חדשות יהדות

הרב אדלשטיין: "אם הם מוסרים את נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא"

לפני מספר שנים מסר הרב אדלשטיין שיחה לתלמידיו, ובה דבר על אהבת הבריות ועל היחס הנכון למי שמוסר את נפשו בעד עם ישראל. קטעים מתוך השיחה

הרב גרשון אדלשטיין (צילום: פלאש 90)הרב גרשון אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
אא

בשנת תשע"ב מסר הרב גרשון אדלשטיין שליט"א, ראש ישיבת פוניבז', שיחה מיוחדת לתלמידיו. הדברים שאמר אז, רלוונטיים מאד גם לימינו, ובמיוחד היום – יום הזיכרון לחללי צה"ל.

בתוך דבריו אמר הרב אדלשטיין כי "לא מספיק שאדם עושה מעשי חסד, אלא צריך גם שתהא בלבו אהבת חסד". הרב הזכיר את המעשה שמובא בגמרא (תענית יח, ע"ב) על הרוגי לוד. בלוד נמצאה בת מלך שנהרגה, והיהודים נחשדו כרוצחיה. נגזרה אז גזירה, שאם לא יימצא הרוצח – יהרגו כל יהודי העיר. שני אחים "הודו" ברצח, אף שלא בצעו אותו, כדי להציל בכך את כל שאר היהודים. במסכת פסחים (נ, ע"א) נאמר על הרוגי לוד כי "אין אדם יכול לעמוד במחיצתם". אמר על כך הרב אדלשטיין בשיחתו, כי הסיבה היא ש"אהבת הבריות היא דרגה יותר גדולה מאהבת השם. ומעתה, כיוון ששייך כלות הנפש מתוך אהבת השם, מסתבר שיש גם כלות הנפש מתוך אהבת הבריות".

הרב התייחס בדבריו גם לחיילים אשר מוסרים את נפשם. על מעשה שהיה באדם שהפגין על מנת שיניחו לפליטים מאירופה להיכנס לישראל, ונהרג בשל כך, ציין הרב אדלשטיין כי "אף על פי שהוא עשה זאת מתוך לאומיות, אין זה כמו לאומיות אצל גויים הנובעת רק מגאווה, אלא עשה זאת מתוך אהבת הבריות של יהודים. וגם חילוניים שאינם שומרי תורה ומצוות, אם הם מוסרים את נפשם על הצלת אחרים מתוך אהבת הבריות, יש להם עולם הבא כמו הרוגי לוד שמסרו את נפשם לטובת בני העיר".

עוד הביא הרב אדלשטיין מדברי הרמב"ן באיגרתו, "וכל אדם יהיה גדול ממך בעיניך, אם חכם או עשיר הוא, עליך לכבדו. ואם רש הוא ואתה עשיר או חכם ממנו, חשוב בלבבך כי אתה חייב ממנו והוא זכאי ממך, שאם הוא חוטא – הוא שוגג ואתה מזיד". אמר על כך הרב אדלשטיין כי "אפילו מי שאינו שומר תורה ומצוות יכול להיות שהוא גדול ממך, כי התביעה עליך יותר גדולה, שאתה קיבלת חינוך טוב והוא לא נתחנך כראוי. וגם יכול להיות שהוא גדול ממך במידות טובות ובאהבת הבריות... המצווה היא רק לשנוא את המעשים הרעים, ולא את האדם החוטא. וכפי שכתב הרמב"ן 'כל אדם יהיה גדול ממך בעיניך', ולמרות שאינו שומר תורה ומצוות יכול להיות שהוא גדול ממך במידות טובות".

נשים נא דברים אלה על לוח לבנו.

תגיות:הרב גרשון אדלשטייןיום הזיכרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה