חדשות בארץ

דניאל פרידמן: אולמרט הורשע כי מינה אותי לשר המשפטים

במאמר חריף שכתב שר המשפטים לשעבר, פרופ' פרידמן, הצדיק את חוק החסינות לראש הממשלה. פרידמן: חסינות כזו תבטיח לראש הממשלה חופש פעולה במינוי שר משפטים מתאים ובהתמודדות עם הקלקולים במערכת המשפט"

שר המשפטים פרידמן וראש הממשלה אולמרט (צילום: פלאש 90)שר המשפטים פרידמן וראש הממשלה אולמרט (צילום: פלאש 90)
אא

בפאנל שנערך בסוף השבוע ב'חברת החדשות', טענו בכירי הפרשנים של הערוץ כי מינויו של יריב לוין לשר המשפטים, עלול לגרור "מחיר משפטי" כלפי נתניהו. "אני לא מעלה על דעתי שראש הממשלה, שענייניו צפויים להתגלגל בבית המשפט המחוזי וכנראה בעליון, ייתן את התיק (תיק המשפטים) ליריב לוין", אמר פרשן המשפט, גיא פלג.  לדברי פלג, "אולמרט נתן את תיק המשפטים לפרופ' דניאל פרידמן. איך אומרים? לא חוזרים על טעות פעמיים". לעומתו, הפרשן הפוליטי אמנון אברמוביץ', אף הוסיף לדבריו "בצחוק", כי "יריב לוין שר משפטים זה עוד שנת מאסר לנתניהו".

בעקבות הסערה שחוללו דבריהם, יצא שר המשפטים לשעבר ונשוא הדיון בפאנל, פרופ' דניאל פרידמן, ואישר את העובדה כי מינויו לשר המשפטים על ידי ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, אכן הובילה במידה רבה להרשעתו בפלילים.

במאמר שהתפרסם אתמול (שני) ב'ידיעות אחרונות' תחת הכותרת "הטעות של הפרשנים", חיזק פרידמן את דבריהם של הפרשנים בנוגע ל"נקמנות המשפטית", והוסיף: "דברים אלה משתלבים עם מה שאמר מני מזוז, בהיותו יועץ משפטי לממשלה, בדבר "סימון מטרות"", קבע פרידמן. "לדברים אלה ראוי להתייחס הן בהיבט העובדתי והן במשתמע מהם במישור הערכי".

"מבחינה עובדתית נראה ששני הפרשנים סבורים שמערכת המשפט היא נקמנית ומושחתת, והחלטותיה בדבר העמדה לדין, הרשעה ומידת העונש אינן נקבעות על פי שיקולים ענייניים אלא על בסיס פוליטי של מי לנו ומי לצרינו", הסביר שר המשפטים לשעבר. "לפי דעה זו, המשפט הפלילי מופעל כלפי יריבים פוליטיים ומשמש למערכת המשפט אמצעי לשימור כוחות-היתר שצברה".

"הנחה נוספת, המשתמעת מדברי שני הפרשנים, היא שעל אולמרט הוטל עונש מופרז, והוא אולי אף הורשע שלא כדין, מכיוון שהביא למינוי שלי לתפקיד שר המשפטים", הזכיר פרידמן וטען כי "אכן, לפחות לגבי הרשעתו בשוחד בסך 60 אלף שקל, ניתן לומר שהיא חסרת בסיס, כפי שניסיתי להראות בספרי "קץ התמימות", שבו גם התייחסתי לשורה של שיבושים נוספים שאירעו בהליכים המשפטיים נגדו", אמר.

במאמרו, טוען פרידמן, כי דבריהם של הפרשנים מחזקים את השליטה הנערצת של מערכת המשפט. "ההיבט הערכי המשתמע מדבריהם של שני הפרשנים, הגורסים (אחד מהם, לדבריו, "בצחוק") שהמערכת נקמנית ומושחתת ותדאג להעניש את מי שימנה שר משפטים שאיננו חביב עליה: עצתם היא להיכנע לפחד ולסחטנות של מערכת שלפי שיטתם היא נקמנית, במקום לנסות להיאבק בנקמנות ולטהר את המערכת".

לנוכח החשש השורר, לכאורה, במערכת הפוליטית מפני מערכת המשפט, הצדיק שר המשפטים את הקריאות לחוק החסינות הפרסונלי למען ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "אין תימה שנשמעות קריאות להעניק חסינות לראש הממשלה", טען פרידמן. "הופעת הפרשנים ב"אולפן שישי" מחזקת את הטיעון לכך", אמר. לדבריו, "חסינות כזו תבטיח לראש הממשלה חופש פעולה במינוי שר משפטים מתאים ובהתמודדות עם הקלקולים במערכת המשפט".

תגיות:חוק החסינותדניאל פרידמןאהוד אולמרט

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה