חדשות כלכלה

שינויים ברכבת הקלה בירושלים: סיטיפס פורשת

בעקבות ההשקה הצפויה של הקו החדש הנוסף, המפעילה הנוכחית הודיעה על פרישתה מניהול ההפעלה של קו הרכבת הירושלמית. סיטיפס: "חוסר מידתיות"

הרכבת הקלה בירושלים (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)הרכבת הקלה בירושלים (צילום: קובי גדעון, פלאש 90)
אא

שמונה שנים לאחר שנטלה חלק במהפכה הירושלמית שהביאה את 'הרכבת הקלה' למרכז ירושלים והקלה על מיליוני נוסעים, הנהלת סיטיפס הודיעה על פרישתה מהפעלת קווי הרכבת – כך דווח היום (ראשון) ב'כלכליסט'.

חברת סיטיפס, המוגדרת כזכיינית המפעילה את "הקו האדום" של הרכבת הקלה בירושלים, חולקתאת אחזקותיה יחד עם אשטרום, הראל וקרן תשתיות ישראל. במהלך חג הפסח שיגרו החברות למשרד האוצר הודעה שאינה משתמעת לשתי פנים, לפיה הן פורשות מהמכרז הממשלתי על הקמת קו הרכבת החדש בעיר – "הקו הירוק".

הודעות החברות הגיעה לאחר שמשרד האוצר פתח את המכרז לקו הירוק, שם הובהר כי הזכיינית שתזכה, תהיה גם אחראית על הקו הירוק. במילים פשוטות – על הפעלת כל הרכבת הקלה וכי לא תבוצע חלוקה מנהלית בין שני הקווים. קודם לכן, ב-2016 דווח כי באוצר הודיעו כי הם יבצעו רכישה חוזרת (רכישת מניות בידי המנפיק, א"פ) של הקו האדום, מתוך הבנה כי ישנו צורך שיהיה גוף אחד שיפקח על שני הקווים, עד לרכישתו בידי הזכיינית.

בעקבות כך, בהנהלת סיטיפס הודיעו כי הם אינם מעוניינים בהפעלת הקו החדש, ומשכך הם נאלצים לפרוש בפועל מכל הפעלת הרכבות העירוניות בבירה.

הקו הנוכחי המופעל על ידי סיטיפס, "הקו האדום", כולל מסלול של כמעט כמעט 14 ק"מ, כשנקודת המוצא היא בפסגת זאב, עובר ברחוב יפו ובתחנה המרכזית החדשה, ונקודת היעד המתוכננת היא בבית חולים הדסה עין כרם. לעומת זאת, הקו החדש, המכונה "הקו הירוק", יכלול מסלול של  כ-27 ק"מ מהר הצופים אל שכונת גילה, בנוסף לשלוחות במלחה ובגבעת שאול. לצד זאת, יוקם מוסך חדש במתחם קריית הממשלה. הקו החדש צפוי להיות מוגבר בהיקף של כ-50 רכבות, וכי עלות הקמתו מוערכת ב-5-7 מיליארד שקל. על פי הדיווח, עוד השנה יוכרז הזוכה.

מסיטיפס נמסר בתגובה: "בשבועות האחרונים פרסמה ועדת המכרזים גרסה חדשה ובלתי סבירה של הסכם הזיכיון לקו הירוק בירושלים. כמי שכבר רכשו ניסיון רב בפרויקט כזה, פנינו לוועדה והתרענו על רמת הסיכון הגבוהה והבלתי מידתית עבור הזכיין בפרויקט, ועל כך שחלוקת הסיכונים בין המדינה לזכיין גבוהה באופן חריג גם למול מכרזים אחרים שפורסמו בארץ בשנים האחרונות.

"בין היתר, מעניק המכרז היקף סמכויות נרחב ביותר למדינה בכל דבר ועניין, זאת ללא כל התחייבות מצד המדינה או לקיחת אחריות כלשהי גם על נושאים שאינם בשליטתו של הזכיין.

"הבהרנו לוועדה כי לצערנו, ככל שלא יחולו שינויים משמעותיים במכרז באופן שייצור חלוקת סיכונים נכונה יותר בין המדינה לזכיין, אנו נאלצים בלית ברירה שלא להשתתף בהליך מכרזי זה, לאור חוסר המידתיות בו". 

תגיות:הרכבת הקלה בירושליםסיטיפס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה