חדשות בארץ

"השואה לא הייתה טירוף חולף": נחתם יום הזיכרון לשואה ולגבורה

אחרי יממה של אירועים וטקסים, הערב נחתם יום השואה בטקס ביד מרדכי. גנץ: "מחויבים לעוצמה וליכולת ביטחונית שתבטיח את קיומנו"

טקס האזכרה ביד מרדכי (צילום: פלאש 90)טקס האזכרה ביד מרדכי (צילום: פלאש 90)
אא

לאחר יממה עמוסה בטקסים ואירועים לציון היום, הערב (חמישי) נערך טקס בקיבוץ יד מרדכי הנועל את יום הזיכרון לשואה ולגבורה. נשיא המדינה, ראובן ריבלין, נאם בכנס והזכיר את סמליותו של הקיבוץ שהוקם בסמוך למרד גטו ורשה ב-1943.

"עוצמת ההתנגדות היהודית למען החירות ובשם החיים רוממה את רוחם של יהודים מדוכאים למודי יגון וסבל מוות ושמד", אמר ריבלין. "שאיפת הנקם והתעוזה למרוד בליבה של אימפריית הכיבוש הנאצית. הכוח לומר עד כאן השאירו על העם כולו רושם עז לדורות", אמר הנשיא בהתייחס למרד גטו ורשה.

"מרידתם שיבשה את התוכנית הגרמניות, וחיילי ה-SS צעדו בזהירות ברחובות ורשה, אמר הנשיא. "מרד גטו ורשה הפך לסמלה המובהק של ההתנגדות היהודית, אולם מרד גטו ורשה לא היה המרד היחידי או צורת ההתנגדות היחידה. מחתרת פעלה בסוביבור ומרד אסירים הוציא מכלל שימוש את מחנה טרבלינקה. הזונדרקומנדו באושוויץ-בירקנאו התקוממו ויהודים בגטאות רבים לחמו ונקמו".

ריבלין הוסיף: "גם אם נגדעה היד הקפוצה, גם אם הוכרע הלפיד שהאיר את גטו ורשה, לא היה זה לשווא. גטו ורשה הושמד על היהודים המתבצרים בו אך אש התעוזה שבערה האירה לעם היהודי את דרכו כעמוד אש ועשן המאיר את חשכת הייסורים. בשעת מבחן, עם הקמתה של מדינת ישראל, שאבו לוחמיה ומנהיגיה ובהם לוחמי ומקימי קיבוץ יד מרדכי, על שם מרדכי אנילביץ', תעצומות נפש והשראה מאותם זורקי בקבוקי המולוטוב, לוחמי הסמטאות והביוב שצעדו זקופי קומה אל מותם".

יו"ר כחול לבן ובן לאם ניצולת מחנה ההשמדה ברגן-בלזן, בני גנץ, גם נשא נאום כשהוא מרחיב אודות הקשר האישי של משפחתו. "עבורי, הממד ההיסטורי לאומי, אישי ואנושי של השואה מחייב למידה, מחייב קביעת דרך", אמר גנץ. "איך אנחנו - שחיים בסביבה כה מאתגרת מבחינה פנימית וחיצונית, ואין כמו קיבוץ יד מרדכי היושב בחזית האתגר המדיני ביטחוני מול עזה להבין ולחוש זאת - נדע שאנחנו עושים ופועלים נכון? אנחנו מחויבים לעוצמה וליכולת ביטחונית שתבטיח את קיומנו ואנו מחויבים למוסר יהודי, ואנושי, המכבד את רוח האדם ומכבד כל אדם באשר הוא אדם. אנחנו לא יכולים שלא לשלב בין השניים".

אברהם דובדבני, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אמר: "על רקע המציאות היום יומית של פעולות אנטישמיות באירופה וארה"ב, הרי שיום הזיכרון לשואה שב ומבליט לנו כי השואה לא הייתה טירוף חולף או אידיאולוגיה שכבר עברה מן העולם. השנאה לישראל היא נצחית. נלמד מן העבר לגבי העתיד".

מוקדם יותר היום השתתפו כ-10,000 בני נוער מכל רחבי העולם, יהודים ושאינם, במצעד החיים ה-31 במחנות אושוויץ ובירקנאו. במצעד קראו הצועדים לטפל בתופעת האנטישמיות שפוקדת את יבשות אירופה ואמריקה במשך השנתיים האחרונות. המצעד, הנחשב כאירוע המרכזי בפולין, הוקדש השנה לזכר יהדות יוון.

לצד בני הנוער, במצעד השתתפו גם עשרות ניצולי שואה, שסיפרו לצעירים את סיפורם הטראגי. לראשונה בהיסטוריית המצעד, גם הממשל האמריקני שלח משלחת מכובדת בראשות שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן. לצד הנציגות האמריקנית בישראל, השתתפו גם השגרירים האמריקנים בגרמניה ובפולין, לצד השליח המיוחד למלחמה באנטישמיות, אלאן קאר.

תגיות:יום השואהיד מרדכיבני גנץראובן ריבלין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה