חדשות בארץ

"מחווה של רצון טוב": ישראל תשחרר שני אסירים סורים

על רקע השבת גופתו של זכריה באומל מסוריה, ישראל צפויה לשחרר שני אסירים סורים. גורם ישראלי: לא מדובר במהלך חד צדדי

רס"ל זכריה באומל הי"ד (צילום: דובר צה"ל)רס"ל זכריה באומל הי"ד (צילום: דובר צה"ל)
אא

בעקבות הדיווחים כי ישראל צפויה לשחרר שני מחבלים סורים על רקע השבת גופתו של זכיה באומל, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, אישר הערב (מוצ"ש) את הדברים והבהיר כי החנינה אושרה על ידי היועמ"ש, ולאחריו הנשיא "הפעיל את סמכותו לחנינה על פי חוק".

"משהגיע הנושא אל שולחנו של הנשיא ובשל הנסיבות", נמסר מבית הנשיא, "פנתה מחלקת החנינות של בית הנשיא לקבלת חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה לאישור המהלך. משהמהלך אושר על ידי היועץ המשפטי לממשלה - הפעיל הנשיא את סמכותו לחנינה על פי חוק יסוד נשיא המדינה".

גם שרת המשפטים איילת שקד אמרה הערב, כי "משרד המשפטים ובית הנשיא היו מעורבים במהלך. הכול נעשה בהתאם לחוק ובאישור היועץ המשפטי לממשלה".

האישור הרשמי מצידה של ישראל מגיע שהבוקר הובא בסוכנות הידיעות רויטרס, כי גורם בכיר בממשל הסורי טען כי ישראל תשחרר "שני אסירים סורים או יותר", כתמורה לשחרור גופתו של נעדר קרב סולטאן יעקוב, זכריה באומל הי"ד. לפי הגורם הסורי, משטר אסד דחק בממשל הרוסי להפעיל לחץ על ישראל במטרה להביא לשחרור שני המחבלים הסורים, לאחר שסוריה הביאה לשחרור גופתו של באומל בתחילת החודש.

בעקבות דיווח הבכיר הסורי, גורם ישראלי בכיר אישר את הדברים אך הבהיר כי החנינה באה "רק לאחר השבת גופתו של זכריה באומל ז"ל". לדבריו, ישראל "החליטה בימים האחרונים על שחרור שני אסירים כמחווה של רצון טוב". על רקע הטענות כי "העסקה" נרקמה עוד קודם שחרור באומל, הגורם הדגיש כי "הנושא לא עלה מראש", והוסיף כי "ישראל פועלת ללא לאות להשבת השבויים והנעדרים ותמשיך לפעול תוך שמירה על ביטחון ישראל".

בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הרוסית RT אמר השליח המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לענייני סוריה, אלכסנדר לברנטייב, כי "הפעולה הזאת לא הייתה חד-צדדית - ישראל קיבלה החלטה, אותה תצטרך לבצע בהמשך, והיא לשחרר חלק מהאזרחים הסורים שנמצאים בבתי הכלא בישראל. זו הייתה פעולה בעלת אינטרס עבור הצד הסורי. אנחנו לא נעשה שום דבר שנוגד את האינטרסים של סוריה, אלא רק דברים שמשרתים אותם".

יש להבהיר כי החנינה אושרה חרף התיקון לחוק משנת 2014, לפיו כל שחרור של מחבל  טעונה אישור של הממשלה, שבמקרה זה לא עבר את אישור הממשלה. עם זאת, לדברי גורם בכיר בממשלה, היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, אישר את המהלך בהסבירו כי בנסיבות העניין לא נדרש אישור ממשלתי. גם בדברי נשיא המדינה ניתן למצוא את ההדגשה כי הנושא טופל על ידי משרד המשפטים ובית הנשיא, שהעניק למעשה את החנינה שאפשרה את שחרורם של השניים.

על פי הדיווחים, שני המחבלים שישוחררו הם זידאן טוויל וחמיס אחמד. טוויל (57), הינו תושב הכפר חדר שבסוריה. הוא נכלא ב-2008, לאחר שהיה אחראי להברחת סמים. הוא היה צפוי להשתחרר ביולי 2019. אחמד (35), הינו תושב מחנה פליטים ירמוכ שבסוריה ופעיל ארגון פת"ח. הוא נתפס באפריל 2005 לאחר שנכשל בניסיונו לחדור לבסיס צה"ל בדרום רמת הגולן במטרה לבצע פיגוע. על הוא נשפט למאסר עד שנת 2023.

תגיות:זכרי באומלסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה