חדשות בארץ

הלך לעולמו מבקר המדינה לשעבר, מיכה לינדנשטראוס

מנשיאות בית המשפט המחוזי ומבקר המדינה, עובר מכמעט התמודדות במפלגת התנועה וכלה בזכייה באות אביר איכות השלטון: הלך לעולמו מיכה לינדנשטראוס

מיכה לינדנשטראוס (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)מיכה לינדנשטראוס (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

מבקר המדינה ונשיא בית המשפט המחוזי לשעבר, מיכה לינדנשטראוס, הלך היום (חמישי) לעולמו והוא בן 81. לינדנשטראוס נודע בציבוריות הישראלית בשל הדוחות שניפק בעקבות השריפה בכרמל ב-2010, בעת שכיהן כמבקר המדינה. הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים.

לינדנשטראוס נולד בגרמניה בשנת 1937. עם פרוץ המלחמה, שנתיים לאחר הולדתו, משפחתו נחלצה בעור שיניה והצליחה לעלות לארץ ישראל. את לימודיו התיכוניים העביר בגימנסיה "ביאליק" שבחיפה, שלאחריהם הוא התגייס לצה"ל, שם שירת כשנתיים. לאחר שחרורו, החל בלימודים לתואר ראשון במשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, אותם סיים ב-1962.

ב-1965, החליט לינדנשטראוס לחזור לצה"ל, הפעם כחייל קבע. הוא החל לשמש כתובע צבאי מחוזי וכיועץ משפטי של צה"ל בשומרון, בנוסף לעבודתו בפרקליטות הצבאית פיקוד צפון. במקביל לחייו הצבאיים, לינדנשטראוס עבד בפרקליטות מחוז חיפה, וב-1967 הוסמך לעריכת דין.

בתחילת שנות ה-70 התמנה לשופט בבית דין צבאי. בהמשך מונה לעוזרו של שר הביטחון דאז, שמעון פרס, לענייני שטחים. ב-1972 החל את כהונתו כשופט תעבורה, ולאחר כמה שנים התמנה לשופט בבית משפט השלום, ובהמשך קודם לבית המשפט המחוזי. ב-1995 קודם לסגן נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה, ומאוחר יותר מונה לנשיא בית המשפט המחוזי בחיפה. ב-2005 אושר מינויו לתפקיד מבקר המדינה, בו כיהן עד 2012.

לאורך כהונתו כמבקר המדינה, נהג לינדנשטראוס למתוח ביקורות צולבות על ראש הממשלה, אהוד אולמרט. לינדנשטראוס ידוע בעיקר בשל הביקורת החריפה שמתח על מספר חברי ממשלה, שהתנהלותם, כך לפי דבריו, הובילה לאסון הכרמל ב-2010, בו נספו 44 בני אדם. בדוח, שהשתרע על פני 500 עמודים, נמתחה ביקורת אישית על שרי הפנים והאוצר, אלי ישי ויובל שטייניץ, שמחלוקתם באשר לתוספת תקצוב למערך הכבאות שעבר אז משבר חמור, מנעה היערכות מוקדמת. "השניים נושאים באחריות מיוחדת למחדלים החמורים שהביאו לרמת המוכנות וההיערכות הנמוכה במיוחד של שירותי הכבאות וההצלה ערב פרוץ השריפה, וכפי שבאה לידי ביטוי במהלכה", נטען בדוח.

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הוזכר בדוח לצד ביקורות ודברי שבח. נתניהו, כך לפי הדוח, "נושא מתוקף תפקידו ומעמדו באחריות כוללת על פעולות הממשלה ונושא באחריות כוללת לליקויים ולכשלים". את הנימוק לכך, תלה המבקר בכך כי "אל שולחנו (של נתניהו) התנקזו במשך זמן רב הטענות והמחלוקות שבין משרדי הפנים והאוצר והיה עליו להכריע בעניינן - אולם במשך תקופה ארוכה מדי נמנע ראש הממשלה מלהטיל את כובד משקלו לצורך הסדרת מחלוקת זו". עם זאת, לינדנשטראוס שיבח את התנהלותו בשטח של ראש הממשלה, שהודות למאמציו הוכרעה האש על ידי מטוס הכיבוי "הסופר-טנקר".

עם תום כהונתו כמבקר המדינה, דווח כי חברת הכנסת לשעבר יו"ר התנועה דאז, ציפי לבני, הציעה ללינדנשטראוס להצטרף למפלגתה. לפי הדיווח, לינדנשטראוס שקל את ההצעה, לא לפני שהביע את דרישתו כי אולמרט לא יהיה קשור למפלגה. חרף מאמציה, הוא הודיע כי הוא לא מצטרף.

לינדנשטראוס הוא זוכה אות אביר איכות השלטון לשנת 2009 על פועלו בתפקיד מבקר המדינה. ב-2012 קיבל את אות המופת על ידי עמותת אומ"ץ - אזרחים למען מינהל תקין וצדק חברתי ומשפטי. ב-2013 נבחר ליו"ר עמותת "שקיפות בינלאומית – ישראל".

תגיות:מיכה לינדנשטראוסמבקר המדינה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה