חדשות בעולם

בדרך להסלמה? רוסיה תוקפת את איראן: "לא מתקבל על הדעת"

בעקבות הודעת איראן על נסיגה חלקית מהסכם הגרעין, המעצמות החתומות על ההסכם מאיימות כי יוטלו סנקציות. במקביל, רוסיה מתייחסת להודעה האמריקנית על שליחת נושאת מטוסים למזרח התיכון

לברוב (צילום: שאטרסטוק)לברוב (צילום: שאטרסטוק)
אא

שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, תקף היום (רביעי) את הודעת איראן בנוגע לנסיגה מחלק מהתחייבויותיה בהסכם הגרעין. "המצב שנוצר לא מתקבל על הדעת", אמר לברוב במסיבת עיתונאים משותפת עם עמיתו האיראני, מוחמד ג'וואד זריף, במוסקבה.

שר החוץ הרוסי הוסיף כי ארצו מצפה כי איראן תסביר את השינוי בעמדתה בנוגע להסכם הגרעין שנחתם. עם זאת, לברוב הדגיש כי רוסיה מעריכה את המחויבות האיראנית שנותרה, וכי הוא מצפה משאר המדינות החתומות לעמוד גם הן בהתחייבויותיהן. זריף השיב לו כי "אנחנו יכולים להבטיח את המשך קיומו של הסכם, אם המעצמות האירופיות יעמדו בהתחייבויותיהן". מוקדם יותר נמסר מהקרמלין כי רוסיה טרם שוקלת הטלת סנקציות על איראן.

בדבריו, תקף לברוב את הודעת וושינגטון על שיגור נושאת מטוסים למזרח התיכון, וקרא לה שלא להגביר את נוכחותה הצבאית באזור. "על ארה"ב להתרכז בדמוקרטיה, ולא לאיים על מדינות אחרות", אמר לברוב, והוסיף כי "קריאותיה של ארה"ב להגביל את ההשפעה האיראנית באזור הן לא מציאותיות וחסרות סיכוי". גם בקרמלין הפנו אצבע מאשימה לממשל טראמפ שגרם, לטענתם, למצב זה.  "הנסיגה של איראן מהבנות הסכם הגרעין הן תוצאה של הפרובוקציות האמריקניות והלחץ הקיצוני על המשטר בטהרן", נמסר.

נוסף לרוסיה, גם שאר המעצמות החתומות על הסכם הגרעין האיראני, תקפו את המהלך האיראני. סגן שר החוץ הבריטי לענייני אסיה, מארק פילד, מסר כי ארצו מביעה "דאגה רבה" לנוכח הצהרתו של נשיא איראן, חסן רוחאני. הבכיר הבריטי איים כי תהיינה השלכות לנסיגה האיראנית כשהוא מכוון בדבריו לסנקציות שהמדינות יחויבו לנקוט, כשהוא קרא לשאר המעצמות - בהן רוסיה וסין – להטיל סנקציות. בנוסף, הבהיר כי מתקיימים מגעים בין כל המדינות החברות, וכי הוא עשוי לבקר בקרוב בטהראן.

גם שרת ההגנה של צרפת, פלורנס פארלי, הזהירה כי אם איראן לא תעמוד בהסכם מ-2015, ארצה תשקול להטיל סנקציות. כן גם שר החוץ הסיני, וואנג יי, אמר כי על איראן ליישם את כל ההסכם, ללא נסיגות כלשהן, וכי על המעצמות לוודא שאכן כך קורה. עם זאת, השר הסיני סירב להתייחס לאפשרות של הטלת סנקציות. גם בהודעה שהוציא דובר ממשלת גרמניה, הובהר כי על איראן ליישום באופן מלא את התחייבויותיה בהסכם הגרעין, וכי "על איראן גם לעשות את ההכנות הדורשות מצידה".

כזכור, הבוקר בנאום שנשא הבוקר בשידור חי בטלוויזיה הממלכתית של איראן, הציב נשיא איראן, חסן רוחאני, למדינות החתומות על ההסכם אולטימטום של 60 יום לעמוד בהבטחתן למנוע את פגיעת הסנקציות באיראן, במיוחד במגזרי הנפט והבנקאות. הוא הבהיר כי במידה ולא יעמדו בדרישות אלו – איראן תחדש את העשרת האורניום ברמה גבוהה ותחזור לפתח את כור המים הכבדים באראק.

"להסכם הגרעין הייתה תשתית לאומית אסטרטגית, זה לא היה עניין פרטי, מפלגתי או ממשלתי. זו הייתה החלטה לאומית שהתקבלה על ידי כל המערכת השלטונית", אמר רוחאני. הוא האשים את "הקיצונים באמריקה, הציונים והריאקציונרים באזור" בניסיונות אינטנסיביים לסיכול ההסכם מרגע החתימה עליו ביולי 2015: "ההסכם היה לטובת האינטרס של האזור והעולם, אבל לא לטובת אויביה של איראן, לכן הם לא חסכו מאמצים לחתור תחת ההסכם הבינלאומי. הציונות, הריאקציונרים ואיפא"ק (השדולה הפרו-ישראל בקונגרס) לחצו על ארצות הברית לפרוש מההסכם".

הנשיא האיראני הוסיף כי ארצו תפסיק לייצא את עודפי האורניום המועשר והמים הכבדים שברשותה – צעד המנוגד להסכם, שמימושו יבשר על חזרה איראנית לפיתוח תכנית הגרעין. הוא איים כי אם סוגיית הגרעין האיראני תגיע למועצת הביטחון, איראן תגיב על כך בחריפות. עם זאת, הוא ציין כי בשלב זה ארצו אינה פורשת זה מהסכם הגרעין, וכי היא מעוניינת להציל אותו מקריסה.

בהודעת המועצה לביטחון לאומי של איראן נאמר כי איראן תשדרג את הכור הגרעיני באראק, אשר נמצא תחת מגבלות במסגרת הסכם הגרעין. מדובר בכור שמייצר פלוטוניום, והוא חלק מתכנית הגרעין של משטר האייתוללות. 

תגיות:סרגיי לברובהסכם הגרעין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה