חדשות בארץ

על הקשקש: כך נכבש המנדט השמיני של יהדות התורה

בתחילה דווח כי היא זכתה ל-8 מנדטים, לאחר מכן דווח כי המנדט שנוסף - נלקח לליכוד, ואתמול דווח כי הוא הוחזר להם. אז מה קרה שם?

(צילום: דוד כהן, פלאש 90)(צילום: דוד כהן, פלאש 90)
אא

אתמול (שלישי) הודיעה ועדת הבחירות המרכזית כי מפלגת יהדות התורה קיבלה מנדט נוסף, ובכך עלתה לשמונה מנדטים. לדברי הוועדה, ההתחזקות באה על חשבון הליכוד שנחלש ל-35 מנדטים.

כזכור, עם פרסום תוצאות האמת ביום חמישי, עלה כי יהדות התורה קיבלה שבעה מנדטים ולא שמונה, כפי שפורסם תחילה. בדיווח נטען כי המנדט עבר לליכוד, שעלתה מ-35 ל-36 מנדטים. בהמשך העריכו הגורמים כי מספר הקולות שנגזלו מיהדות התורה ונספרו בשגגה לטובת מפלגת העבודה באזור אשדוד, עשוי להשיב לה את המנדט השמיני, ולאפשר את כניסתו של יצחק פינדרוס לכנסת.

עו"ד אברהם יוסטמן, חבר ועדת הבחירות ומי שעמד בראש הפעילות של יהדות התורה, תיאר את הדרך שנעשתה עד לצבירת ההישג.

"אני שומע טענות שוועדת הבחירות ניסתה כביכול לעשות כל שביכולתה כדי למנוע מאתנו את המנדט השמיני", אמר יוסטמן בריאיון שפורסם היום בעיתון 'המבשר'. "אבל אני לא חושב שיש מקום לטענות הללו ואין בהם צדק", קבע. לדבריו, "מהעבודה הישירה שלי בוועדה ומול הדרג המקצועי שלה, אני יכול להעיד שהם דווקא פעלו כנדרש, נתנו בנו אימון רב, והגישו לנו כל סיוע שהיינו צריכים לו כדי להגיע לנתונים המדויקים ולתקן את הטעויות. בשום שלב לא ראיתי מישהו שמנסה להתחמק או להטות את תוצאות הבחירות".

במערכת הבחירות הסוערת של 2019 אותרו אי-סדרים רבים בפעילות הוועדות האזוריות האמונות על ספירת הקולות. בכלי התקשורת דווח כי אלפי קולות שהיו שייכים למפלגות מסוימות, נספרו כקולות מפלגות אחרות, ועוד כהנה וכהנה. יוסטמן נדרש לעניין והסביר זאת.

"זה קורה בכל מערכת בחירות", קבע יוסטמן, והוסיף: "בדרך כלל ההכרעה בין המנדטים היא באמת על מספר קולות גדול הרבה יותר, ולכן פחות שמים לב לזה ופחות מדברים על זה". לדבריו, "הסיבה האמיתית לטעויות הללו היא שמערכת ספירת הקולות שלנו בישראל פרימיטיבית מאוד. הספירה עצמה נעשית על ידי רבבות אנשים, כל קלפי והצוות שלה, ורוב רובם אין להם שום ידע והכשרה איך לעשות את זה.

"הם עוברים הדרכה מאוד בסיסית שרחוקה מלתת להם את ההכשרה הנדרשת כדי למנוע את הטעויות הללו", תקף יוסטמן את ועדת הבחירות. "וגם לאחר הספירה", הוסיף, "צריך לתרגם את זה לניירת, ומהניירת להזין למחשבים, בכל השלבים האלו עובדים אנשים שבמקרה הטוב עושים את העבודה הזאת פעם בארבע שנים לכל היותר, ולפעמים אלו אנשים שעושים את העבודה הזאת בפעם הראשונה בחייהם. לכן, כל עוד המערכת נראית כמו שנראית, והאנשים שעובדים בה הם חסרי ניסיון, נמשיך לראות טעויות כאלו", אמר.

יוסטמן מסביר כי זה מה שהיה עם יהדות התורה, אלא שבמקרה זה, בחסדי שמיים, אין מדובר באלפי קולות אלא, לכאורה, רק ב-71 קולות.

"כמו שאנחנו איתרנו בעיות וטעויות גם אחרים איתרו, היו קלפיות שהתעכבו בהגעתם לוועדת הבחירות, בין 30 ל-40 קלפיות כאלו, בגלל בעיות בספירה ובעדכון הנתונים ועוד", מתאר יוסטמן. "הנתונים בחלק מהקלפיות היו לרעתנו, והיו לנו רגעים רבים של חרדה גדולה שכל המאמצים שלנו הם לשווא, אבל הצלחנו לבסוף להגיע אל היעד ולעבור אותו ב-71 קולות נוספים. אם היו לנו 71 קולות פחות, היינו מאבדים את המנדט השמיני, חד וחלק", טען. "זה רק מוכיח עד כמה כל קול קובע. זאת לא סיסמה אלא מציאות בשטח", הסביר.

"אני באמת מתכנן להציע בישיבת הפקת הלקחים שאנחנו צפויים לקיים בוועדת הבחירות, לערוך שינויים משמעותיים בשיטת העבודה, כדי למנוע את המבוכה הזאת שלא תחזור שוב", אמר יוסטמן וטען כי הטעויות הללו לא חריגות כלל.

צריכים אותך לשמיני: כך נכבש המנדט ה-8

"זה התחלק לשני חלקים", תיאר יוסטמן את הדרך לניצחון. "בימים הראשונים ביקשנו את עזרת הציבור לאתר טעויות לכאורה בין הפרוטוקולים שהמשקיפים ערכו באופן עצמאי לבין הרישום הרשמי שהופיע במרכז הממוחשב של משרד הפנים. כך גם ביקשנו שמי שרואה קלפי באזור רדי עם תוצאות חריגות שיעדכן אותנו ואכן קיבלנו המון פניות שהיו מאוד מועילות וסייעו לנו רבות בעבודה.

"ביום ראשון בערב פרסמה ועדת הבחירות את הפרוטוקולים של הקלפיות. הפרסום הזה בדרך כלל משמש את המפלגות לצורך ביצוע התשלומים לחברי ועדת הקלפי ובעלי התפקידים, אבל הפעם בגלל שהיו כמה וכמה מפלגות שהיו תלויות על פערים קטנים מאוד באופן יחסי, הפרוטוקולים הללו נלקחו מיידית לצורך השוואה מול הקלפיות וחיפוש טעויות, כשהאתגר שלנו היה לעבור על מקסימום קלפיות במינימום זמן".

בהתייחס לשאלה מדוע סירב בתחילה יו"ר ועדת הבחירות, חנן מלצר, לקבל את טענות 'יהדות התורה' לגבי הטעויות בקלפיות, טען יוסטמן בתוקף כי הוא לא סרב. "יש סדר לדברים", אמר. "זה תהליך בירוקרטי, כל טעות שאותרה תוקנה, אבל יו"ר ועדת הבחירות לא יכול להוציא עשרות עדכונים בכל פעם שיש טענה לגבי קלפי עם תוצאה מוטלת בספק. הוא פרסם את ההודעה הראשונה, ולאחר מכן הגיעה ההודעה המסכמת לאחר שכל הטעויות תוקנו. זאת התנהלות סבירה והגיונית מאוד, ואני לא מוצא מקום למתוח עליה ביקורת בהקשר הזה".

תגיות:יהדות התורהבחירות 2019ועדת הבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה