוע השנה נערך תחת הכותרת "רק בגלל הרוח"- מצדיעים לרוח הישראלית".

בשיאו של טקס הדלקת המשואות ידליקו 16 איש ואישה אחת את 12 המשואות – מניין 12 שבטי ישראל. דגלני היחידות הצה"ליות יערכו תרגילי סדר וירכיבו מגוון צורות. הטקס ייחתם במופע יריות זיקוקי הדי-נור.

הטקס נערך במעמד יו"ר הכנסת וראש הממשלה, כשאליהם נלווים זוגותיהם.  הטקס נפתח עם קריאתה של תפילת "יזכור", שנאמרה על ידי ד"ר שמעון באומל, אחיו של רב-סמל זכריה באומל הי"ד, מנעדרי קרב סולטאן יעקוב שבאחרונה הובאה גופתו לקבר ישראל אחרי 37 שנים.

ראשונה עלה לנאום יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, שעורר את הנוכחים לפשפש בהיסטוריה של המדינה הצעירה. "יום העצמאות הוא זמן טוב לפתוח אלבומי תמונות בשנים ולהיזכר מי אנחנו מאיפה באנו ומה הסיפור שלנו", אמר אדלשטיין. "סיפור של עם עבדים שהשתחרר והפך לבני חורין והביא לעולם כולו תקווה שלחופש צורה חדשה של שלום וייעוד חדש של צדק. זה הסיפור שלנו. עם מורד שועט מאז, חצוף. יש לו סימא אחת - 'כנגד כל הסיכויים'. הגלו אותנו וכנגד כל הסיכויים תמיד חזרנו למולדת.

"בכל שנה אני עומד כאן נפעם אל מול ההישגים של משיאי המשואות. איזו קבוצת אנשים מדהימה ופורצת דרך שממלאת אותנו בגאווה שנה אחרי שנה. חלקם התגברו על אתגרים עצומים שהוצבו בפניהם. חלקם הציבו לעצמם אתגרים ועמדו בהם חלקם נאלצו להתמודד עם גורל אכזר שאין כמוהו, אבל הם מעולם לא ויתרו. היום הם כאן כותבים עוד פרק בסיפור שלנו, כנגד כל הסיכויים.

"לא מזמן נפגשתי עם קבוצת ילדים באחד היישובים בדרום הארץ. הם היו חלק מנבחרת רובוטיקה שהתעסקה עם חומרים שישיש כמוני לא מכיר. אחת הבנות לקחה פיקוד והסבירה, אז שאלתי אותה 'מה את אוהבת במקום הזה?'. 'כאן אני מצליחה לעשות יותר ממה שציפו ממני', היא ענתה. אני פונה אלייך, רגע לפני הדלקת המשואות. אם תמשיכי להאמין בעצמך וללכת קדימה, גם כשאין שום סיכוי. בעוד כמה שנים את תעמדי כאן עם משואה ביד לתפארת מדינת ישראל.

"אני רוצה לפנות גם אליך אתה ילד שצופה עכשיו בטקס. אני יודע שאתה מתלבט אם ללכת על החלום שלך. מתלבט מה יגידו, מתלבט אם בכלל יש לך סיכוי. תאמין בעצמך, תחשוב בגדול. יש לך סיכוי. לכל אחד מאיתנו יש ציפור קטנה בלב והיא עושה בנו מנגינות. ביום העצמאות הזה, מקימי המדינה קוראים לכם, ילדים וילדות, נערים ונערות - תאמינו בעצמכם, בתקווה שלכם, ברוח שלכם ושאתם חלק מסיפור נפלא שהתחיל כאן בארץ הזו - כנגד כל הסיכויים. בהמשך הסיפור תלוי בכך שלעולם לא נשאל למי מאירות המשואות - לכולנו הן מאירות. חג עצמאות שמח ישראל".

לאחר תום נאומו, פנה יו"ר הכנסת להדלקת משואה, שלאחריו עלו מייסדי פרויקט החללית "בראשית", הפילנתרופ ונשיא עמותת SpaceIL, מוריס קאהן, וכפיר דמרי, אחד משלושת המהנדסים היזמים.

בעת הדלקת המשואה אמר קאהן נרגשות: "שמעתי את ראש הממשלה אומר כאן שאנחנו עוד נחזור לירח. היינו שני רגעים מנחיתה ולא הגענו. נתניהו שאל אותי 'כמה יעלה לעשות פרויקט חדש?' ושאל אותי 'כמה זמן זה ייקח?' אמרתי לו כשנתיים. והוא שאל אם אני מוכן לעשות את זה ואמרתי לו שאני אשקול. אז עכשיו אני עונה לך, התשובה היא כן!".

מיד לאחריהם עלו הדליקו שאר המשיאים את משואותיהם. בין המשיאים, ד"ר הודיה אוליאל, שלמרות מחלתה בשיתוק מוחין, הצליחה להשלים את לימודי הרפואה; ד"ר סלמן זרקא, מנהל בית החולים זיו בצפת, ובן העדה הדרוזית; גיל שלמה, תלמידת כיתה י"א משדרות, שייצגה את בני הנוער מהעוטף שספגו וסופגים מטחי רקטות; נשיא הפדרציה היהודית בפיטסבורג שבארצות הברית, שהדליק את משואת התפוצות לאחר פיגוע הטרור שגבה את חייהם של יהודים; מנכ"לית עמותת "אנוש", ד"ר הלה הדס; אלוף-משנה שי סימן טוב, שנפצע באורח אנוש במבצע צוק איתן והצליח לשוב לשירות סדיר בצה"ל;  מארי נחמיאס, שורדת שואה ואם לשמונה ילדים, אשר הייתה אם אומנת ל-52 ילדים וילדות.

המשואה האחרונה נישאה ביחד על ידי שלוש האימהות, רחל פרנקל, בת גלים שער ואיריס יפרח, אימהותיהן של נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח, שנחטפו ונרצחו ב-2014 בגוש עציון.

תגיות:יום העצמאותטקס המשואות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה