חדשות בארץ

הכירו: החרדים הדמיוניים של לפיד

"אם יש לנו אפשרות לייצר איזו מריבה טובה, לא אכפת לנו העובדות", אמר בעבר פוליטיקאי ישן עם מיתוג חדש, כשהשבוע הוא ממציא את דוקטרינת לפיד לאמירה הקלישאתית "אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם". ועל הדרך תזכו להכיר גם את החרדי בן ה-19 שכבר הספיק לשלוח את ילדיו לישיבות גבוהות

לפיד (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)לפיד (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
אא

מה הדבר החשוב ביותר לעיתונאי? ובכן, יהיה מי שיאמר כי אלה "העובדות". אלא שצריך להשים לב שלא שאלנו על דיווח עיתונאי טהור שללא עובדות לא יוכל להגשים את ייעודו, אלא על סיפור עיתונאי. הדבר החשוב ביותר בסיפור עיתונאי הוא קודם כל הסיפור, והעובדות – הרי שהן מתגמדות ביחס לסיפור.

אלא, שככל שהדבר נוגע לציבור החרדי, העיתונאי לשעבר והפוליטיקאי בהווה, יאיר לפיד, מותר לספר סיפורים כיד הדמיון הטובה על המספר, וכל המרבה בהם הרי זה משובח.

על רקע המגעים הקואליציוניים המתקיימים, בדרך כלל, מדי 4 שנים, עולה הציבור החרדי על המוקד התקשורתי-הפופוליסטי. מכאן ניתן להסביר את ההסתה הפרועה של לפיד כנגד ציבור לומדי התורה, כשגם לולי העובדה כי הם לומדים תורה, בלתי מתקבל על הדעת להמציא עליהם עובדות שאינן נכונות, בלשון המעטה.

"אנחנו נמצאים במצב שבו אם קוראים לך משה ואתה סבא בן 80 שנלחם בכל מלחמות ישראל ונפצע אתה תקבל 2,432 שקלים מהמדינה, אבל אם קוראים לך משה ואתה תלמיד ישיבה בן 19 שהשתמט מגיוס אתה תקבל קצבה של 7,800 שקלים מהמדינה", אמר היום לפיד בריאיון לכאן ב' והוסיף: "החרדים שיכורי כוח מ-16 מנדטים שזה הישג גדול ויפה, אבל זה עדיין לא אומר שהם יכולים ללכת לחגיגה".

"אנחנו נעמוד מהצד ונסתכל איך מקימים פה מדינת הלכה?", מחה בסוף השבוע יו"ר יש עתיד בריאיון לרינה מצליח, ונימק: "אם יש היום סבא בן 80 שלחם בכל מלחמות ישראל, הוא מקבל קצבה של 2,432 שקל; אבל תלמיד ישיבה בן 19 שהשתמט מגיוס לצה"ל יקבל עכשיו 8,000 שקל - כי זה מה שסידרו לו בממשלה הזאת".

אלא, שבדיקה פשוטה של עובדות ידועות מוכיחה שלא מיניה ולא מקצתיה. האם יש אזרח ישראלי שסבר כי יש אמת מאחורי הסכומים הללו? האם אכן ייתכן שחרדי שזה עתה זכה לפטור מגיוס מקבל מהמדינה פי שלושה מ"סבא בן 80"?

ובכן, תלמיד ישיבה בן 19, בשונה מתלמיד מהאוכלוסייה הכללית, משתכן בפנימייה, דבר שעבורו זוכים הישיבות לתקציב עבור כל תלמיד בסך של 425 שקל בחודש. התלמיד, מצידו, משלם לישיבה בעבור תנאיו – 300 שקלים. ל-425 שקל שהעבירה הממשלה לישיבה, ניתן להוסיף את ההנחות להן הם זכאיות בביטוח הלאומי, אלא שגם סטודנטים מכל המגזרים זכאים להטבה זו.

הלאה: בעוד שתלמיד ישיבה משלם דמי ביטוח לאומי בסך של 128 שקל בחודש, עובד מבוגר משלם במוצע 700 שקל, כך שההנחה היא פחות או יותר נאמדת בסך של 600 שקל. אם נחשב את כל "סל ההטבות" ביחד נגיע לרמה נדיבה של 1000 שקל. אז מהיכן לקח לפיד את הסכום הבלתי-סביר של 8000 שקל?

במענה לשאילתה שהוגשה על ידי 'גלובס', טענה דוברתו כי דבריו מתייחסים בכלל למשפחה חרדית. וכך כתבה בתגובתה: "למשפחה חרדית שכיחה, שלה שישה ילדים והאישה בה אינה עובדת, מממנת המדינה הטבות בשווי 6,500 שקל. סל ההטבות וההנחות מורכבת מקצבת ילדים, מימון מגורי ילדים בפנימייה, הנחות ענק בגני ילדים, תשלומי ביטוח לאומי, ביטוח בריאות וארנונה, מלגת לימודים והבטחת הכנסה".

אם נבחן את דבריה של הדוברת נגלה שהחרדי בן ה-19 של לפיד, לא רק שהוא נשוי באושר ועושר, אלא גם יש לו לא פחות משישה ילדים, כאשר חלקם כבר בגן וחלקם כבר מתגוררים בעצמם בפנימייה. למעשה די ברור שזה לא הגיוני. לפיד, שוב בחר להתעלם מהעובדות כשהפעם הוא עשה בלילה דביקה בין תלמיד ישיבה צעיר שחי בפנימייה, לבין אברך כולל שחי לו בדירתו עם משפחתו. גם התקציבים שמקבל אברך נאמד על סכום סמלי של 765 שקל בחודש כשרובם לא גומרים את החודש. גם כאן, בחישוב נדיב, סך כל הכספים וההטבות שהאברך מקבל נאמדים אולי ב-2000 שקל, כך שגם תגובתה שהתייחסה למשפחה חרדית - כלל וכלל איננה נכונה.

תגיות:יאיר לפידחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה