פסח

בחירות, חללית ו...פסח

אז מה אם לא עברנו את אחוז החסימה, המון אנשים הצביעו לנו. אז מה אם לא נחתנו על הירח, העיקר שטסנו אליו. האמנם? בואו ננסה שלא להפסיד את המטרות האמיתיות של פסח

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

בשבוע שעבר, תושבי ישראל עקבו בערנות רבה אחרי שני נושאים.

החללית הישראלית הראשונה, "בראשית", שעמדה לנחות על הירח ולצרף את ישראל לרשימת המעצמות הבודדות שהנחיתו חללית על הירח ובד בבד - המפלגות בהן היו חסרים קולות ספורים כדי לצלוח את אחוז החסימה, או כדי לכבוש מנדט נוסף.

 

בהתבוננות שטחית מן הצד יכולנו לומר לעצמנו - מדוע אנחנו במתח כה רב הגורם לנו  לכסוס את ציפורנינו?... הלא החללית כבר עברה בהצלחה מאות אלפי קילומטרים, עשתה דרך עצומה ומרשימה. החל מתכנונה, בנייתה, שיגור מוצלח, מעבר מכדור הארץ לחלל, ניווטים מוצלחים מרחוק, מדהים! כל כך הרבה טוב, נלך לישון... תנחת, לא תנחת, מה זה משנה? הלא הרוב כבר מאחורינו, ואף בהצלחה. מדוע לנו לאחוז בזוטות?

 

גם לחברי המפלגות הספונים על רשימות, מספרים וטבלאות תמיהתי. השגתם למעלה ממאה אלף תומכים, שאפו! זה המון המון קולות! רק לחשוב על כך שמספר כה רב של אנשים עזבו את עיסוקיהם, בתיהם ומנגליהם ויצאו לתמוך בכם. חככו ידיכם בהנאה והרפו מן ההתקטנות על מאות או אלפים בודדים של קולות נוספים… וראו את החלק החיובי, הגם שלא עברתם את אחוז החסימה, התוצאה גם ככה מדהימה!

 

מובן שזוהי מחשבת הבל.

לכולנו ברור כי כל מה שטרחו המדענים במשך שמונה שנים, יחד עם מאות המיליונים שהשקיעו התורמים, זה לא כדי לעשות דרך, אלא כדי להגיע ליעד.

כמו כן, חברי הכנסת שהתמיכה בהם תהיה רבה ומכובדת, לא יהנו ולא יממשו את כוחם בלי לעבור את אחוז החסימה, בלי להגיע ליעד שנקבע ולהוות חלק מבית המחוקקים…

 

שני האירועים הללו מובילים אותנו למחשבה חשובה ומחכימה אודות חג הפסח!

בחירות, חללית ופסח... איך זה קשור אחד לשני? זה נשמע יותר כמו תחילתה של בדיחה…

בואו נתבונן.

בתקופה זו אנו עמלים ומתייגעים רבות בהכנות לחג הפסח, עמל פיזי ונפשי. מנקים, מכבסים, מחדשים ומכשירים. מה לא עושים לכבוד החג הנפלא הזה? ועוד טרם הזכרנו את ההוצאות הכספיות הרבות, מלבושים נאים, מאכלים עסיסיים. פסח! הכל מושלם!

האם שאלנו את עצמנו פעם לשם מה כל המלאכה והיגיעה הזו? מדוע?

 

התורה משיבה לנו תשובה ברורה: "למען תספר באזני בנך ובן בנך את אשר התעללתי במצרים ואת אותותי אשר שמתי בם וידעתם כי אני ה'".

אמונה!

אנחנו וילדינו!

זוהי התכלית של ימים אלו, לדעת כי הקב"ה משגיח על כל פרט ופרט בעולם. הוא זה שהוציא אותנו ממצרים ועשה לנו את כל האותות והמופתים, והוא זה שעדיין משגיח עלינו יום יום, שעה שעה ורגע רגע.

בשביל זה יש לנו חג פסח. שבוע בשנה עוצרים הכל ומתחברים לבוראנו על ידי אמונה צרופה בו.

 

אך כמה אנחנו באמת מחוברים לנשמת החג הזה, לרובד הרוחני שבו?

אנחנו מקרצפים, מנקים ומבשלים, הידיים סדוקות, הגב תפוס, האשראי נגמר ו… מגיעים לליל הסדר,

שעת הנחיתה! 150 מטר מהקרקע…

 ו… שם אנחנו מתרסקים.

שוכחים את העיקר, מפספסים את המטרה.

מגיעים בלתי מוכנים, מותשים, מבולבלים, ו... הילדים? עייפים וסופרים את העמודים שנותרו עד "שולחן עורך"...

האם שוות כל הפעולות שעשינו, שהן חשובות ומועילות בזכות עצמן, אך "אינן עוברות את אחוז החסימה" כשהן מדירות ומנשלות מעצמן את החלק הארי של מצוות היום, זה שמצרף עמל של שבועות למטרה העיקרית של החג?

וודאי שכולנו רוצים להשיג את העיקר – התוצאה, ולא להסתפק רק בדרך הארוכה שעשינו אליה!

לשם כך עלינו לנקוט מספר צעדים שיעזרו לנו לכבוש את הפסגה הנעלית הזו - חיזוק האמונה בהשם יתברך וקיום המצווה העיקרית של חג הפסח, להנחיל את האמונה הזו לדורות הבאים.

איך נעשה זאת?

פשוט מאד!

1.עלינו לדעת ולהשריש בעצמנו שוב ושוב, מהי המטרה העיקרית - אמונה בה' יתברך, כפי שכבר ציינו.

2.חשוב מאד למצוא זמן לפני ליל הסדר להכין את ההגדה, לשלוט בהלכות ולהגיע לליל הסדר גדושים בידיעות וחדורי אמונה. כך נוכל להשפיע מהכוס המלאה, ולא נמצא את עצמנו עסוקים בללמוד בעצמנו בשעה שאנו אמורים ללמד ולהשפיע על סביבתנו.

3.צריך לזכור כי המצווה העיקרית בליל הסדר היא "והגדת לבנך" - הילדים! וכמו לפני כל מסע חשוב, גם כאן, נכין את הילדים. נדאג שהם יישנו ויאכלו לפני הלילה הגדול הזה, וכך נוכל למקד אותם בסיפור ההגדה ובהחדרת האמונה, ולא נאלץ להתעסק בהרגעת הרעב והעייפות המצויה בלילה זה… ונזכה לקיים את מצוות "והגדת לבנך" המוטלת עלינו בהידור רב.

4.חשוב להנעים על בני הבית את הלילה המרומם הזה, לעודד אותם להקשיב ואף להשתתף, לחלק להם סוכריות, שוקולדים וכדומה כדי שיישארו ערניים.

5.קורה שמתאספים אנשים חכמים ומלומדים, וכולם גדושים ברעיונות ומשלים אודות ההגדה והפסח. זה נחמד ואפילו חשוב, אך בדרך כלל זו סטייה ממצוות היום. בלילה זה צריך להתמקד בסיפורים, משלים והדגמות בצורה פשוטה ומעוררת אמונה, בשפה שהילדים יבינו. לחידושים ותוספות יש זמן בסעודה, ובעצם - בכל ימות הפסח.

נגיע לליל הסדר מלאים באנרגיות, נתחבר לבורא עולם, נתחזק באמונה, ובכך נשיג את כל המעלות הרוחניות והסגולות העצומות הספונות בלילה הקדוש והנורא הזה.

חג שמח!

תגיות:בחירותפסח

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה