חדשות בארץ

קושנר: עסקת המאה – תוכנית מציאותית ונקודת פתיחה טובה לפתרון הסכסוך

חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית אמר כי תוכנית השלום של הממשל, שתוצג בקרוב, תאפשר לפלסטינים לשפר את חייהם ותחזק את ביטחונה של ישראל: "אני חושב שהנשיא יהיה גאה בתוכנית"

קושנר, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)קושנר, תמונת ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של נשיא ארצות הברית, התייחס הלילה (שישי) ל"עסקת המאה" – תוכנית השלום של הממשל האמריקני הצפויה להתפרסם בחודש הבא. בשיחה פומבית עם מנכ"ל "מכון וושינגטון למדיניות המזרח התיכון", רוברט סאטלוף, במסגרת כנס של המכון, אמר קושנר כי התוכנית תהווה מסגרת מציאותית ברת ביצוע, שתוכל להוות "נקודת פתיחה טובה" לדיון בנושאים הפוליטיים של הסכסוך הישראלי-פלסטיני ולהתוות את הדרך למציאות טובה יותר עבור הצדדים לסכסוך, בה יוכלו לחיות "חיים טובים יותר". הוא הדגיש כי ארצו אינו מתכוונת לכפות הסדר.

קושנר ציין כי בניגוד לניסיונות קודמים להשיג פתרון, צוות השלום האמריקני הנוכחי החליט שלא להתמקד בהיסטוריה של הסכסוך או בתהליך להשגתו, אלא בתוצאה הפוטנציאלית שניתן להשיגה כעת, ב- 2019: "מאוד מפתה להיכנס לתהליך או להיסטוריה ולהילחם על דברים שאינם מעשיים לחייהם של האנשים, אך אנו ניסינו להתמקד בפתרון שלדעתנו הוא בר קיימא, ובשלב האחרון להבין מה יהיו התהליכים המתאימים שבאמצעותם ניתן יהיה להשיג זאת ככל שניתן". הוא הביע את תקוותו כי הישראלים והפלסטינים יבחנו ברצינות את ההצעה האמריקנית לפני שיפנו לנקוט בצעדים משלהם: "המטרה שלנו היא לשפר את חיי הפלסטינים, לחזק את הביטחון של תושבי ישראל, ולאפשר לשני הצדדים למצוא דרך להתגבר על המחלוקות שהיו בלתי ניתנות לגישור עד כה".

הבכיר האמריקני סירב לומר האם התוכנית תכלול מתווה של הקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. "כל אחד מהצדדים מפרש בצורה שונה את המונח 'שתי מדינות', ולכן החלטנו שלא להשתמש בו, ולהתמקד בפרטים של איך הפתרון אמור להיראות", אמר. הוא הבהיר כי התוכנית תטפל בנושאים הפוליטיים, ותענה על "חלק גדול משאיפותיהם הפוליטיות של הפלסטינים". עם זאת, לדבריו, במקום להתמקד אך ורק בהיבט הפוליטי של המשא ומתן – כפי שנעשה רבות בעבר – התוכנית תכלול מרכיב כלכלי משמעותי, שיאפשר לפלסטינים לשפר את חייהם: "החלטנו להתמקד בעם הפלסטיני. דיברנו עם פלסטינים רבים – אנשי עסקים ואחרים – ושאלנו אותם 'מה אתם רוצים'. ניסינו לעצב משהו שיהיה מקובל עליהם, והשאלה היא האם להנהגה יהיה האומץ לנסות זאת, האם יש לה כוונה לשמור על שלטונה או לספק חיים טובים יותר לעמה".

בהתייחסו להצהרותיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלך מערכת הבחירות, לפיהן בכוונתו לפעול להחלת הריבונות הישראלית על היישובים ביהודה ושומרון, אמר קושנר כי ארצות הברית תדון עם נתניהו בסוגיה זו רק לאחר הקמתה של ממשלה חדשה בישראל.

בתשובה לשאלה האם טראמפ קרא את התוכנית, השיב קושנר: "הנשיא היה מעורב מההתחלה. הוא מעורב בפרטים. הוא דוחף אותנו קדימה, אנו מדווחים לו בקביעות. הוא קרא חלקים רבים מהתוכנית, אך טרם ראה את הטיוטה האחרונה שנמצאת עדיין בשלבי עדכון. הוא היה מעורב מאוד בכך, ביצירת האסטרטגיה".

"כשאתה עובד עבור נשיא, אתה משתדל מאוד שלא לאכזב – אבל יכול לאכזב. כשאתה עובד עבור החותן שלך, אתה לא יכול לאכזב", אמר קושנר בנימה מבודחת בתשובה לשאלה האם התוכנית 'תעבוד'. "כשאתה בבית הלבן, הטעות הגדולה ביותר היא שלא לנסות לפתור את הבעיות. הנשיא הזה לא מפחד להיכשל, הוא לא אחד שיושב ואומר 'מה השיקול הפוליטי', אלא אומר 'זה מה שלדעתי נכון ומה שלדעתי שגוי'. אני חושב שהוא יהיה גאה בתוכנית".

תגיות:דונלד טראמפג'ארד קושנרעסקת המאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה