חדשות בארץ

כוכבי: "החללים שנפלו הפכו לחומת המגן של העם"

צמרת המדינה מתכנסת במקומות שונים לטקסים המציינים את זכרם של החללים ונרצחי פעולות טרור. בטקס המרכזי בכותל המערבי הבטיח נשיא המדינה כי "לא נשקוט עד שישובו כל בנינו מהקרב"

טקס האזכרה בכותל המערבי (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)טקס האזכרה בכותל המערבי (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
אא

וניחם ה' עוד את ציון, ובחר עוד בירושלים: בשעה 20:00 נפתחה העצרת המרכזית לציון אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה, במתחם הכותל המערבי בירושלים. במעמד נטלו חלק נשיא המדינה, ראובן ריבלין, ראש המטה הכללי של צה"ל, רא"ל אביב כוכבי, וממלא מקום המפכ"ל, ניצב מוטי כהן.

בנאומו, התייחס נשיא המדינה למבצע השבת גופתו של רס"ל זכריה באומל הי"ד, והצהיר כי מדינת ישראל תפעל להשבת כל גופות החללים שמקום קבורתן לא נודע. הנשיא אמר: "לפני חודש הבאנו למנוחת עולמים את רב סמל זכריה באומל, 37 שנים אחרי שנפל בקרב סולטן יעקב. בכך, קיימה מדינת ישראל את ההבטחה לכל אב ואם בישראל, ההבטחה להחזיר את הבנים שלא שבו מן הקרב הביתה. זהו חוב שאנחנו ממשיכים לשאת אתנו למשפחותיהם של כל נעדרי צה"ל וחלליו שמקום קבורתם לא נודע. לא נשקוט עד שישובו כולם לכאן.

הנשיא ריבלין בנאומו (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

"ההבטחות לבנות בזיעת אפינו חיים ראויים, שקטים ובטוחים לילדינו, ולהחזיר אותם הביתה גם אם לא שבו מן הקרב, אלה ההבטחות שעומדות בבסיס חיינו כאן. הן אינן תנאים בחתימה על חוזה הן בסיסה של הברית הישראלית. מדינת ישראל קמה מתוך חלומות ואמונה, ומתוך הרצון הגדול בבית משלנו. כבר אז ידעו אבות הציונות לומר כי כוחה הגדול יהיה תמיד ברוח האנושית שבה. באמונה בקיומו של 'אנחנו' אחד גדול ורב. 71 שנים חלפו. כאז כן היום כל פלאינו מושתתים על דבר אחד על בני ובנות הארץ הזו, על ה'אנחנו'", אמר נשיא המדינה.

לאחריו עלה לנאום  הרמטכ"ל כוכבי, ואמר: "החללים נפלו בשירות העם וכל אחד מהם היה ללבנה נוספת שחיזקה את כותל הביטחון וכולם יחדיו הפכו לחומת המגן של העם. הביטוי העליון ביותר לקדושת החיים, הוא לעשות כל שביכולתנו כדי להקטין את היקף הנפגעים בשגרה ובמלחמה. המשימה המבצעית לעולם קודמת לכל ובשמה נסכן את חיינו, אך שכלול שיטות הלחימה, ושיפור דרכינו באימונים ובשגרה, הם צוואה גלויה, שהותירו הנופלים, ועלינו לעמול כדי לממש אותה בכל יום.

הרמטכ"ל בטקס (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

"יש לנו צבא חזק, מאומן ומצויד, עם כוח האדם הטוב ביותר. זהו צבא שמונע מאמונה בצדקת הדרך ומחויבות להגנת העם, הזוכר את ייעודו ומדי יום מתייצב למשימה בסיפוק וגאווה. אני מבקש לחזק את הפצועים, לחזק את משפחות השבויים והנעדרים, ולהתחייב פעם נוספת להמשיך במאמץ להשיבם. אני מצדיע לכל הנופלים, בשם צבא ההגנה לישראל ומחבק אתכן - המשפחות השכולות".

משמר הכבוד בטקס (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)

לפי נתונים שפרסם משרד הביטחון, מספר חללי מערכות ישראל עומד כיום על 23,741 גברים ונשים - משנת 1860 ועד היום. מניין החללים כולל את חללי מערכת הביטחון, בהם צה"ל, שב"כ, המוסד, המשטרה, שירות בתי הסוהר, ונופלי המחתרות והבריגדה היהודית. מיום הזיכרון שעבר נוספו 56 חללים, לצד 40 נכי צה"ל שנפטרו בעקבות נכותם משנות הצבא.

לצד חללי צה"ל, 13 בני אדם נוספו למניין נפגעי פעולות האיבה. משנת 1,860 נרצחו כ-4,163 אזרחים שהוכרו כנפגעי פעולות איבה. מ-1948, שנת הקמת המדינה, מספר הנרצחים והנפגעים בפעולות איבה עומד על 3,150. מניין זה כולל גם 120 אזרחים זרים שנרצחו בפיגועי טרור בזמן שהותם בישראל. בנוסף, 100 ישראלים נספו בפעילויות טרור במדינות זרות.

 מחר בשעה 11:00 תישמע צפירה בת שתי דקות. לאחריה תיערך טקס האזכרה המרכזי בהר הרצל בירושלים, בהשתתפות נשיא המדינה, ראש הממשלה והרמטכ"ל. בשעה 13:00 יוקדש הטקס בהר הרצל לזכרם של נפגעי פעולות האיבה.

במשרד האחראי על האירועים, אגף משפחות, הנצחה ומורשת שבמשרד הביטחון, נערכים לבואם של למעלה מ-1.5 מיליון איש שיפקדו את כלל בתי העלמין הצבאיים וכן את אתרי ההנצחה השונים.

תגיות:יום הזיכרוןראובן ריבליןאביב כוכבי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה