חדשות כלכלה

לאחר שתנועת הרכבות נעצרה בכל הארץ - הפעילות תחודש

לאחר שבשעה 8:00 הוכרז על שביתה כללית של קווי הרכבת בכל הארץ, בהנהלה מודיעים כי פעילות הקווים תחודש. השר כ"ץ מאיים: "אשלח את יו"ר הוועד הביתה"

רכבת ישראל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)רכבת ישראל (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

הנהלת רכבת ישראל הודיעה הבוקר (שישי) כי בשעה 10:00 לערך, תחודש פעילות הקווים בכל הארץ. ההודעה מגיעה לאחר שבשעה 8:00 החלה שביתה כללית בקווי הרכבת בכל הארץ. הודעת השביתה הגיעה מעט לפני השעה 07:00, אז נמסר כי העצירה המוחלטת תכנס בתוך כשעה, וכי היא תמשך "עד להודעה החדשה".

על פי ההודעה המעודכנת, כשעה וחצי אחרי השבתת הרכבות נמסר מהנהלת הרכבת כי נמצאו הפקדים המחליפים לאיוש המשמרת, וכי התנועה תשוב לפעילות מלאה בקרוב ."תנועת הרכבות תשוב בדקות הקרובות, אך ייקח כשעתיים עד שתשוב לסדרה", נמסר מרכבת ישראל בסביבות השעה 9:30. עם זאת, בהנהלה הדגישו: "קיים חשש מהמשך השיבושים לקראת שעות הצהריים, גם כן כתוצאה מקושי באיוש משמרת הפקדים". .

מוקדם יותר הבוקר, בעקבות "חוליים" של 8 פקדים ברכבת, החליטו בהנהלה להשבית לאלתר את כל פעילות הרכבות וזאת מחשש לבטיחות הנוסעים. "בשעות האחרונות, בצעד ארגוני פראי ובלתי חוקי, הודיעו שמונה פקדים על מחלה", נמסר בהודעה החריפה ששוגרה מהנהלת הרכבת. "זו נסיקה של מאות אחוזים במספר הודעות המחלה ביחס לימים כתיקונם", זעמו ברכבת ישראל והוסיפו כי "מדובר על קרוב למחצית ממצבת הפקדים שעומדת על 21. ארבעה פקדים סיימו זה עתה משמרת שהחלה בשעה 22:00 אמש והוארכה בשעתיים נוספות, ואינם יכולים להמשיך בעבודה על פי נוהל הבטיחות. שאר תשעת הפקדים מסרבים בשלב זה לענות לטלפונים המבקשים להקפיצם למשמרת".

"בשל כך", הבהירו ברכבת, "ומסיבות בטיחותיות אשר אינן מאפשרות הפעלת תנועת הרכבות עם פחות מארבעה פקדים במשמרת, נאלצת הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות ברחבי הארץ, בהתאם לנהלי הבטיחות, עד לעצירה מוחלטת בשעה 8:00, זאת עד להודעה חדשה.

בהנהלה הצרו על המהלך, שלדבריהם מהווה "פגיעה קשה של ועד העובדים, בראשות גילה אדרעי, בציבור הנוסעים בימי שישי, לצד החיילים הרבים אשר עושים שימוש ברכבות".

כאמור, על פי הודעת ההנהלה, רכבות שיצאו ב-6:30 בבוקר, המשיכו ליעדן  כשבשעה 8:00 חדלו מפעילות. בכלי התקשורת כבר פורסמו תמונות מתחנת שדרות, כמו גם תחנות נוספות, עליהן כבר הוצבו שלטים עם הכיתוב: "אין רכבות עד להודעה חדשה".

כצפוי, בוועד העובדים של רכבת ישראל לא נשארו חייבים והכחישו את הטענות. "הוועד בראשות גילה אדרעי לא נתן שום הנחיה או הוראה לאף מנהל תנועה להשבית פעילות. אין שביתה ואין עיצומים בעבודת הפקדים", מסרו. בוועד אף תקפו קשות את ההנהלה לאחר שלדבריהם "החליטה לפגוע ברכבת ובנוסעים כדי לייצר משבר מבוים ופיקטיבי". בוועד אף טענו כי "קראו על ההחלטה חסרת האחריות והמיותרת של הנהלת הרכבת לעצור את תנועת הרכבות – מהתקשורת".

בהתייחס לפקדים שנעדרו בעקבות מחלה, טענו בוועד כי "מדובר בעובדים שחולים כבר כמה ימים. הוועד פועל על מנת לסייע למצוא עובדים שיחליפו את מנהל המשמרת החולה. במקום להפיץ דברי שקר בתקשורת על ההנהלה לדבר עם עובדיה. המדובר במהומה רבה על לא מהומה ובהנהלה שלא בוחלת בכלום כדי לפגוע בעובדיה, לרבות הפצת נתוני שקר והכפשות שווא כדי לנסות להשניא את עובדיה שלה על הציבור".

בתוך כך, שר התחבורה, ישראל כץ, מסר כי משרדו מגבה את החלטת הנהלת רכבת ישראל לצאת להשבתה כללית של הרכבות. השר גם הנחה את ההנהלה לפנות במיידית לבית הדין לעבודה, כדי שזה יורה לוועד העובדים להשיב את "החולים" לעבודה, ובמקביל לפעול משמעתית נגד יו"ר הוועד וגורמים נוספים בוועד.

על פי הודעת כ"ץ, "הוא רואה בחומרה את הגיבוי המתמשך שנותנת הנהגת ההסתדרות לפגיעה חמורה זו בנוסעים, ובפרט בחיילי צה"ל שאמורים לשוב היום לביתם". לדברי כץ, "לא נאפשר אנרכיה ברכבת ישראל. נוסעי הרכבת לא יהיו בני ערובה בידי קבוצה המנסה לסחוט הטבות בכוח ובריונות. בכוונתי לנקוט בכל הצעדים הנדרשים להפסקת תופעות חמורות אלה, בדיוק כשם שעשיתי בעבר".

בשיחה עם ח'ברת החדשות', כ"ץ הוסיך להזהיר מפני ההשלכות: "לא עוד. כמו שעשיתי סדר ברכבת בזמנו ושלחתי את יו"ר הוועד הביתה, כך אעשה גם הפעם - אם תופעת ההשבתה והאחיזה בשלטר לא יפסקו, ותימשך הפגיעה בנוסעים ובהערכות הרכבת".

סמנכ"ל נוסעים ברכבת, בועז הירש, מסר: "לצערנו, למרות הודעת ההסתדרות על הפסקת הפגיעה בנוסעים, ממשיך ועד העובדים להשתמש בשיטות פראיות ובלתי חוקיות להתחלוּת עובדים. אנו קוראים לגילה אדרעי להתעשת ולהפסיק את הפגיעה בנוסעים ובחיילים שעושים את דרכם הביתה".

גורם בכיר במשרד התחבורה מסר ל-ynet כי "השר הולך להוביל מאבק כולל לעשיית סדר ברכבת. המנכ"ל הוחלף ועתה הוא הולך לטפל גם בוועד העובדים. הטיפול יהיה גם נגד המעורבות החמורה ומתן גיבוי של ההסתדרות לתופעות מהסוג הזה".

כזכור, זו אינה הפעם הראשונה שוועד הרכבת גורם לשיבושים בפעילות הרכבות, וזאת כשבחלק מהמקרים הוא אף הורה לצאת לשביתות. השביתות הרבות שאירעו, נגרמו כתוצאה מסכסוך נמשך בין ההנהלה לוועד על רקע חילוקי דעות בנושאים רבים - בפעם האחרונה היה זה על רקע דרישת הוועד שלא להוסיף עוד דקות נסיעה לנהגים. ברקע – לא פחות מ-8 סכסוכי עבודה פתוחים בין ההנהלה לוועד.

תגיות:שביתהרכבת ישראל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה