חדשות בארץ

נתניהו בטקס יום הזיכרון: "פעם אבק אדם, היום כוח עולמי עולה"

מוקדם יותר היום החלו אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. לראשונה, הערב תתקיים עצרת זיכרון לזכר חללי צה"ל החרדים. נתניהו: "נכונות ההקרבה היא הערובה לגורלנו"

ראש הממשלה נתניהו בטקס ביד לבנים (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)ראש הממשלה נתניהו בטקס ביד לבנים (צילום: נעם ריבקין פנטון, פלאש 90)
אא

היום בצהריים (שלישי) החלו אירועי יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל, כשטקס פתיחת אירועי היום החלו בבית יד לבנים בירושלים והשתתפו בו ראש הממשלה, יו"ר הכנסת, ראש עיריית ירושלים ונציג המשפחות השכולות. לצדם נכחו גם מנכ"ל משרד הביטחון, הרבנים הראשיים לישראל, יו"ר ארגון יד לבנים.

במהלך הטקס הרשמי הניח ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את זר ממשלת ישראל יחד עם רונית ברדוגו, ששיכלה את בנה, סרן טל ברדוגו, ב-2004.

בנאומו, ראש הממשלה התייחס לסבב הלחימה שניהלה ישראל מול ארגוני הטרור ברצועת עזה, ואשר הכניסו עוד ארבעה משפחות למעגל השכול. "איננו ששים אלי קרב, אך אנו יודעים שנכונות ההקרבה היא הערובה לגורלנו", הכריז נתניהו.

"אז איך ממשיכים הלאה?", תהה ראש הממשלה והוסיף: "יכול להיות שכל אחד ואחד מכם מוצא את הדרך הייחודית שלו להתמודד עם השכול. אבל אם יש משהו שמאחד רבים מאתנו, ואולי את כולנו, זו הפנמת השליחות הגדולה של יקירינו, שנותנת לנו הרבה כוח לעמוד במסע היגון". לדבריו, "בזכותם זקף עמנו ראש אחרי דורות רבים של השפלה. לפני 75 שנים היינו אבק אדם, היום אנחנו כוח עולמי עולה. מאז תחילת התחייה הלאומית שלנו בארצנו, כל דור עומד איתן.

"קורבן כבד נדרשנו ומי יודע מה צופן בחובו העתיד. רבים שהכרתי נפלו גם במלחמת יום הכיפורים אבל הבית עמד. בלמנו בגבורה עילאית את מתקפת הפתע, זכינו בניצחון פלאים, ניצחון מזהיר ותמיד נזכור גורל מדינתנו היה מוטל על הכף ולולא יקירנו שנפלו המדינה הייתה נופלת. בזכותם יש לנו קיום ותקומה, חירות והישגים כבירים".

בהמשך נאומו אמר נתניהו כי הודות לחוסנה הצבאי והמדיני של ישראל, הושגו הסכמי שלום עם מצרים וירדן. "השגנו אותו כי כושר העמידה של המדינה ועוצמת צה"ל שכנעו את שכנינו שישראל היא עובדה קיימת וניתבו אותם לנתיבי השלום, אבל העמידה הזאת גבתה מחיר כבד", אמר.

נתניהו חתם את נאומו בהצהרה כי מדינת ישראל תשיב את שאר החללים שמקום קבורתן לא נודע: "משפחות יקרות ומכובדיי, אני מתחייב שנמשיך לפעול להחזיר ארצה את חללינו, נעדרינו ושבויינו כפי שהחזרנו הביתה את זכריה באומל ז"ל".

יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, גם התייחס בנאומו למבצע להשבת גופתו של נעדר סולטן יעקב, זכריה באומל הי"ד: "יום הזיכרון יתחיל עוד מעט כשהצפירה תפלח את חלל האוויר. את האווירה הזו התחלתי לחוש לפני כחודש, בלילה בו הבאנו למנוחת עולמים את רב סמל זכריה באומל ז"ל.

"בכל שנה אנחנו משילים את נעלינו, אנחנו מסירים מאתנו לרגע את כל המחלוקות והוויכוחים כי המקום הזה אשר אנחנו עומדים עליו אדמת קודש הוא. למען תזכרו את שמותיהם של השבויים והנעדרים מכל הזמנים ומכל המלחמות ואת המחויבות לעשות כל מה שיידרש כדי שהנדר להשיבם אלינו לעולם לא יופר", אמר אדלשטיין.

מוקדם יותר השתתף נשיא המדינה, ראובן ריבלין, בטקס האזכרה לחללי ארגון האצ"ל שנפלו בקרב על הכפר "מלחה" במלחמת העצמאות. בנאומו בטקס אמר: "אני נזכר באבל על לוחמי האצ"ל היקרים שנפלו במהלך הקרב. ואני נזכר, לצערי, שגם לאחר שתם מאבקם להקמתה של המדינה, לא תם המאבק על הזיכרון. במשך שנים רבות לא התייחסו לחללי האצ"ל כחללים של המדינה, והם נעדרו גם מתפילת 'יזכור'. הוקרת תרומתם האדירה לא הייתה מובנת מאליה. יקיריי, מידי שנה אני מגיע לכאן כדי לחלוק כבוד לנופלים. אך האזכרות אינן העיקר. הזיכרון צריך לחיות בליבנו ובמעשינו, במסירותנו למדינה ולעם ישראל".

הערב בשעה 20:00 תישמע צפירה, שלאחריה תיפתח טקס הזיכרון הממלכתי ברחבת הכותל המערבי בירושלים. באירוע ישתתפו נשיא המדינה והרמטכ"ל שיישאו דברים. בשעה 21:15 יתקיים האירוע המסורתי "שירים לזכרם" במשכן הכנסת. באירוע ישתתפו ראש הממשלה, נשיא המדינה, יו"ר הכנסת, נשיאת בית המשפט העליון, הרמטכ"ל וצמרת המדינה.

לראשונה בהיסטוריה של המדינה, הערב תתקיים עצרת זיכרון לזכר חללי צה"ל בני הציבור החרדי בהיכל שלמה בירושלים. בעצרת יטלו חלק הרבנים הראשיים לירושלים, המשפחות השכולות, חברי עמותת "נצח יהודה", לצד בכירי ציבור רבים.

מחר בשעה 11:00 תישמע צפירה בת שתי דקות. במשרד האחראי על האירועים, אגף משפחות, הנצחה ומורשת שבמשרד הביטחון, נערכים לבואם של למעלה מ-1.5 מיליון איש שיפקדו את כלל בתי העלמין הצבאיים וכן את אתרי ההנצחה השונים.

לפי נתונים שפרסם משרד הביטחון, מספר חללי מערכות ישראל עומד כיום על 23,741 גברים ונשים - משנת 1860 ועד היום. מניין החללים כולל את חללי מערכת הביטחון, בהם צה"ל, שב"כ, המוסד, המשטרה, שירות בתי הסוהר, ונופלי המחתרות והבריגדה היהודית.

תגיות:יד לבניםיום הזיכרון לחללי צהל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה