חדשות בארץ

דרמה בחלל: "בראשית" התרסקה על הירח

אחרי חודשיים גורליים ואין ספור תמרונים רגישים, החללית הישראלית הראשונה בהיסטוריה ניסתה לנחות על הירח אך היא התרסקה. נחמה לכך ניתן לשאוב מהצהרתו המפתיעה של ראש הממשלה, שאמר כי "בעוד 3 שנים חללית ישראלית תנחת על הירח"

(צילום: ויסאם האשלמון, פלאש 90)(צילום: ויסאם האשלמון, פלאש 90)
אא

אכזבה מרה: לאחר חודשיים של טיסה בהם גמעה לא פחות מ-400 אלף קילומטרים, החללית הישראלית "בראשית" לא הצליחה להשלים את משימתה, וכך החלום שהיה כל כך קרוב להתגשם - התרסק ביחד עם החללית הישראלית "בראשית".

על פי הדיווחים הראשוניים, החללית הגיעה לאדמת הירח בשעה 22:25, אולם, במרחק מטרים ספורים מהירח, מסיבות שטרם ברורות, הקשר עם החללית אבד והמנוע הראשי חדל מלעבוד. בעקבות כך היא צנחה בצניחה חופשית אל הלא נודע. טרם הנפילה, הספיקה החללית לצלם שתי תמונות מהירח. 

"הגענו לירח אבל אנחנו רוצים לנחות יותר טוב, עצם הניסיון זה ניסיון כביר", אמר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שנלווה עם רעייתו לחדר הבקרה. ראש הממשלה אף הפתיע והצהיר: "בעוד 3 שנים חללית ישראלית תנחת על הירח".

גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין צפה בנחיתה הדרמטית ממשכנו והתייחס להתרסקות. "יש לפעמים אכזבות, אך הן בטלות לאור ההישגים שאנחנו הגענו אליהם גם בלילה הזה", אמר הנשיא. "לכן אני כל כך מאושר כנשיא המדינה להיות כאן עם כל כך הרבה ילדים שבאו עם הורים, שגם הם יודעים שכשאנחנו היינו ילדים כמוכם אם היו אומרים לנו שנבצע".

בטרם היוודע דבר ההתרסקות, אמר ראש הממשלה: "זו עדות להישגים הכבירים שהשגנו ולהישגים הכבירים שעוד לפנינו", אמר נתניהו והביע את הערכתו למוריס קהאן, האיש שמימן את הפרויקט ההיסטורי. "זה סימן לכל האנשים הצעירים ששותפים למהלך הזה ולילדי וילדות ישראל: אפשר להשיג דברים ללא גבול אם רק תרצו בזה. הרצל אמר 'אם תרצו אין זו אגדה' - אתם רציתם והפכתם לאגדה. ואמר גם מישהו אחר, אנחנו על המפה. אנחנו היום יכולים להגיד שאנחנו על המפה של הירח וזה הישג פנטנסטי".

עם הנחיתה אכן הייתה מתרחשת, ישראל הייתה זוכה להצטרף למועדון האקסקלוסיבי של המעצמות שנחתו על הירח. טרם ההתרסקות דווח, כי קיים חשש מוחשי כי אם החללית תיתקל במהלך הנחיתה בסלע, נחיתתה תשתבש והיא תיפול.

יריב בש, ממייסדי SpaceIL, התראיין ל'חברת החדשות' ותיאר את ההתרגשות בטרם הנחיתה: "ישראל מצטרפת למשפחה של שלוש מעצמות עוד פחות משעתיים. החללית עפה מסביב לירח כשבחלק מהמסלול היא טסה מאוד קרוב לקרקע,  כמעט 10 קילומטרים מהשטח".

"ברגע שנתחיל את הליך הנחיתה לא נוכל להפסיק או לחזור אחורה", הסביר. "אין לחללית מספיק דלק לעצור את התהליך. בדרך כזו או אחרת, תוך 20 דקות אנחנו נוחתים על הירח. כל עוד אחרי הנחיתה החללית תמשיך לתקשר זה אומר שהצלחנו".

כזכור, בתחילת השבוע ביצעה "בראשית" בהצלחה תמרון ראשון סביב הירח עצמו, וזאת לאחר שביום חמישי שעבר היא השלימה את התמרון הקריטי ביותר במסעה – "תמרון הירח", שנועד ללכוד אותה בכוח הכבידה של הירח. בתמרון, הצוותים בחדר הבקרה של התעשייה האווירית ביהוד הפעילו את כל מנועיה של החללית למשך 271 שניות, על מנת לבלום את החללית בעוצמה הגבוהה ביותר שנעשתה עד כה. במהלך זה נשרפו כ- 55 ק"ג של דלק. באמצעות התמרון, גובהה של האפולונה – הנקודה הרחוקה מפני הירח – הורד מ- 10,400 ק"מ ל- 750 ק"מ בקירוב.

תגיות:ירחהחללית בראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה