חדשות בארץ

היסטורי: הממשל האמריקני הכריז על משמרות המהפכה האיראנים כארגון טרור

לאחר שנמנע במשך שנים לעשות זאת, הממשל האמריקני מתקן עוול היסטורי ומוציא את משמרות המהפכה האיראנים הרחק מחוץ לחוק

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (צילום: שאטרסטוק)נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ (צילום: שאטרסטוק)
אא

לאחר שנים של שמועות, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, הודיע היום (שני) כי משמרות המהפכה של איראן יוגדרו כארגון טרור. מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, מסר כי ההכרזה תיכנס לתוקף בעוד כשבוע.

"משמרות המהפכה האיראניים הם האמצעי העיקרי של איראן לקדם את הטרור העולמי שלה", אמר טראמפ בהצהרתו. "ההכרה במשמרות המהפכה כארגון טרור מבהירה באופן מלא מה יהיו ההשלכות על כל מי שיתמוך או ינהל עסקים עם משמרות המהפכה. אם אתם עושים עסקים עם משמרות המהפכה, אתם מממנים טרור", הזהיר. לצד מהלך זה, הנשיא הדגיש כי "ארצות הברית תמשיך להגביר את הלחץ הכלכלי נגד איראן כדי להעניש אותה על התמיכה בפעולות טרור".

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה לנשיא טראמפ על הכרזתו. "תודה על שנענית לעוד בקשה חשובה שלי, שמשרתת את האינטרס של מדינותינו ושל מדינות האזור. נמשיך לפעול יחד בכל דרך נגד המשטר האיראני שמאיים על מדינת ישראל, על ארצות הברית ועל שלום העולם", כתב נתניהו.

גם ממלא-מקום שר החוץ, ישראל כ"ץ, בירך על המהלך האמריקני. "החלטה זו תחליש את יכולתה לקדם את תכנית הגרעין ואת תמיכתה בטרור האזורי ותחזק מאוד גם את יכולתה של ישראל להיאבק בתוקפנות האירנית בסוריה ובמרחב", מסר כ"ץ.

בסוף השבוע, עת גברו הדיווחים בדבר ההכרזה הצפויה, אמר הסנאטור הרפובליקני, בן סאסא, כי "ההכרזה הרשמית והתוצאות שלה אולי חדשות, אבל 'הקצבים' של משמרות המהפכה טרוריסטים כבר הרבה זמן".

בעוד במפלגה הרפובליקנית הרבו לשבח את המהלך, וונדי שרמן, בכירה לשעבר בשירות החוץ האמריקני, אשר הובילה את השיחות מול איראן, מיהרה לצנן את ההתלהבות מכוונת הממשל. "זה כל כך נגד האינטרסים שלנו, שמישהו יכול לחשוב אפילו שהנשיא מחפש תירוצים לקונפליקט", טענה שרמן. "מופעלות על משמרות המהפכה כל כך הרב סנקציות כבר, שההקצנה הזו ממש מסכנת את כוחותינו באזור".

מוקדם יותר אמר יו"ר הוועדה לביטחון לאומי ולמדיניות חוץ של הפרלמנט האיראני, חשמתאללה פלאחתפישה, כי אם הממשל האמריקני יגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור, איראן מצידה תכניס את הצבא האמריקני לתוך "רשימה שחורה" של ארגוני טרור מובהקים.

גם גורמים נוספים בממשלה האיראנית הגיבו בעבר בחריפות כאשר התייחסו לכוונות קודמות של הממשל האמריקני להגדיר את משמרות המהפכה כארגון טרור. "משמרות המהפכה יתייחסו לצבא ארה"ב כמו אל ארגון המדינה האסלאמית (דאעש)", הזהיר מפקד הארגון, עלי ג'עפרי, ב-2017.

יש להניח כי ההשלכות המידיות של מהלך זה הוא פגיעה בפעילותם של חיילים אמריקאים במדינות ערביות כמו עיראק, שם פועלות גם שלל מיליציות-שיעיות, אשר נתמכות בצורה ישירה על ידי הממשל האיראני.

למעשה, הכרזת הממשל על הוצאתה של משמרות המהפכה האיראניות אל מחוץ לחוק, היא תקדים היסטורי זאת מאחר וזו הפעם הראשונה שארצות הברית מכריזה על שלוחה רשמית של ממשלה זרה, כישות טרור. יש לזכור כי עד כה נהגה ארצות הברית להגדיר רק ישויות ואזרחים איראנים כ"גורמי טרור" לאור הקשר שלהם עם ארגון משמרות המהפכה. עם זאת, ב-2007 האשימה מחלקת האוצר של ארצות הברית את "כוח קודס" בסיוע לטרור, אולם הקפידה שלא להכריז עליו ככזה.

תגיות:איראןמשמרות המהפכהדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה