חדשות בארץ

מזכיר המדינה האמריקני: "השגרירות בירושלים פתוחה באופן מלא"

על רקע הדיווח כי הממשל האמריקני פתח בהליכים לבניית מבנה קבע לשגרירות, מודיע פומפאו כי עם העברת מעונו של השגריר לבירת ישראל, "חוק שגרירות ארה"ב בירושלים" קויים במלואו

פומפאו בביקורו האחרון בירושלים (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)פומפאו בביקורו האחרון בירושלים (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
אא

מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו, הודיע היום (רביעי) כי בעקבות העברת מעונו של השגריר האמריקני לירושלים, הקונגרס לא יצטרך לחתום על הצו לדחיית יישומו של "חוק שגרירות ארצות הברית בירושלים" בחצי שנה.

 "ב -14 במאי 2018, השגרירות נפתחה באופן רשמי בירושלים. כעת, כשאנו חוגגים כמעט שנה לפתיחת השגרירות האמריקנית בבירה - אני שמח לדווח כי הודעתי לקונגרס, שאין יותר צורך בצו הנשיאותי שדוחה את המעבר", נכתב בהודעה שפרסמה לשכת פומפאו. בהודעה הובהר כי "במרץ 2019, אחרי התייעצות עם ממשלת ישראל, החלטנו שגם השגריר יעבור לגור בירושלים. לפיכך קבעתי כי שגרירות ארה"ב בירושלים פתוחה באופן מלא ורשמי בהתאם לחוק שנחקק".

חוק שגרירות ארצות הברית בירושלים נחקק ב-1995 על ידי הקונגרס האמריקני. החוק עבר חרף העובדה כי נשיא ארצות הברית, ביל קלינטון, סירב לחתום עליו. על פי החוק, על ממשלת ארצות הברית להכיר בירושלים כבירת מדינת ישראל, וכי על שגרירות ארצות הברית בישראל לעבור מתל אביב לירושלים לא יאוחר מסוף מאי 1999. עם זאת, על פי מתכונת חקיקתו של החוק, בידי הנשיא יכולת לדחות את ביצוע מעבר השגרירות בחצי שנה – עובדה שאפשרה לנשיאים קלינטון, בוש ואובמה לחתום על צו שדוחה את המעבר מדי חצי שנה. הדחייה האחרונה בוצעה בדצמבר 2017 כשהחליט הנשיא טראמפ על החלת התהליכים להעברת השגרירות, כשב-14 במאי 2018 הועברה השגרירות האמריקאית לשכונת ארנונה בירושלים.

הודעת פומפאו מגיעה לאחר שבחודש שעבר נחשף ב'חברת החדשות' כי למרות ההכרזה הרשמית, השגרירות פועלת ממבנה זמני, כאשר מבנה הקונסוליה הוסב לבניין השגרירות, בעקבות כך החלו בממשל האמריקני בהליכים לבניית מבנה הקבע לשגרירות.

על פי הדיווח, השגרירות האמריקנית אמורה להיבנות ב"מתחם אלנבי" בשכונת בקעה בעיר – שטח אותו חוכרים האמריקנים מאז שנות ה- 80 תמורת תשלום סמלי. לאחרונה קיבלה עיריית ירושלים פנייה רשמית מארצות הברית, הכוללת בקשה לאשר את תחילת העבודות במקום לצורך הכשרתו לבניית השגרירות. בנוסף, העירייה מתבקשת להגדיל את המתחם באמצעות צירופם של שטחים סמוכים. האמריקנים מתכוונים להתחיל את הבנייה במקום רק בקדנציה הנשיאותית הבאה, אך ככל הנראה הנשיא דונלד טראמפ מעוניין להציג את החלטתו להעביר את השגרירות למבנה קבע כצעד פרו-ישראלי נוסף, שיסייע לו במסע הבחירות שלו לכהונת נשיאות שנייה. ייתכן כי לשם כך הוא יגיע לירושלים כדי להניח את אבן הפינה לשגרירות המיועדת.

אופציה נוספת שנבחנת על ידי הממשל היא להקים בסמוך לשגרירות מתחם מגורים דיפלומטי, שישמש את הנציגים הרבים שיעבדו בה. בתגובה לפרסום מסרו בשגרירות האמריקנית כי "מספר אופציות נבחנות, אבל שום החלטה לא התקבלה עדיין".

תגיות:מייק פומפאושגרירות ארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה