חדשות יהדות

דוח האנטישמיות 2018: זינוק במספר התקריות האלימות החמורות ברחבי העולם

על פי הדוח, שפורסם לקראת יום השואה, בשנת 2018 נרצחו 13 יהודים על רקע אנטישמי – המספר הגבוה ביותר מזה עשרות שנים. במהלך 2018 ובתחילת 2019 חלה עלייה כמעט בכל סוגי התקריות האנטישמיות, במרחב הציבורי והפרטי כאחד

בית העלמין היהודי בקינצהיים, צרפת, שחולל לפני כחודשיים וחצי (צילום: שאטרסטוק)בית העלמין היהודי בקינצהיים, צרפת, שחולל לפני כחודשיים וחצי (צילום: שאטרסטוק)
אא

דוח האנטישמיות השנתי, שפורסם היום (רביעי) לקראת יום השואה על ידי אוניברסיטת תל אביב, מרכז קנטור ליהדות אירופה בת-זמננו והקונגרס היהודי האירופי, מעלה נתונים חמורים על הגידול שחל במספר התקריות האנטישמיות בעולם בשנת 2018.

על פי נתוני הדוח, בשנת 2018 נרצחו 13 יהודים על רקע אנטישמי – המספר הגבוה ביותר מזה עשרות שנים – 11 מתוכם מצאו את מותם בטבח שהתחולל באוקטובר שעבר בבית הכנסת בפיטסבורג שבארצות הברית. במהלך השנה החולפת אובחנה עלייה כמעט בכל סוגי התקריות האנטישמיות – תהליך שנמשך גם בתחילת 2019.  מגמה זו באה לידי ביטוי לא רק במרחב הציבורי אלא גם בזה הפרטי.

על פי הנתונים שאסף צוות מרכז קנטור, מספר התקריות האנטישמיות האלימות החמורות עלה מ- 342 בשנת 2017 ל- 387 בשנת 2018 – עלייה של 13%. הארצות המובילות את מספר האירועים הגבוה ביותר הן ארצות הברית – עם 101 מקרים, ובריטניה – עם 68 תקריות. בצרפת ובגרמניה נרשמו 35 תקריות (בכל אחת מהמדינות). בהמשך הרשימה – קנדה עם 20 אירועים, בלגיה עם 19 מקרים, אוסטרליה עם 17, הולנד עם 15 וארגנטינה עם 11 מקרי אלימות חמורים. הדוח מציין כי בשנים האחרונות האירועים האלימים במזרח אירופה נמוכים בהרבה מאשר במערב היבשת, כשבכל מדינה אירעו מקרים ספורים, למעט אוקראינה בה נרשמו 10 אירועים אלימים.

בפילוח לפי סוגי התקריות האנטישמיות האלימות, ונדליזם הוא האירוע האלים הנפוץ ביותר – 216 מקרים, המהווים 56% מכלל האירועים. בהמשך הרשימה – איומים (89 מקרים, 23%) ואלימות שאינה כוללת שימוש בנשק (55 מקרים, 14%). עוד עולה מהנתונים, כי מספר המקרים בהם נעשה שימוש בנשק ובהצתה הינו נמוך. רוב ההתקפות כוונו נגד בני אדם (138 אנשים, 36% מכלל המקרים) ורכושם הפרטי (104 מקרים, 27%). בתי כנסת (47 מקרים, 12%) ומרכזים קהילתיים (22 מקרים, 6%) ספגו באופן יחסי פחות התקפות, בשל העובדה שהם מוגנים יותר. בתי קברות ואנדרטאות היוו גם בשנה החולפת יעד בולט להתקפות (76 תקריות, 19%).

ד"ר משה קנטור, נשיא הקונגרס היהודי האירופי, אמר לאחר פרסום הדו"ח: "אם אני צריך לסכם במשפט אחד את מצב האנטישמיות בשנת 2018 ובתחילת 2019, הרי שזו תחושת החירום הגוברת בקרב יהודים במדינות רבות ברחבי העולם. האנטישמיות התגברה לאחרונה עד לנקודה בה יש ספק בנוגע לעצם המשך הקיום החיים היהודיים בחלקים רבים בעולם. כפי שראינו בעקבות אירוע הירי ההמוני השני בבית כנסת בארצות הברית, חלקים רבים בעולם שנחשבו בעבר כבטוחים עבור היהודים אינם עוד כך".

"בנוסף, כפי שראינו לאחרונה עם הקריקטורה המבישה בעיתון הניו יורק טיימס, האנטישמיות נכנסת בהדרגה לתוך השיח הציבורי. איומים, הטרדות ועלבונות נעשים יותר אלימים, והם מסיתים לעוד יותר אלימות פיזית נגד יהודים. נראה שנשבר כמעט כל טאבו בנוגע ליהודים, ליהדות ולחיים היהודיים".

"כעת ברור", הדגיש ד"ר קנטור, "כי האנטישמיות אינה מוגבלת עוד למשולש של השמאל הקיצוני, הימין הקיצוני והאסלם הרדיקלי – היא הפכה למיינסטרים ולעיתים קרובות למקובלת על ידי החברה האזרחית. עובדה זו מהווה סכנה ברורה לא רק ליהודים אלא לחברה בכללה. האנטישמיות הפכה למכנה המשותף המאחד את הקיצונים שעל פני הספקטרום הפוליטי, כחלק ממדיניות חוסר הסובלנות שלהם שמעמידה את כולנו בסכנה".

תגיות:אלימות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה