התבוללות

"באמריקה, בלי התרבות היהודית החזקה, ההכרה הברורה מתפוגגת" - מדבריו הנוקבים של הרב מנחם לוין

הרב מנחם לוין, רב קהילת "עם אחד" בקליפורניה, מפרסם מאמר נוקב על התבוללות ועל הדרך למנוע ממנה. הנה מדבריו

  • ו' ניסן התשע"ט
אא

הרב מנחם לוין, רב קהילת "עם אחד" בקליפורניה, פרסם לפני כחודשיים מאמר דעה במספר כלי תקשורת, בנושא כאוב במיוחד: התבוללות. במאמר מספר הרב לוין כי באחד הדיונים שהיו לו עם חברי כנסת ושרי ממשלה על העתיד הצפוי ליהדות ישראל וליהדות ארה"ב, אמר לו השר יריב לוין באופן גלוי: "בחו"ל, רק יהודים דתיים ויהודים ציונים לא יתבוללו".

אמירה כאובה כשלעצמה, אלא שהרב לוין מדבר על הנושא בכאב ובחדות גדולים עוד יותר. המציאות בשטח, כך הוא כותב, היא שהישראלים באמריקה כבר מתבוללים. הרב מספר כי הוא משמש כרב בעמק הסיליקון, ומתוקף תפקידו נמצא בקשר עם הרבה מאד ישראלים אשר מתגוררים במקום. הישראלים הללו אמנם גאים במדינתם וגם ציונים, אך האמונה שלהם בציונות אינה מספקת הגנה אל מול ההתבוללות השוטפת את ארה"ב.

הרב לוין טוען כי הוא נוכח בקיומה של ההתבוללות בלי הרף, ומגלה עוד ועוד ישראלים שיוצרים קשרים עם לא יהודים. "רבים מהם יהודים מסורתיים", הוא כותב, "שלעולם לא היו יוצאים עם לא יהודי בישראל. ועדיין, באמריקה, בלי התרבות היהודית החזקה והסביבה התומכת, ההכרה הברורה מתפוגגת".

המצב הזה, שרק הולך ומחמיר, הוביל את הרב לוין לכתוב את המאמר, ולחלוק את מחשבותיו עם ישראלים אשר מתגוררים בחו"ל, או עם כאלה ששוקלים לעבור לגור שם.

"כישראלים", כותב הרב לוין, "אתם רגילים לכך שההיבטים היהודיים של זהותכם 'מסודרים' מעצם מגוריכם במדינת ישראל. השפה המדוברת היא עברית וחגי ישראל הם ימי חג לאומיים, הנחגגים באופן קהילתי בבתי הספר ובציבור. מזון כשר זמין ובתי כנסת מצויים בכל שכונה".

אבל, מזהיר הרב, אמריקה איננה דומה לישראל. החגים הלאומיים בארה"ב אינם חגי ישראל. בבתי הספר הציבוריים במדינה מעודדים היטמעות של עמים זה בזה. ישראלים שעוברים לארה"ב, לדברי הרב לוין, חושבים שיצליחו להחדיר בילדיהם את הזהות הישראלית אם רק ידברו איתם עברית, או ישמרו על מעגל חברים ישראלי. אך למעשה, אין זה מספיק. "אם לא ישלבו את השימוש בשפה העברית בבית ואת החברים הישראלים בקשר יהודי משמעותי – אין זה סביר שהילדים ישמרו על זהותם היהודית, אפילו לא לשני דורות!", מזהיר הרב לוין ואף מוסיף כי יתכן שהילדים ישמרו על מסורת כזו או אחרת כדי לשמח את הוריהם, אך מכיוון שלא יבינו את שורשה של אותה מסורת, לא תהיה בה מחויבות כלשהי שתמנע מהם להתבולל.

לאומים שונים הגיעו עם השנים לארה"ב – אירים, גרמנים, איטלקים… כל האומות הללו נטמעו באומה האמריקנית בתוך דור אחד או שניים בלבד, ולא נותרו בהם אלא מאפיינים בודדים של התרבות שהביאו איתם. וזה קורה, לצערנו, גם ליהודים הליברלים שהגיעו לאמריקה, וכך עלול לקרות גם לישראלים שיבואו. "אין אומתנו אומה, אלא בתורותיה" (הרב סעדיה גאון, "אמונות ודעות"). התורה היא הדבר היחיד שיכול לשמור על היותנו עם, על הזהות שלנו, מאז ימי חורבן הבית ועד היום.

"אם תמצאו עצמכם חיים באמריקה ותרצו זהות יהודית חסינת התבוללות", כותב הרב לוין, "חיוני שתנקטו פעולה כדי להתחבר לתורה. רשמו את ילדכם לבית ספר שבו יקבל חינוך יהודי. הצטרפו לשיעור תורה בעצמכם. לכו לבית כנסת… קבלו החלטות אלה כעת, כשההזדמנות עדיין בידכם".

הרב לוין מסיים את מאמרו במשפט שאמר לו אב שבתו נישאה לגוי: "כשאני מסתכל אחורה, כנראה הייתי צריך לעשות משהו אחרת. אבל עכשיו כבר מאוחר".

אל תחכו שיהיה מאוחר.

שבויות – המחלקה למניעת התבוללות, לסיוע, דיווחים ותרומות:

טל' 073-2221333 או 052-9551591. מייל kalina@htv.co.il

תגיות:תרבות יהודיתעם אחדקליפורניההתבוללותאמריקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה