חדשות בארץ

לא מתייאש: "חיזבאללה ינסה לחפור בעתיד עוד מנהרות"

צה"ל חשף יחידה סודית חדשה שפעלה במבצע "מגן צפוני" להשמדת מנהרות הטרור של חיזבאללה. גורם צבאי: "מעריכים שחיזבאללה ינסה לחפור גם בעתיד"

מנהרת טרור של חיזבאללה שחדרה לישראל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)מנהרת טרור של חיזבאללה שחדרה לישראל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

עוד בטרם הסתיימו להם העבודות לבניית המכשול התת-קרקעי, צה"ל חשף היום (שלישי) את היחידה החשאית שפעלה במבצע "מגן צפוני" למיגור מנהרות החיזבאללה – "מדור לוחמת תת-קרקע".

הדיווח מגיע לאחר שמוקדם יותר אישר יוניפ"ל כי 5 מנהרות, מתוך שש, חצו את הגבול הישראלי והפרו את ריבונותה בגבול הצפוני.

"אנחנו ממשיכים לפעול בכל האמצעים מכיוון שאנחנו מעריכים שחיזבאללה ינסה לחפור גם בעתיד", אמר היום רס"ן גלעד מזור, מפקד המדור ללוחמה תת קרקעית שהוקם באוגדה 91 למען המבצע. "עם היכולות שפיתחנו כאן יחד עם היחידות המיוחדות כמו יהלום ועם התעשיות הביטחוניות הישראליות, אנחנו יכולים לעקוב מקרוב אחרי ניסיונות כאלה אם יתחדשו", הוסיף.

על העבודות המבוצעות בכדי לחסל את פרויקט המנהרות של חיזבאללה, אמר קצין ההנדסה של אוגדה 91, סא"ל אבשלום דדון: "מטרת הפעילות היא להכין את הקרקע כנגד התקפת אויב בחירום ובמקביל מתן מענה לכוחותינו לבצע מתקפת נגד".

לדברי סא"ל דדון, העבודות כוללות "עיצוב מחדש של קו הגבול על ידי יצירת מכשולים בחזית, חישוף שטחים והקמת מיצוקים כנגד חיזבאללה". לאור הערכות מודיעין, עיקר העבודה של צה"ל מתמקדת באזור המכונה מובלעת רקפת, שם נבנה מיצוק בטון בגובה של 7 מטרים. "המיצוק חוצץ בין הכפר בלבנון לישוב הישראלי, שלא יאפשר התקפה של כוחות אויב לתוך שטחנו", אמר קצין ההנדסה.

כזכור, בחודש שעבר צה"ל התיר לפרסום את דבר קיומה של תשתית טרור סודית בגולן הסורי, שהוכנה על ידי איראן והחיזבאללה ללא ידיעתו של נשיא סוריה, בשאר אסד. התשתית נועדה לשמש כחזית נוספת בעת מלחמה מול ישראל.

צה"ל אמר אז כי תשתית הטרור, שבהקמתה הוחל בקיץ 2018, נמצאת כעת בשלביה הראשוניים ולא הגיעה לכדי מימוש מבצעי. היא כוללת עשרות פעילים, ועושה שימוש ב"מפקדת הדרום" הקיימת של הארגון ובעמדות קיימות של צבא סוריה כדי לאסוף מודיעין חזותי ותקשורתי גלוי על ישראל ולהתבסס על קו הגבול. כמו כן, פעילי התשתית עורכים סיורים במרחב הגבול כדי להכיר את השטח.

פעילי התשתית כוללים את תושבי הכפרים הדרוזיים בגזרה, כדוגמת חדר וקונייטרה, שהצטרפו אליה ממניעים כלכליים בעיקר. בנוסף, חברים בה גם פעילי טרור עם 'ניסיון קרבי' – חלקם מתקופת מורנייה-קונטאר – שקיבלו מארגון החיזבאללה הכשרה בפעילות חבלנית ובשיגור רקטות. סאג'ד ובכירי התשתית האחרים מפקחים על התשתית מביירות, אך ניהולה המבצעי נעשה מדמשק.

בנייתה של תשתית הטרור החדשה נעשתה תוך שימוש בחסות אזרחית של מפלגות, תשתיות סמי-צבאיות ואגודות אזרחיות סוריות. לארגונים הללו אין בעיה לפעול במרחב הגולן הסורי מפני שהם מקבלים לגיטימציה לכך מהמשטר הסורי, שנעזר בהם במאבקו נגד המורדים. לדברי גורם צבאי, אחד הארגונים הוא "נסור אל-זובעה" – הזרוע הצבאית של "המפלגה הסורית הלאומית הסוציאליסטית", מפלגה הידועה כתומכת הצבא הסורי וכמי שדוגלת בשלמותה של סוריה הגדולה. "נסור אל-זובעה" מורכבת ממיליציות שונות שבהן חברים פעילים מעדות שונות. הכוח אותו מחזיקה הזרוע הצבאית בכפר חדר כולל כ- 15 פעילים, המבצעים כיום תצפיות על הפעילות מעברו הישראלי של הגבול. ארגון נוסף המשמש מסווה לתשתית "תיק הגולן" הוא "המשמר הלאומי הסורי", כוח מתנדבים חילוני בעל אופי מיליציוני הפועל בסוריה. גם במקרה זה, תשתית הטרור של החיזבאללה עושה שימוש בפעילי הכוח, שנוכחותו בדרום סוריה נחשבת ללגיטימית.

תגיות:חיזבאללהמגן צפוני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה