חדשות בארץ

"נוהל טוהר הבחירות": ועדת הבחירות פתחה בספירה מחודשת של 400 קלפיות

בוועדת הבחירות המרכזית הבהירו, כי המבצע לספירתן מחדש של 400 קלפיות נעשה כחלק מ"הליכי בקרה שגרתיים", ואינו קשור לטענות שהעלו מפלגות שונות לאי סדרים וליקויים בספירות הקולות

ספירת הקולות, יום רביעי שעבר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)ספירת הקולות, יום רביעי שעבר (צילום: נועם רבקין פנטון, פלאש 90)
אא

ועדת הבחירות המרכזית פתחה היום (ראשון) במבצע המכונה "נוהל טוהר הבחירות", במסגרתו ייספרו מחדש כ- 400 קלפיות מתוך למעלה מ- 10,000 שנפתחו להצבעה ביום הבחירות בשבוע שעבר.

המבצע – שיימשך גם מחר – נועד לאתר טעויות שונות שעלולות להשפיע על תוצאות הבחירות, בין היתר שגיאות בהקלדת נתוני הקלפיות למחשב. בוועדה הדגישו כי מדובר ב"הליכי בקרה שגרתיים" שנערכים בתום כל מערכת בחירות, וכי הם אינם קשורים לטענות שהועלו בימים האחרונים מצד מפלגות שונות – ביניהן הימין החדש וזהות – לאי סדרים ולליקויים במהלך ספירת הקולות.

מנכ"לית ועדת הבחירות, אורלי עדס, דחתה היום את הטענות ל"בלגן" בתהליך ספירת הקולות. בראיון לרינו צרור בגלי צה"ל, אמרה עדס כי "ישנם גורמים שמגדילים את המימדים. צריך לזכור שבתהליך ספירת הקולות משתתפים למעלה מ- 15 אלף מזכירים ונוטלים חלק עוד כ- 60 אלף חברי קלפי, שהם נציגי המפלגות. הם מפקחים על כל התהליך, הם נמצאים בו לאורך כל הדרך".

עדס ציינה כי "קורות טעויות אנוש לאחר 22-20 שעות עבודה". לדבריה, אחת מהטעויות האפשריות הינה "טעות הסטה", כהגדרתה: "זו טעות מינורית ולא תופעה רחבת היקף, כשבטעות מעתיקים את מספר המצביעים ברשימה מסוימת לזו שלאחריה או שלפניה". היא הדגישה כי לא מדובר בטעות שקשורה בהכרח למפלגת הימין החדש, אלא "מדובר בסוג של טעות שלא משתייכת לרשימה מסוימת". היא הודתה, עם זאת, כי "חלוקת המנדטים עוד יכולה להשתנות".

מוקדם יותר הבוקר הוציא ועדת הבחירות המרכזית הודעה נזעמת, בה התייחסה לטענות מפלגת הימין החדש על אי סדרים שהתגלעו בספירת המעטפות הכפולות. ההודעה תקפה את "הפצת מצג השווא על ידי הימין החדש", כלשונה, בכל הנוגע לספירה. לדבריה,  "החל מיום רביעי, ה- 10.4.19, מיד לאחר יום הבחירות, החלו הנציגים הבכירים ביותר בימין החדש לעמוד בקשר עם בכירים בוועדת הבחירות המרכזית לצורך בירור טענותיהם. יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט חנן מלצר, התיר באופן חריג, ולפנים משורת הדין, לנציגי הימין החדש לעיין בחומרים מהקלפיות המיוחדות. זאת ועוד, כל פנייה של נציגי הימין החדש, בכל אמצעי שהוא, נבדקה מיד עם קבלתה ומבלי להידרש לפורמליסטיקה וטפסים".

על פי תוצאות הביניים שפרסמה ועדת הבחירות ביום חמישי בחצות, הימין החדש קיבל 138,491 קולות, המהווים 3.22% מכלל קולות המצביעים. למפלגה חסרים כ- 1,500 קולות כדי לעבור את אחוז החסימה. בהודעה שהוציאה המפלגה בסוף השבוע נאמר כי היא תפעל לאיתורם של תקלות בהליכי ההצבעה ותיאבק על כל קול: "בתחילת השבוע נקבל לידינו את הפרוטוקולים, ומאות המתנדבים שלנו ישוו אותם לתוצאות הממוחשבות. כמו כן, נטפל בכל אי הסדרים הקיצוניים שהתגלו בספירת המעטפות הכפולות. נקבל את הכרעת הבוחר, אך לא נוותר עד שנדע מה היא באמת".

נשיא המדינה ראובן ריבלין יתחיל מחר בסבב התייעצויות בן יומיים עם המפלגות השונות לקראת הרכבת הממשלה. על פי הנוהג המקובל, ריבלין ייפגש עם נציגי הסיעות, ישמע את המלצתם, ובתום גמר סבב ההתייעצויות יטיל על אחד מחברי הכנסת את מלאכת הרכבת הממשלה. על פי לוח הזמנים שפורסם על ידי לשכת הנשיא, נציגי הליכוד יהיו הראשונים להגיע אל בית הנשיא. אחריהם יתייצבו נציגי כחול לבן, ש"ס, יהדות התורה וחד"ש-תע"ל. ביום שלישי יגיעו נציגיהן של סיעות העבודה, ישראל ביתנו, איחוד מפלגות הימין, מרצ, כולנו ורע"מ-בל"ד.

תגיות:בחירות 2019ועדת הבחירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה