חדשות בארץ

לקראת קריסה? אבו מאזן הבהיר כי לא יקבל את כספי המסים שקוזזו

לאחר שראש הממשלה ושר האוצר דנו באפשרויות לשכנע את יו"ר הרשות לקבל את כספי המסים, אבו מאזן ממשיך בסירובו שעלול להוביל לקריסתה הכלכלית של הרשות הפלסטינית

המוקטעה ברמאללה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)המוקטעה ברמאללה (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, דחה היום (שני) את המאמצים לשכנעו לקבל את כספי המיסים שגובה עבורו ישראל. "אנחנו רוצים לחיות בשלום עם ישראל, אבל לא בכל מחיר", אמר אבו מאזן, "בסופו של דבר ישראל תחזיר לנו את הכספים האלו".

דבריו הנחרצים של יו"ר הרשות מגיעים לאחר שאתמול דווח כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נפגש עם שר האוצר, משה כחלון, במטרה למצוא פתרונות למשבר הכלכלי החמור שבו מצויה הרשות הפלסטינית, כשבמהלך הפגישה נידונה האפשרות להפעיל לחץ על אבו מאזן שייעתר לקבל את שאר כספי המיסים. סך כספי המיסים הכולל נאמד על כחצי מיליארד שקלים, מהם החליטה ישראל, בפברואר האחרון, לקזז כעשרות מיליוני שקלים כעונש על כך שהרשות מממנת משכורות של מחבלים.

בדבריו, הוסיף אבו מאזן כי "ישראל מנסה בכל דרך לעשות לגיטימציה לקיזוז הכסף שלנו, אנחנו לא נקבל זאת. העמדה שלנו ברורה - אנחנו לא מוכנים לקבל כספים מישראל ללא כספי המשכורות למשפחות המחבלים".

כן גם השר לענייני אסירים לשעבר, אשרף אל אג'רמי, אמר הבוקר בראיון ב"כאן ב'" כי הרשות הפלסטינית עשויה להכריז על קיצם של הסכמי אוסלו וחזרה למצב הקודם. "אני חושב שבחודש מאי הרשות תלך לצעדים משמעותיים בכל מה שקשור לקשר עם ישראל. אני לא יודע מה בדיוק הצעדים, אבל חלק מהם אולי להכריז חד משמעית שהסכם אוסלו מת, ואין כל קשר והתחייבות פלסטינית לכל מה שבא בהסכמי אוסלו, זה אחד הצעדים", אמר השר הפלסטיני לשעבר.

"לכן אנחנו נהיה במצב של נתק טוטאלי עם ישראל והיא תישא באחריות על מה שיקרה בשטחים הפלסטינים", אמר אל אג'רמי. "אני חושב שזו תהיה התפוצצות כוללת ואנרכיה, אני לא רוצה לראות מצב כזה, אבל בהנהגה הפלסטינית חושבים שאם אנחנו מגיעים למצב של מבוי סתום בכל המישורים, לרשות הפלסטינית אין זכות אפילו להתקיים גם בעיני הציבור הפלסטיני. הם לא רוצים רשות שאפילו לא יכולה לספק להם שירותים חיוניים".

כזכור, בניגוד לעמדתם של ראשי מערכת הביטחון, בפברואר האחרון החליט הקבינט המדיני-בטחוני על יישום החוק לקיזוז משכורות מחבלים, לפיו סכום של כחצי מיליארד שקל שהיה אמור להיות מועבר לרשות, יקוזז. כספים אלה נגבים על ידי ממשלת ישראל עבור הרשות הפלסטינית, והוא מהווה יותר ממחצית תקציב הרשות. למרות שכאמור, כספים אלה שייכים לרשות הפלסטינית, החליטה ישראל שלא להעבירם לרשותם, זאת מאחר והם מוקדשים, רובם ככולם, לכיסוי משכורות של מחבלים מורשעים.

בעקבות הקיצוץ, הודיע אבו מאזן כי רמאללה לא מוכנה לקבל יותר את כלל כספי המסים שישראל גובה עבורה, "השהידים, האסירים והפצועים הם המכובדים שבעמנו, לא נקבל מהכספים המקוזזים אפילו מטבע אחד. כל סכום שיש לנו יוקצה לשהידים ולאסירים", אמר.

חרם זה הצטרף להודעת הפלסטינים כי הם דוחים את כספי הסיוע האמריקניים שעומדים על סך של 60 מיליון דולר, זאת בעקבות החשש כי היא תהיה חשופה לתביעות משפטיות במסגרת החוקים למלחמה בטרור שנחקקו לאחרונה במספר מדינות בארצות הברית.

אתמול, כאמור, חששו בירושלים כי הדבר יוביל דה-פקטו לקריסה של הרשות הפלסטינית. בפגישתם, נתניהו וכחלון דנו במאמצים לשכנע את אבו מאזן לקבל את מאות מיליוני השקלים מישראל. בשתי הלשכות סירבו להתייחס לפרטים.

בשבוע שעבר דווח בחברת החדשות כי בשיחות סגורות של צמרת ההנהגה הפלסטינית, הזהיר בכיר ברשות הפלסטינית מפני מצב שחמאס ינסה לנצל את המצב הכלכלי הקשה במטרה להשתלט על שטחי הגדה המערבית.

תגיות:אבו מאזןחוק הקיזוזהרשות הפלסטינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה