חדשות בארץ

ראש הממשלה הפלסטיני החדש נגד עסקת המאה: רוצים מדינה, לא שלום כלכלי

מוחמד אשתייה, שנכנס לפני מספר ימים לתפקידו כראש הממשלה של הרשות הפלסטינית, האשים את ארצות הברית וישראל בניהול "מלחמה כלכלית" נגד הפלסטינים, שנועדה ללחוץ עליהם לקבל את תוכנית השלום האמריקנית

אשתייה (מימין) ואבו מאזן בטקס השבעת הממשלה הפלסטינית (צילום: Nasser Ishtayeh, flash90)אשתייה (מימין) ואבו מאזן בטקס השבעת הממשלה הפלסטינית (צילום: Nasser Ishtayeh, flash90)
אא

מוחמד אשתייה, הכלכלן שמונה לפני ימים אחדים לראש הממשלה החדש של הרשות הפלסטינית, דחה אמש (שלישי) את "עסקת המאה" – תוכנית השלום של הממשל האמריקני, האמורה להתפרסם בקרוב – ואמר כי אין לה כל סיכוי לזכות לתמיכה בינלאומית.

בראיון לסוכנות הידיעות AP, אמר אשתייה כי התוכנית האמריקנית תיוולד "מתה" וכי נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, לא יוכל למצוא לתוכניתו שותפים בקרב הקהילה הבינלאומית, בשל העובדה שהיא אינה עונה על דרישותיהם המרכזיות של הפלסטינים: "אין לטראמפ פרטנר פלסטיני, אין לו פרטנרים ערביים ואין לו פרטנרים אירופאיים".

אשתייה גינה את תמיכתו הגורפת של ממשל טראמפ בישראל, שבאה בין היתר לידי ביטוי בהכרתו בירושלים כבירתה. לדבריו, הצעדים בהם נקט הממשל הביאו לכך שלא נותר על מה לקיים משא ומתן.

על רקע הדיווח, שפורסם בתחילת השבוע ב"וושינגטון פוסט" – לפיו תוכנית השלום האמריקנית לא תכלול את הקמתה של מדינה פלסטינית, אלא תתמקד בשיפור מצבם הכלכלי של הפלסטינים – הבהיר אשתייה כי "הפלסטינים אינם מעוניינים בשלום כלכלי אלא בסיום הכיבוש, כלשונו: "אנחנו מחפשים מדינה ריבונית".

במהלך הראיון טען אשתייה כי ארצות הברית מנהלת נגד הפלסטינים "מלחמה כלכלית", על מנת לאלצם לקבל את תוכנית השלום שלה, וכי ישראל שותפה למלחמה זו. "כל המערכת מנסה לדחוף אותנו להיכנע", אמר הבכיר הפלסטיני, "זו סחיטה כלכלית, אותה אנחנו דוחים".

כניסתו של אשתייה לתפקידו באה בעיתוי לא קל מבחינתו, כאשר הרשות הפלסטינית נמצאת במשבר כלכלי חמור, הנובע מקיצוץ של מאות מיליוני דולרים שהממשל העניק כסיוע לפלסטינים – כולל הכספים לאונר"א, סוכנות הסיוע של האו"ם לפליטים פלסטינים. לכך יש להוסיף את ההחלטה שקיבלה ישראל לפני חודשיים ליישם את חוק הקיזוז שעבר בכנסת בקיץ 2018, ולהקפיא חצי מיליארד שקלים מכספי המיסים שהיא גובה עבור הרשות – סכום אותו שילמה רמאללה במהלך השנה שעברה למחבלים הכלואים בישראל, למשפחותיהם ולאסירים משוחררים. דו"ח חדש של הבנק העולמי מעריך כי הגירעון של הרשות יגדל השנה למיליארד דולר, לאחר שבשנה שעברה הוא הסתכם ב- 400 מיליון דולר.

הבכיר הפלסטיני ציין בדבריו את הצעדים בהם הוא מעוניין לנקוט כדי להתמודד עם המשבר הכלכלי. בנוסף לקיצוץ מחצית משכרם של פקידי הרשות – צעד שכבר נעשה – אמר אשתייה כי יפעל לפתח את מגזרי החינוך, החקלאות והכלכלה ויחפש אפשרויות להפחתת תלותה של הכלכלה הפלסטינית בישראל. בין היתר הוא ציין כי הרשות יכולה לייבא דלק מירדן במקום מישראל ולהשיק מטבע פלסטיני עצמאי.

תגיות:הרשות הפלסטיניתארצות הבריתמוחמד אשתייה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה