סיפורי אמונה

הרב שטיינמן בן ה-95 חיבק את השואל באהבה: "אוי, כמה שאני מקנא בך"

הנוכחים נדהמו: גדול הדור מתרומם ממקומו, מחבק את השואל בחום, כשהוא אומר בעיניים לחות מדמעות: "כמה שאני מקנא בך, כמה זכויות אתה צובר בכל פעם שאתה כן מתגבר, כמה שכר נצחי מחכה לך. אתה קודש הקודשים ממש"

הרב שטיינמן זצ’’ל (צילום: פלאש 90)הרב שטיינמן זצ’’ל (צילום: פלאש 90)
אא

הרב נחום ברנשטיין הגיע אל ביתו של הרב שטיינמן זצ"ל, יחד עם תלמידו - יהודי שעשה לא מכבר צעדים ראשונים אל תוך עולם התורה והמצוות, וחזר בתשובה שלימה. הרב ברנשטיין הציג בפני הרב שטיינמן את תלמידו, באמרו: 'היהודי שלפנינו עשה כברת דרך ארוכה מהחינוך שקיבל עד היום – כשהוא זוכה לעמול בתורה ולהתעלות במצוות וביראת שמים, ועדיין יש מצוה אחת שהוא לא מסוגל לעמוד בה, הוא נכשל בה פעם אחר פעם…'

בשלב זה התערב היהודי המתקרב ליהדות, ופרץ בבכי מר. "עשיתי כל שיכולתי", אמר לרב שטיינמן. "אני מתמסר לתורה וברוך השם מצליח לקיים את רוב המצוות. רק במצוה הזו אינני מצליח להתגבר, שוב ושוב אני נכשל והיצר מסיט אותי מדרכי, שוב ושוב אני נכשל ולא מצליח להתגבר. אנא, הרב, מה לעשות? כיצד להתמודד?"

בעוד הרב ברנשטיין ותלמידו ציפו שהרב שטיינמן יעניק לשואל עצה מעשית או סגולה כלשהיא, הם נדהמו לתגובתו של ראש הישיבה בן ה-95: הרב שטיינמן התרומם מלוא קומתו, לחץ את ידו של השואל בחום, חיבק אותו ונישק אותו פעם אחר פעם. את כל ליבו הרחום הרעיף על יהודי יקר שהתקרב ליהדות בכוחות נפש עצומים. ואז אמר הרב שטיינמן בעיניים לחות מדמעות: "אוי, כמה שאני מקנא בך, כמה שאני מקנא בך… כמה זכויות אתה צובר בכל פעם שאתה כן מתגבר, כמה שכר נצחי מחכה לך… אני מקנא בך!"

הרב שטיינמן לחץ את ידו באהבה, והוסיף: "אתה צדיק נפלא, צדיק נדיר. מתקשה כל כך להתמודד, ובכל זאת מתאמץ, בכל זאת ממשיך לנסות, בכל זאת ממשיך להיאבק. בורא עולם גאה באנשים כמוך, אני מלא קנאה בך!"

הנוכחים שעמדו בחדר נדהמו. הרב הישיש כה נרגש, כה מחמיא ומעודד יהודי שהגיע והעיד על עצמו שהוא נכשל פעם אחר פעם. עם תום הפגישה הקצרה, ביקש הרב שטיינמן מהמבקר לשוב ולהיכנס אליו בתוך תקופה קצרה, כי רצונו לפגוש שוב בגיבור הרוח הגדול.

מספר חודשים לאחר מכן נכנס היהודי עם רבו, הרב ברנשטיין, אל חדרו של הרב שטיינמן. גדול הדור, שזכר מיידית את פגישתם הקודמת, התעניין בשלומו ואיך נמשכת ההתמודדות. בתגובה, שמע מהשואל כי יש שיפור משמעותי בהתמודדות, אם כי הוא עדיין נכשל מעת לעת.

שוב חזר על עצמו המחזה המרגש, המרטיט כל כך. הרב שטיינמן מחבק באהבה את היהודי הנבוך. "אני מאושר שאני זוכה לפגוש אדם כמוך! אתה מצליח להתגבר, נלחם כמו אריה, אני גאה בך. אשריך, מה טוב חלקך!", אמר בחמימות, כשהוא מזמינו לבוא ולבקר שוב בעוד תקופה.

בפעם השלישית שנכנס, בישר אותו יהודי כי בתקופה האחרונה לא נכשל אפילו פעם אחת. בתגובה, קם הרב שטיינמן מכסאו ונשקו על מצחו, "אתה לא יהודי קדוש, אתה קודש הקדשים ממש!", אמר בהתרגשות ניכרת.

כי אכן, רק באמצעות אהבת ישראל ניתן להשפיע על הזולת. האהבה תמיד מנצחת, מועילה, מרוממת ומשפיעה.

בספר 'ליקוטי אמרים – תניא', בפרק ל"ב, נאמר כי הדרך להשפיע על אדם ולקרבו לתורה עוברת דרך נתיב אהבת ישראל: "אף הרחוקים מתורת השם ועבודתו… צריך למושכן בעבותות אהבה!", כיוון שהאהבה בכוחה להשפיע, לרומם, להעניק כוחות ויכולות התמודדות לזולת. כך נחנך גם את ילדינו ונשפיע על כל מי שסביבנו – דרך אהבת ישראל. נראה את החלק הטוב שבזולת, נתחבר אליו באהבת אמת. רק אז נוכל לדבר אליו ממקום של אהבה וחיבה, ולהשפיע עליו לטובה.

באדיבות אתר 'דרשו'.

תגיות:הרב שטיינמןסיפורי צדיקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה