חדשות בארץ

חבר הכנסת שריגש: כיבוד ההורים של גדי יברקן

היום בה החלה הכנסת ה- 21 את כהונתה ייחרט בזיכרון בזכות המחווה המרגשת של חבר הכנסת הטרי, גדי יברקן, שקיבל את פניה של אמו כשהוא משתטח על הרצפה ומנשק את רגליה: "אנחנו צריכים להסתכל מאין באנו"

הכנסת (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)הכנסת (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

הכנסת ה- 21 יצאה אתמול (שלישי) לדרכה, בישיבת מליאה מיוחדת בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין, במהלכה חברי הכנסת – ותיקים וחדשים – הצהירו אמונים. תחושת החגיגיות ששררה אתמול בבניין תוחלף עד מהרה בהדי הוויכוחים בין קואליציה ואופוזיציה, אך תמונה אחת מתוך רבות שצולמו אתמול תיחרט בזיכרון: תמונתו של חבר הכנסת הטרי, גדי יברקן, מקבל את פניה של אמו בת ה- 75, עם כניסתה לבניין, כשהוא משתטח על הרצפה ומנשק את רגליה.

יברקן, מספר 33 ברשימת כחול לבן, עלה עם משפחתו מאתיופיה בשנת 1991. הבוקר, בראיון לגלי צה"ל, הוא הסביר את המחווה הייחודית, שריגשה את משתמשי הרשתות החברתיות, ואפילו את הפרשנים הפוליטיים הציניים ביותר: "אמא היא אמא, מיוחדת לילדים שלה. אבל לא רק זאת. מבחינת ההורים שלנו, שחזרו מגלות אחרי 2,500 שנה ואף יותר מזה, להיות בארץ ישראל זה לא דבר של מה בכך. אני זוכר, בתור ילד, כמה אמא שלי התפללה לירושלים. וקל וחומר כשהגענו לארץ – בכל פעם שהיא יוצאת מהבית, אפילו לזרוק את האשפה, כשהיא חוזרת לבית, לפתח הדלת, היא כורעת ברך ומנשקת את האדמה – כבר 28 שנה ברצף. מבחינתה, ארץ ישראל והאדמה הזו, עם ישראל בארצו ובירושלים – זה לא סתם מילים. בשביל אמא כזו – המעט שיכולתי לעשות זה לנשק את כפות רגליה, שצעדו 2,500 שנה ועשו מסע ברגל".

"באופן טבעי, בכל פעם כשאני מגיע אליה, שבוע-שבועיים לאחר שלא ראיתי אותה – אני עושה את זה. מנשק את הברכיים, מקבל ברכה ומתיישב. זה לא היה מתוכנן מראש, אלא באופן אוטומטי. בדרך כלל אני מנשק רק את הברכיים, אך אתמול זה היה יום מיוחד בשבילה, והקדשתי את כל היום המרגש עבורה ועבור כל האימהות".

"אני חושב שעם כל החליפה והדרגה, לאן שלא נגיע – אנחנו צריכים להסתכל מאין באנו", הדגיש יברקן. "היחס להורים והיחס למבוגרים בישראל חייב להשתנות. האנשים הללו, שבנו את המדינה, זרוקים היום בבתי אבות נידחים. ככל שיהיה לנו מקום להורינו, למבוגרים, לאדם המבוגר, על הניסיון ועל שעשה דבר מה בחייו – אני חושב שהחברה הזו תהיה מוסרית הרבה יותר".

"אנחנו צריכים להתעלות ולהיות בני אדם. מאחורי כל הציניות והפוליטיקה – בסוף אנחנו בני אדם. אם לא נדע לכבד את ההורים שלנו – יום אחד נזדקן ונקבל רק את מה שבישלנו", סיכם יברקן.

"הדרך אל הקדושה עוברת ביחס כלפי הדורות הקודמים"

אשת התקשורת סיון רהב-מאיר התייחסה הבוקר, בעמוד הפייסבוק שלה, לרגע המשפחתי הייחודי של משפחת יברקן שהפך לאירוע ציבורי וממשיך להכות גלים ברשת:

"למה התמונה של חבר הכנסת החדש גדי יברקן מנשק את רגליה של אמו ריגשה כל כך? למה אחרי יום שלם של טקסים ונאומים עם פתיחת הכנסת, התמונה הזו נצרבה במיוחד בזיכרון? בתמונה רואים עורך דין, חבר כנסת, בחליפה מערבית, מנשק את רגליה של אמו המבוגרת, שאוחזת מקל ולבושה בלבוש מסורתי. דווקא בשערי הכנסת, גדי עשה משהו שלא קשור למפלגות ולחקיקה, אלא קשור יותר לרוח, לתרבות, לערכים ולמסורת".

"לא, רובנו לא מנשקים ככה את רגלי הורינו, והרי לא זה בדיוק מה שצריך ללמוד מהתמונה. בעידן של שבירת גבולות וסמכות, המסר המרכזי שעובר כאן הוא לא לשכוח מאיפה באנו. לא להתבייש בשורשים ובמנהגים של העדה שלנו. להוקיר תודה גדולה לדור הקודם (כמו שאמר אתמול גדי: 'הכול בזכות אימא שלי'). להתנהג כלפי מסורת הדורות בענווה ולא בגאווה, באהבה ולא בבושה. לדבר לא רק על זכויות הילד אלא גם על חובותיו".

"'קְדֹושִׁים תִּהְיוּ', כך פותחת פרשת השבוע, ואז מגיע רצף הוראות שמספר לנו איך להגיע לקדושה המיוחלת. בין היתר נכתב שם: 'אִישׁ אִמּוֹ וְאָבִיו תִּירָאוּ', 'מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם', 'וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן'. מתברר שהדרך אל הקדושה עוברת קודם כל ביחס כלפי הדורות הקודמים".

תגיות:כיבוד אב ואםגדי יברקן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה