חדשות בארץ

מופתעים? דו"ח חדש קובע: כלי רכב ישנים מסוכנים יותר

דו"ח של עמותת "אור ירוק" קובע כי כלי רכב פרטיים ישנים מעורבים ביתר שאת בתאונות דרכים קטלניות. מנכ"ל העמותה ארז קיטה קורא לממשלה להחזיר את תוכנית הגריטה של מכוניות פרטיות ישנות ולעודד את האזרחים לרכוש אביזרי בטיחות לרכביהם

אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)אילוסטרציה (קרדיט: שאטרסטוק)
אא

דו"ח של עמותת "אור ירוק", המבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מעלה מסקנות עגומות בכל הנוגע לבטיחות נוסעיהם של רכבים פרטיים ישנים בישראל.

על פי הנתונים, כלי רכב פרטיים ישנים ש'גילם' 13 ומעלה נמצאים בסיכון גבוה יותר מרכבים אחרים להיות מעורבים בתאונה קטלנית. בשנת 2017, לדוגמה, מעורבותם של כלי רכב אלו בתאונות קטלניות הייתה גבוהה ב- 12% מאשר חלקם בסך הכולל של הרכבים בישראל. כלי רכב פרטיים ישנים מהווים כ- 13.8% מכלל כלי הרכב הפרטיים בארץ (כ- 394 אלף כלי רכב מתוך 2.856 מיליון), אך במהלך 2017 הם היו מעורבים ב- 15.4% מכלל התאונות הקטלניות, בהן נרשם לפחות הרוג אחד (35 תאונות מתוך סך כולל של 227 תאונות קטלניות).

כלי הרכב הישנים מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בעיקר בכבישים בין-עירוניים. מתוך 141 כלי רכב שהיו מעורבים בתאונות דרכים קטלניות בכבישים אלו בשנת 2017, 23 רכבים היו בני 13 ומעלה – שיעור תאונות הגבוה ב- 16% מאשר חלקם בסך כלי הרכב שעל הכביש.

גם כאשר מדובר בתאונות דרכים שאינן קטלניות, כלי הרכב הישנים 'מככבים' בצורה בלתי מחמיאה. כלי רכב אלו מעורבים ב- 18% מסך תאונות הדרכים הקשות – כלומר, 31% יותר מאשר חלקם בסך כלי הרכב בארץ. מעורבותם בתאונות הדרכים הקלות מגיעה ל- 15% - כלומר, 9% יותר מאשר חלקם במצבת כלי הרכב.

הנתונים על מעורבותם של כלי רכב בני 10 ומעלה בתאונות דרכים קטלניות חמורים אף יותר. בישראל נוסעים על הכביש כ- 702 אלף העונים להגדרה זו – כ- 24% מסך כלי הרכב – אולם בשנת 2017 הם היו מעורבים ב- 66 תאונות קטלניות – כ- 29% מכלל התאונות מסוג זה, דהיינו כ- 21% יותר משיעור רכבים אלו ב'אוכלוסיית' הרכבים.

מגמת המעורבות בתאונות הדרכים הקטלניות שונה לחלוטין כאשר מדובר ברכבים חדשים – ש'גילם' עד 3 שנים. בשנת 2017 היו בישראל כ- 996 אלף כלי רכב חדשים – כ- 35% מכלל הרכבים בארץ. רכבים אלו היו מעורבים ב- 74 תאונות דרכים קטלניות – 32.6% מסך תאונות הדרכים הקטלניות, שיעור הנמוך מחלקם במצבת כלי הרכב הכוללת.

מנכ"ל אור ירוק, ארז קיטה, אמר: "הסיכון של אדם ממעמד סוציו-אקונומי נמוך למות בתאונות דרכים גבוה יותר באופן משמעותי מאדם אמיד שיש לו כסף למכונית חדשה. כלי הרכב החדשים מצוידים במערכות בטיחות המתריעות על הסכנה ואף מפצות על טעות הנהג ומונעות תאונה". קיטה קרא למשרד התחבורה לעמוד באחריות המוטלת עליו, ו"לאפשר גם למי שאין ברשותו כסף למכונית חדשה לנסוע ברכב בטוח – רכב עם אביזרי בטיחות שיצילו את חייו במקרה של תאונה, וזאת באמצעות עידוד האזרחים והעלאת המודעות לחשיבותן של מערכות מצילות חיים".

קיטה הוסיף כי מי שייבחר לכהן כשר התחבורה בממשלה החדשה חייב לפעול להחזרתה של תוכנית הגריטה, שהופעלה בעבר על ידי משרדי התחבורה והגנת הסביבה. התוכנית המריצה את בעליהם של כלי הרכב הישנים, בני 20 שנה ומעלה, להעביר את רכבם לגריטה, באמצעות מענק של 3,000 שקלים. לדברי קיטה, תוכנית זו נחוצה "כדי שניתן יהיה להוריד מהכביש את אותם כלי רכב שהם פצצות זמן מתקתקות".

תגיות:עמותת אור ירוקכלי רכב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה