חדשות בארץ

קשיים במו"מ הקואליציוני: "דרישות ליברמן בשמיים"

בעוד השיחות עם השותפות החרדיות נתפסות כחלקות, במגעים עם השותפים האחרים מסתמנים קשיים מהותיים. בכירים בליכוד: "אין על מה לדבר איתן"

השיחות הקואליציוניות עם ש"ס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)השיחות הקואליציוניות עם ש"ס (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

על רקע השקת היום הראשון לסבב השיחות הרשמיות עם נציגי הסיעות לכנסת ה-21, ניכר כי ישנן כמה נקודות ש'תוקעות' את המשא ומתן עם מפלגת השלטון.

לאחר שבשעות הצהריים היום (ראשון), הוזמנו ראשונה המפלגות החרדיות, גורמים בכירים בצוות המו"מ של הליכוד אמרו כי קיימים קשיים מהותיים עם חלק מהסיעות, וכי לא ניתן לקיים עמן אף מגעים ראשוניים, זאת לנוכח התנאים המוקדמים הקשוחים קמעה שלהן. "אין על מה לדבר איתן", אמרו בליכוד.

בדיווח ב-ynet נטען כי מי שצפוי לחבור חזרה לליכוד, יו"ר כולנו, משה כחלון, דורש לקיים משא ומתן ישיר עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ותחת זאת סירב לשלוח את צוות המו"מ שלו. הדיווח בא לאחר שמוקדם יותר היום השניים נפגשו במשרד ראש הממשלה, פגישה שהצטרפה לפגישה שהתקיימה גם בשבוע שעבר. על שני המפגשים הובהר מטעמם של שני הצדדים כי היא כלל לא עסקה בפוליטיקה כי אם בענייני כלכלה ומדיניות.

נוסף לכחלון, גם באיחוד מפלגות הימין לא חלה התקדמות של ממש במגעים הראשוניים. לפי הדיווחים, בליכוד עדיין מסרבים לערוך עמם פגישה, זאת בטענה כי הם לא העבירו כל דרישה קואליציונית רשמית, לליכוד. יש לציין כי חבר הרשימה, בצלאל סמוטריץ', הרבה לפרסם את דרישותיו, אך בעקבות חילוקי דעות עם יו"ר הרשימה, הרב רפי פרץ, על מספר דרישות, חלה אי-הסכמה נסערת שטרם הושג לה הסכמה.

חרף הדיווחים כי מחר צפויות להתקיים סבב פגישות עם נציגי ישראל ביתנו, הערב דווח כי פגישה זו לא תצא אל הפועל. "אין כרגע מה לדבר אתו", אמרו בליכוד בהתייחס ליו"ר הרשימה, אביגדור ליברמן. "הדרישות שלו בשמיים", טענו. כזכור, בין ישראל ביתנו למפלגות החרדיות ניכרת מחלוקת חריפה על שלל סוגיות דת-מדינה, עובדה שתקשה גם היא על ההליכים.

יו"ר צוות המו"מ של ישראל ביתנו, ח"כ עודד פורר, טען כי "איננו מבקשים להכניס 'עזים' במשא ומתן הקואליציוני, אלא אנו מבקשים לקדם את אותם הנושאים שראש הממשלה הודיע בעבר שהוא תומך בהם כמו חוק גיוס בני הישיבות שהוביל ליברמן ואימוץ מסקנות ועדת ניסים בנושא הגיור". לדברי פורר, "אנחנו נהיה הבלם שלא יאפשר כפייה דתית בממשלת הימין הבאה".

בזירה החרדית מסתמן כי הן לא מערימות קשיים, כשבתוך כך דווח כי ביהדות התורה דרשו לשמר את התפקידים בהם הם כבר מחזיקים, בהם תיק הבריאות שמוחזק בידי ליצמן, וועדת הכספים שמוחזקת בידי גפני. יחד עם זאת הם צפויים לדרוש תיק שלישי, כגון שיכון או רווחה. הערכה היא כי הם ידרשו את תיק הרווחה במטרה למנוע את עבודות התשתיות בשבת.

בש"ס דורשים לפחות 3 תיקים, בהם הפנים, הדתות והקליטה, בנוסף להחזרת סמכויות משרד הפנים שעברו בתחילת הקדנציה לידי שר האוצר, משה כחלון. צוות המו"מ של ש"ס מורכב מהשר לשעבר, אריאל אטיאס, לצד הח"כ המיועד משה ארבל, וכן היועץ המשפטי של תנועת ש"ס עו"ד ישראל בך, ויועץ הקמפיין של המפלגה, אבי לרנר. 

יו"ר צוות המו"מ של ש"ס והשר לשעבר, אריאל אטיאס, הבהיר כי אין בכוונת המפלגה לאיים או להציב אולטימטומים בשיחות. "ש"ס היא הגדולה בקואליציה", אמר והוסיף כי "ככזו, אנחנו רוצים לשמור על הדגלים שש"ס התחייבה להם בבחירות: הדגל המסורתי והדגל החברתי מצד שני. אנחנו נעמוד בזה, ונעשה את זה במתן ומשא ענייני".

"אנחנו מתחילים עם השותפה שקיבלה את מספר הקולות הגדול ביותר", אמר בפתח הפגישה במשכן הכנסת, בכיר הליכוד ויו"ר צוות המו"מ, יריב לוין. "הייתה לנו שותפות טובה ואמיצה בקדנציה הקודמת עם ש"ס. נוכל להניח אבן נוספת בדרך להקמת הממשלה".

לוין הוסיף כי השיחות עם השותפות הנוספות ייקח זמן. "מדובר בהתדיינות שאמורה להתקיים במקביל בין מספר צדדים. הדבר הזה מצריך אורך רוח וייקח זמן. הוא לא יסתיים מהיום למחר, והמטרה היא לנסות ללבן את הדברים מראש כדי להגיע לתוצאה שתבטיח הקמת ממשלה יציבה. אנחנו התחייבנו לבוחר לעשות כל שניתן על מנת להקים ממשלת ימין ,שמבוססת על השותפות בקואליציה הנוכחית".

תגיות:ישראל ביתנובחירות 2019ש"ס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה