חדשות בארץ

חיים רמון על התבטאות אברמוביץ’: "בכל בדיחה יש אמת"

אחרי שהפרשנים הבכירים רמזו כי מינוי יריב לוין לשר המשפטים יוביל למחיר משפטי כבד על נתניהו, חיים רמון "מחזק" את דבריהם. רמון: "מאיימים על יריב לוין לא מהיום שאם יעז להתקרב לתיק המשפטים מיד יוציאו עליו את עדות השקר לכאורה שמסר בתיק 2000"

שר המשפטים לשעבר, חיים רמון ( צילום: אורי לנץ, פלאש 90)שר המשפטים לשעבר, חיים רמון ( צילום: אורי לנץ, פלאש 90)
אא

בפאנל 'אולפן שישי' שהתקיים בסוף השבוע, התייחסו בכירי פרשני הערוץ לדיווחים כי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ימנה את חבר מפלגתו, יריב לוין, לשר המשפטים.

"אני לא מעלה על דעתי שראש הממשלה, שיודע שענייניו צפויים להתגלגל בבית המשפט המחוזי וכנראה בעליון בערעור, ייתן את התיק ליריב לוין", אמר פרשן המשפט של 'חברת החדשות', גיא פלג. "זה משול לכך שאולמרט נתן את תיק המשפטים לדניאל פרידמן. איך אומרים? לא חוזרים על טעות פעמיים. אני לא מאמין שראש הממשלה שמחזיק את הקלפים ייתן את התיק לחבר כנסת כל כך לעומתי לבית המשפט", הוסיף פלג.

לעומתו ההתבטאות המרומזת של פלג, אמנון אברמוביץ', הפרשן הבכיר של הערוץ, הרחיק לכת. ''אני מסכים עם גיא פלג לחלוטין. יריב לוין מגדף את מערכת המשפט", אמר אברמוביץ', לא לפני שהוסיף: אני אגיד בצחוק, יריב לוין שר משפטים זה עוד שנת מאסר לנתניהו".

בעקבות דברי השניים, אמר היום (ראשון) שר המשפטים לשעבר וחבר מפלגת העבודה, חיים רמון, כי "כבר למדנו שבכל בדיחה יש אמת". בריאיון, שהעניק ל-103fm, הוא תקף בחריפות את הפרקליטות שטרם הבהירה את הנושא.
 
במענה לדברי המראיין כי "דניאל פרידמן אמר לי כמה וכמה פעמים שיש תפירת תיקים לשרים שמעזים להסתכל לכיוון בית המשפט והפרקליטות", השיב רמון בתהייה גוברת: "למה לך ללכת לדברים של דניאל פרידמן?". לדבריו, "היועץ המשפטי אביחי מנדלבליט אמר ב-2015,  כשהיה מזכיר הממשלה, שהפרקליטות בראשות היועץ המשפטי לממשלה תופרת לו תיק על רקע פרשת הרפז. זו עדות של היועץ המשפטי לממשלה כיום", הזכיר רמון.

רמון הוסיף ותקף את פרקליטות המדינה על כי לא הוציאה הודעת הבהרה שתהדוף את אמירותיהם של אברמוביץ' ופלג. "לדעתי כבר בשבת הפרקליטות הייתה צריכה להוציא הודעה מוסמכת בה היא מסירה את הספק אם יש מישהו שעלול להבין חס וחלילה שיש שיקולים פוליטיים בהעמדה לדין בישראל", האשים. "עד עכשיו אין קול ואין עונה מפי הפרקליטות. הדברים שנאמרו ב'חדשות 12' היו מפי שני פרשנים שמכירים הפרקליטות על כל רמ"ח אבריה. גיא פלג קרא לנתניהו לא לעשות את הטעות של אהוד אולמרט בטענה שהמינוי שביצע אהוד אולמרט הוא זה שחרץ את סופו המשפטי ואמנון אברמוביץ' מסכים עם גיא פלג לחלוטין".

שר המשפטים לשעבר הדף את ההסתייגות של אברמוביץ' כי הוא אומר זאת "בצחוק". "אנחנו כבר למדנו שבכל בדיחה יש חלק של אמת", טען רמון. לדבריו, "מאיימים על יריב לוין לא מהיום שאם יעז להתקרב לתיק המשפטים מיד יוציאו עליו את עדות השקר לכאורה שמסר בתיק 2000. למה זה חשוב? כי יש אנשים לא מעטים שסבורים שאלו שרצו לעשות רפורמות גדולות במערכת אכיפת החוק מצאו את עצמם מחוץ למערכת בכל מיני דרכים וטענות. דיברת על דני פרידמן, על פי עדותו ועל פי ידיעתי ניסו פעמיים לתפור לו תיק".

"ניסו להתחיל בחקירה נגד פרידמן פעמיים", אמר רמון תוך שהוא מבהיר כי הוא מסרב להרחיב בזה. "לפני 40 שנה הוא היה שותף לעסקת מקרקעין עם השופט ורדי זיילר, ונטען שהוא מינה את ורדי זיילר לעשות חקירה בסוגיה שלי וקבע שהייתה רשלנות נגועה בזדון. אז אופיר פינס פנה מיד לפרקליטות שבדקה את הנושא ומיד סגרו את התיק".

"אנחנו ידועים כמי שבעד בית המשפט הישן ולא בית המשפט החדש. זה לא חשוב אם מישהו מהפרקליטות לחש להם אלא העובדה שהם שמכירים את המערכת ומעידים שככה זה עובד. מדהים שהנושא הזה לא הפך לשיחת היום שפותחת את כל המהדורות".

רמון אף קובע כי "אין שום דבר מושחת בבחירה של 61 חברי כנסת שמגיעים לבית המחוקקים", אמר בהתייחס לחוק שקידמה איילת שקד ופרלמנטרים נוספים, שביקשו לקבוע כי סמכות המינוי תילקח מהוועדה למינוי שופטים ותינתן לכנסת. "חיקוק פסקת ההתגברות שאני רציתי לעשות היא בהכרח דבר מושחת?", תהה.

בתוך כך, מוקדם יותר כתב פרשן המשפט של 'חדשות 13', אביעד גליקמן, כי אין להאשים את הפרקליטות ב'תפירת תיקים': "אף אחד בפרקליטות לא תפר ולא תופר תיקים לראשי ממשלות או שרי משפטים בגלל מינויים. צאו מהסרט הזה. אף אחד בפרקליטות לא מתכנן לתפור תיק לסמוטריץ', ליריב לוין או כל שם אחד. מותר לחשוב שמינוי מסוים לא טוב למשרד מסוים בגלל אג'נדות".

בהתייחס לדבריו של גליקמן, רמון הדף את הדברים, ואמר: "אם פרשן צבאי יאמר משהו על הצבא הוא יאמר אותו על בסיס היכרות עם המערכת והאנשים ואנחנו נתייחס לזה ברצינות", הסביר. "כעת שני פרשנים בכירים שאינם אויבי הפרקליטות אומרים שנתניהו לא יעשה את הטעות שעשה אולמרט. זה הדבר הנורא. המשמעות היא שלמינוי שאתה ממנה יש השפעה על התייחסות הפרקליטות אליך בעניינים משפטיים. תראו את זה היסטורית, איך שאמרו את שמו שנשיא המדינה ראובן ריבלין כמועמד למשרד המשפטים החלה חקירה נגדו. מזוז אז אמר שיש סימון מטרות, או בעברית תפירת תיקים, וסגר את התיק". רמון אף הבהיר כי "החקירה נגד ריבלין נמשכה שלוש שנים כדי שלא יהיה שר המשפטים. אין בשום מקום בעולם עוצמה כזו שדומה לשלנו".

בסיכום דבריו, רמון גם התייחס לדיווחים כי לשכת עורכי הדין עשויה למנות את שופט העליון לשעבר, יורם דנציגר, לממלא מקומו של אפי נוה בוועדה למינוי שופטים. "דנציגר הוא אדם ראוי אך עצם העובדה שהוא היה שופט בית המשפט העליון היא בעייתית", טען רמון. "אני הצעתי להקטין את הכוח של השופטים ושל לשכת עורכי הדין לטובת המערכת הפוליטית. אני בעד שנהיה כמו רוב העולם התרבותי שבו אין בכלל מעורבות אלא רק של אנשים פוליטיים".

תגיות:יריב לויןחיים רמוןגיא פלג

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה