חדשות בעולם

סודן: הרודן עומר אל-בשיר הודח מתפקידו על ידי הצבא

שר ההגנה הסודני הודיע כי הנשיא אל-בשיר, ששלט במדינה מאז 1989, נעצר ונמצא כעת "במקום בטוח". מועצה צבאית תיטול לידיה את סמכויות השלטון לפרק זמן של שנתיים, ולאחר מכן יתקיימו בחירות לנשיאות

הודח: אל-בשיר (במרכז. צילום: שאטרסטוק)הודח: אל-בשיר (במרכז. צילום: שאטרסטוק)
אא

צבא סודן הדיח מתפקידו את נשיא סודן עומר אל-בשיר. כך נמסר בצהריים (חמישי) בהודעה רשמית של שר ההגנה הסודני, אחמד עוואד אל-עוף, ששודרה בטלוויזיה הממלכתית.

אל-בשיר בן ה- 75 עלה לשלטון בשנת 1989 כשהדיח בהפיכה צבאית את ראש הממשלה דאז, סאדק אל-מהדי. ב- 1996 הוא נבחר לנשיא בבחירות שהתקיימו במדינה, אך למעשה מדובר היה בשלטון רודני. במשך 30 השנים שחלפו מאז תפס את השלטון, הצליח אל-בשיר לשרוד מרידות צבאיות ומשברים כלכליים, וגם הפיכתו למצורע במערב לא מנעה את המשך שלטונו. ב- 1993 הכניסה ארצות הברית את משטרו לרשימת הטרור בשל תמיכתו בטרוריסטים אסלאמיסטיים והטילה סנקציות על סודן. ב- 2008 הוציא בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג צו מעצר נגד אל-בשיר, המואשם באחריות לרצח עם בחבל דארפור שבמערב המדינה.

החלטת הצבא להדיח את אל-בשיר באה בעקבות הפגנות אזרחיות נגדו בחודשים האחרונים ברחבי המדינה. תושבי סודן מחו על המצב הכלכלי הקשה, שבא לידי ביטוי בעליות מחירים, ועל שלטונו הדיקטטורי של אל-בשיר. זעמם גבר לאחר שאל-בשיר ניסה לקדם בפרלמנט את שינוי החוקה כך שיוכל להציג שוב את מועמדותו לנשיאות בבחירות בעוד שנתיים. בניסיון לדכא את המחאות, הכריז הרודן בסוף ינואר על מצב חירום לאומי, הרחיב את סמכויותיה של המשטרה ואסר על התכנסויות בפומבי ללא רישיון. בימים האחרונים החריפו מחאותיהם של האזרחים. עשרות אלפים נאספו להפגנה מול משרד ההגנה בחרטום והמטה הכללי של הצבא. על פי הדיווחים, עשרות בני אדם נהרגו עד כה בעימותים עם כוחות הביטחון, ומאות אנשי אופוזיציה ועיתונאים הוכנסו לכלא.

משעות הבוקר החלו לצאת מסודן ידיעות על הדחתו של אל-בשיר, ובטלוויזיה נמסר כי בקרוב תשודר הודעה מיוחדת מטעם הצבא. נמל התעופה הבינלאומי בבירה חרטום נסגר לתנועה, ואלפי תושבים הביעו את שמחתם על הדחת הרודן בריקודים ברחובות. בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי כוחות צבא נפרסו ברחבי הבירה. בהודעתו מסר שר ההגנה אל-עוף כי אל-בשיר נעצר וכי הוא נמצא כעת "במקום בטוח". נמלי התעופה ומעברי הגבול של סודן נסגרו למשך 24 שעות והחוקה הושעתה. מועצה צבאית זמנית תיטול לידיה את הסמכויות לניהול המדינה, וזאת לפרק זמן של שנתיים. לאחר מכן יתקיימו בחירות לנשיאות. בשלושת החודשים הבאים יוטל מצב חירום ברחבי סודן. במקביל הודיעו כוחות הביטחון והמודיעין של סודן על שחרורם מהכלא של כל האסירים הפוליטיים.

כזכור, לפני כשבועיים הודיע נשיא אלג'יריה, עבד אל-עזיז בוטפליקה, על התפטרותו לאחר 20 שנים בתפקיד. התפטרותו של בוטפליקה בן ה- 82 באה בעקבות מחאות נרחבות נגדו, שפרצו לאחר שהביע את רצונו להתמודד לכהונת נשיאות חמישית, וזאת למרות מצבו הגופני הירוד.

תגיות:סודןעומר אל-בשיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה