כתבות מגזין

"היהדות והאמונה היו מפתח עבורו": ראיון מרתק עם בנו של מייסד החקלאות האורגנית

מתעניינים בחקלאות אורגנית? בנו של מריו לוי ז"ל, מייסד החקלאות האורגנית, מספר כיצד החל אביו לגדל ירקות אורגניים, כאשר היהדות והאמונה מהווים נר לרגליו

האב, מריו לוי ז"ל (קרדיט: אור לוי)האב, מריו לוי ז"ל (קרדיט: אור לוי)
אא

"אבא נהג לומר שהקב"ה שם את האדם בגן עדן לעובדה ולשומרה - זה אומר שאתה, האדם - אל תתערב", אומר בגעגוע בעז לוי, בנו של מריו לוי ז"ל, מחלוצי החקלאות האורגנית בישראל. מריו ז"ל הקים ב-1982 את הארגון לחקלאות ביולוגית אורגנית בישראל, ועמד בראשו שנים רבות. הוא נפטר לפני כשנה, בן 94. בעז, בנו, ממשיך אותו: "הוא הכניס אותי לעניין 3 שנים לפני פטירתו. מאז התחלתי לעבוד איתו ב-25 דונם אורגניים בהם גידל ירקות".

מריו לוי ז"ל נולד בטרייסט, איטליה, ועלה לארץ ישראל ב-1939, כשהוא בן 15, במסגרת עליית הנוער. ב-1941 הצטרף לוי לקיבוץ הדתי שדה אליהו, במסגרת גרעין של בוגרי מקווה ישראל. לוי ואשתו גידלו בקיבוץ 5 ילדים. בשנות ה-60 היה אחראי לגן הירק של הקיבוץ. השימוש הגובר בחומרי הדברה, עד 40 ריסוסים ליבול והופעת מזיקים חסינים, עוררו בו אי נחת.

בנו, בעז מספר: "אבא ז"ל היה אדם מוכר בחקלאות עוד לפני שנכנס לו ה'ג'וק' של חקלאות אורגנית. הוא גידל משק לתפארת, עם הכנסות יפות, אבל אז התחילו בעיות וצרות. למשל היה לנו פלפל שסבל מווירוס. לא ידעו מה זה, וניסו כל מיני שיטות לפתור את הבעיה. אני זוכר בתור ילד שהפלפל היה לתפארת - יפה וגדול, ועם השנים הלך ונהיה כחוש וקטן ולא יפה, ועם המון מחלות. עשו עוד ריסוס ועוד ריסוס והגיעו ל-35 ריסוסים בשנה, שזה לא נורמאלי. זה המון. אחר כך גידלו גזר, ואיך שזרעו בא זחל בשם פְּרוֹדֶנְיָה ו"גילח" את הכל, פשוט השאיר שדה מגולח. היו כל מיני צרות שהיה קשה להסביר אותן. אבא, שהיה אדם מסודר, שניהל רישומים, התיישב לבדק את העניין. היה לו דוח יום יומי על התוצרת וההתפתחויות. הוא היה עוקב אחר כל גידול. הוא הבין שמשהו לא בסדר בבסיס - אם הוא ריסס 35 ריסוסים בפלפל. הוא הבין שעליו להתחיל משהו חדש, וככה הוא הגיע לחקלאות האורגנית".

הבן, בועז לוי (קרדיט: אור לוי)הבן, בועז לוי (קרדיט: אור לוי)

בשנת 1969 אפשר לו מנחם בר-דרומא, האחראי לגידולי שדה במשרד החקלאות, להשתלם בשווייץ אצל ד"ר האנס מילר, הנחשב לגורו של החקלאות האורגנית. בשובו ארצה, ניסה לוי להפיץ את הידע שרכש באמצעות משרד החקלאות, אך נתקל בסירוב. קיבוצו, שדה אליהו, הקצה לבקשתו שטח של 200 דונם לגידולים אורגניים. בניסוי שנמשך 3 שנים, גידל לוי 7 מינים שונים. בעקבות הצלחתו, סייע משרד החקלאות בייצוא התוצרת. ב-1979 פרסם לוי את מאמרו "יסודות החקלאות הביו-אורגנית בשדה". בעקבותיו, קבל תפקיד של מדריך לחקלאות אורגנית בשירות ההדרכה של משרד החקלאות.

בעז: "אבא התחיל לנסות שיטות גידול, והיו לו תגליות מופתיות. הוא זרע גזר אורגני, בלי ריסוס, ליד גזר עם ריסוסים. למרבה הפלא, דווקא איפה שהיה ריסוס - הפְּרוֹדֶנְיָה נכנסה. ההסבר שלו היה שיש בטבע אויבים טבעיים. ברגע שמרססים, הורגים גם את האויבים הטבעיים. הפְּרוֹדֶנְיָה גילתה חסינות לחומר, ולכן שנה אחר כך עברו לחומר יותר חריף. עם השנים, החומרים היו צריכים להיות יותר ויותר חריפים. לעומת זאת, האויב הטבעי 'חגג' על הפְּרוֹדֶנְיָה - ולא נתן לה להיכנס. אבא הבין שהוא עלה על משהו, ועבר לגידול אורגני. בחוץ הרימו גבה, אפילו צחקו עליו קצת, אבל אבא היה בשלו. השינוי חל כשהוא הביא את מנהל ארגון מגדלי הירקות לביקור. הם יצאו לשדה ואבא הראה לו את הגידול האורגני. הוא השתכנע. אבא התחיל לעבוד בתל אביב, ניהל, ריכז והדריך, ולאט לאט אסף אנשים מהשטח. אחרי שנים הוא חזר לקיבוץ והקים את מה שמכונה כאן: 'הגינה של מריו'. הוא נהג לומר שאנחנו יודעים מעט על הטבע. הוא שאף כל הזמן לשפר שיטות ולפתח שיטות חדשות. זה מצריך הרבה מחשבה, דיוק וערנות בטבע".

איך האמונה השתלבה עם העיסוק בחקלאות?

"אבא היה אומר שקב"ה שם את האדם בגן עדן לעובדה ולשומרה. זה אומר שאתה, האדם – אל תתערב. יש איזון ביולוגי בטבע. יש אוהב ואויב - כל אחד מסודר במקומו. כשמרססים חומרים לא טבעיים הורסים את האיזון. יש מחלות קרקע שאף אחד לא יודע מאיפה הן מגיעות. בגידול האורגני אין מחלות כאלה, למה? לא יודעים. אבא תמיד אמר שהקב"ה ברא עולם נפלא, ואנחנו לא יודעים קמצוץ על מה שקורה בטבע. היהדות והאמונה היו מפתח עבורו. הוא אמר: האדם נמצא פה על מנת לבנות ולא להרוס. בסוף ימיו הוא הדגיש את המסר הזה הרבה יותר. היתה לו שמחת חיים גדולה, והוא גרס ששיש הרמוניה נפלאה בטבע.

 

"החקלאות האורגנית היתה אצלו בנשמה"

באוגוסט 2000 הוענק ללוי ז"ל פרס על מפעל חיים מטעם 'הפדרציה הבינלאומית של תנועות חקלאות אורגנית' (IFOAM). בחלוף 8 שנים הוענק לו אות מפעל חיים בחקלאות מטעם מועצת הצמחים. בעז: "בסוף ימיו, לא היה לו כח לדבר כמעט על שום דבר. כשהייתי שואל אותו שאלות על גידולים מסוימים, הוא כאילו שכח את הכל, והיה בריא לגמרי. החקלאות האורגנית היתה אצלו בנשמה. הוא ראה את זה בצורה משולמת והרמונית. הוא טען שהעולם שלם, כל מה שנמצא נצרך, אלא שאנחנו צריכים בראש שלנו להבין איך לסדר את פני הדברים".

הוא שאב השראה על גידולים מהמקורות היהודיים?

"המון. הוא למד הרבה מהמשניות שעוסקות בעיבודי קרקע, קומפוסט, והעשרת קרקע. זה היה בנשמתו. היתה לו הערכה גדולה לאבותינו. הוא נהג לומר אבותינו ריססו? לא ריססו. למה אנחנו צריכים לרסס?לתנאים ולאמוראים, היו שיטות גידול - בואו נלמד ונלך לפי דרכם. הוא עסק בתורת הקרקע. הוא אמר שזה הבסיס לכל. ב-3 השנים האחרונות שניהלתי את הגינה שלו קיבלתי מתנה גדולה – שאלתי אותו המון שאלות, דיברנו על עניינים טכניים ומעשיים וגם אידיאולוגיים. הוא השאיר אחריו המון דברים כתובים, תלמידים ומאות חקלאים שהוא בעצמו היה איתם ועשה ימים כלילות. למשל בגוש קטיף הוקמה ממלכה של תוצרת אורגנית, ואבא היה שותף לבניית החממות וההדרכה. אבא בכה על 2 דברים: שהגירוש מגוש קטיף קרה, ועל כך שלא נשאר לו אף אחד מהמשפחה. אחיו אמנם ניצלו ממלחמת העולם השנייה אבל התבוללו. הוא היחיד שהקים משפחה, עלה לישראל וחזר בתשובה. בכל מכתב שהגיע מכתב מחו"ל, הוא חזר ואמר: 'היחיד ששרד וחזר בתשובה הייתי אני'".

האב, מריו לוי ז"ל (קרדיט: אור לוי)האב, מריו לוי ז"ל (קרדיט: אור לוי)

 

למה תוצרת אורגנית עדיין יותר יקרה מתוצרת רגילה?

"בהרצאות היו אומרים לאבא שאי אפשר לפרנס את העולם מחקלאות אורגנית. זה נכון. אנחנו לא יודעים מספיק. אם היינו יודעים לגדל בצורה אורגנית ולהימנע ממחלות זה יכול לפרנס את העולם. זה עדיין יותר יקר משום שיש עדיין הרבה עבודות ידיים. אבא פיתח כל מיני כלים חקלאיים, אבל עדיין יש הרבה עבודת ידיים בהוצאת עשבייה. יש טכנולוגיה מתקדמת בחקלאות אורגנית, אבל היא רווחת בעיקר באירופה".

כיום בעז מגדל אך ורק תוצרת אורגנית. בחורף הם גידלו כרישה, כרוב, שומר, כרובית, ברוקולי, פטרוזיליה, כוסברה, רוקט, חצילים, פלפל, שום, בצל, דלורית ותפוחי אדמה.

איך זה להיות חקלאי ב-2019?

"מרתק. יש כל יום חידושים. זה חוזר ותופס את הנוער. אנשים נדלקים על קשר עם הטבע, וקבוצות באות ועובדות יחד. יש בזה צד חינוכי. כשאני עובד עם אנשים אני מראה להם חידושים וצורות עבודה. חוץ מזה בלהיות חקלאי יש בזה פלא. זה מחזק אמונה - לראות איך הדברים גדלים יש מאין כל הזמן. זה נפלא".

עד כמה ההתחממות הגלובלית והרס כדור-הארץ משפיעים על החקלאות?

"בעבר הגיעה הזמנה – ייצוא של גזר אורגני לגרמניה לטובת גרבר לתינוקות. שלחנו מהארץ, והם כמובן בדקו את התוצרת במעבדה, כמקובל. למרבה ההפתעה הם גילו שאריות של רעיל איום, חומר שריססו אותו בכל מיני וריאציות. החזירו את התוצרת, ואבא בדק ברשימות ומצא ש-8 שנים לפני כן, עוד לפני שהשדה הפך לאורגני ריססו בו את החומר. יש חומרים שלא מתפרקים ויש שאריות של רעלים. זה בעייתי. הקב"ה ברא את העולם כך שהכל בזמנו. בעבר היו צריכים הרבה תוצרת והריסוסים היו יעילים להשגת המטרה, היום, אחרי שהעולם התבסס אפשר גם אחרת. העולם חזק יותר לעשות דברים יותר עמוקים ומוסברים. אנשים מחפשים בריאות. הם רוצים לחיות טוב - שזה אומר לאכול נכון".              

תגיות:חקלאותאורגני

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה