חדשות בארץ

מסלול התנגשות: בכיר בבית הלבן הודיע כי "בקרוב מאוד" יוטלו סנקציות חדשות על איראן

בעקבות הודעת טהראן כי היא שבה לפיתוח חלקי של תכנית הגרעין שלה, בבית הלבן יוצאים בהצהרות לוחמניות לפיהן יטילו בקרוב סנקציות חדשות

(צילום: שאטרסטוק)(צילום: שאטרסטוק)
אא

הממשל האמריקני צפוי להטיל "בקרוב מאוד" סנקציות חדשות על איראן – כך הודיע היום (רביעי) טים מוריסון, היועץ המיוחד לענייני נשק להשמדה המונית של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ.

הודעתו של הבכיר בבית הלבן מגיעה לאחר שמוקדם יותר היום הודיעה איראן כי תפסיק ליישם חלק מסעיפי הסכם הגרעין ובמקביל תפעל להגביר את העשרת האורניום אשר נאסרה עליה. לדברי היועץ המיוחד, הודעת איראן היא "לא פחות מסחיטה גרעינית של אירופה".

מאז הפרישה האמריקנית מההסכם והטלת סנקציות אמריקניות חריפות, פעלו המעצמות האירופיות לעקוף את ההסכם, כשתחילת השנה אף דווח כי הן הקימו מנגנון מיוחד שמאפשר עקיפה של הסנקציות והזרמת כספים לאיראן. בהודעתו היום של היועץ המיוחד הוא הזהיר בנחרצות את הבנקים, משקיעים ועסקים אירופאיים לבל יפעלו לעקוף את הסנקציות האמריקניות באומרו כי מדובר ב"החלטה עסקית גרועה מאוד". מוריסון אף שיגר איום לעברם כל מי שיפר את הסנקציות "יימצא ויישא באחריות".

כן גם אמר מוקדם יותר היום בריאן הוק, ראש הצוות לאכיפת הלחצים על איראן מטעם מחלקת המדינה האמריקנית, כי ארה"ב תמשיך בהפעלת לחצים מרביים על ממשלת איראן עד שזו "תשנה את התנהגותה". הבכיר הוסיף כי כל מתקפה צבאית מצידה של איראן על ארצות הברית או בעלות בריתה, תיענה בחומרה, עם זאת הדגיש  כי ארצות הברית איננה מעוניינת במלחמה עם איראן.

הבוקר, בנאום שנשא בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית של איראן, הציב נשיא איראן, חסן רוחאני, למדינות החתומות על ההסכם, אולטימטום של 60 יום לעמוד בהבטחתן למנוע את פגיעת הסנקציות באיראן, במיוחד במגזרי הנפט והבנקאות. הוא הבהיר כי במידה ולא יעמדו בדרישות אלו – איראן תחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה ותחזור לפתח את כור המים הכבדים באראק.

"להסכם הגרעין הייתה תשתית לאומית אסטרטגית, זה לא היה עניין פרטי, מפלגתי או ממשלתי. זו הייתה החלטה לאומית שהתקבלה על ידי כל המערכת השלטונית", אמר רוחאני. הוא האשים את "הקיצונים באמריקה, הציונים והריאקציונרים באזור" בניסיונות אינטנסיביים לסיכול ההסכם מרגע החתימה עליו ביולי 2015: "ההסכם היה לטובת האינטרס של האזור והעולם, אבל לא לטובת אויביה של איראן, לכן הם לא חסכו מאמצים לחתור תחת ההסכם הבינלאומי. הציונות, הריאקציונרים ואיפא"ק (השדולה הפרו-ישראל בקונגרס) לחצו על ארצות הברית לפרוש מההסכם".

הנשיא האיראני הוסיף כי ארצו תפסיק לייצא את עודפי האורניום המועשר והמים הכבדים שברשותה – צעד המנוגד להסכם, שמימושו יבשר על חזרה איראנית לפיתוח תכנית הגרעין. הוא איים כי אם סוגיית הגרעין האיראני תגיע למועצת הביטחון, איראן תגיב על כך בחריפות. עם זאת, הוא ציין כי בשלב זה ארצו אינה פורשת זה מהסכם הגרעין, וכי היא מעוניינת להציל אותו מקריסה.

תגיות:הסכם הגרעיןארצות הבריתאיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה