חדשות בארץ

הסקרים האחרונים לפני הבחירות: המפלגות הקטנות מתחזקות, יתרון לגוש הימין

על פי הסקרים השונים, נתניהו מחזיק בעמדה נוחה יותר מבני גנץ להרכיב את הממשלה הבאה. עם זאת, הקרב ביניהם טרם הוכרע מאחר והיתרון המספרי של גוש הימין-חרדים אינו יציב

  • כ"ט אדר ב' התשע"ט
תמונה (פלאש 90)תמונה (פלאש 90)
אא

ביממה האחרונה פרסמו כלי התקשורת את סקרי המנדטים האחרונים לפני הבחירות, לפני תום המועד החוקי בו ניתן לפרסם סקרים. בין הסקרים קיימים הבדלים בתוצאותיהן של המפלגות השונות, אך בשורה התחתונה ניתן ללמוד כי מחנה הימין-חרדים מוביל על גוש מחנה השמאל-ערבים, ולבנימין נתניהו יהיה קל יותר להרכיב את הממשלה הבאה מאשר לבני גנץ. מפלגת זהות של משה פייגלין מסתמנת כלשון מאזניים שעשויה להכריע האם נתניהו יישאר בבית ראש הממשלה בבית ברחוב בלפור בירושלים.

בסקר כאן חדשות, שפורסם אמש, הליכוד עולה למקום ה- 1 ברשימת המפלגות עם 31 מנדטים, בעוד מפלגת כחול לבן של גנץ ולפיד יורדת ל- 30 מנדטים. על פי הסקר, שנערך על ידי מכון TNSKANTAR, מפלגת העבודה שומרת על יציבותה עם 8 מנדטים, וחולקת מספר מנדטים זהה לזה של מפלגת חד"ש-תע"ל. הימין החדש יורד ל- 6 מנדטים, ומספר זהה של מנדטים מקבלות גם איחוד מפלגות הימין, יהדות התורה, מרצ וזהות. כולנו של משה כחלון עם 5 מנדטים, ש"ס יורדת ל- 4. רע"ם-בל"ד עוברת את אחוז החסימה עם 4 מנדטים, גשר של אורלי לוי אבקסיס קרובה לסף זה אך אינה עוברת אותו. ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן נותרת אף היא מחוץ לכנסת. על פי סקר זה, המאזן בין הגושים הוא 64:56 לטובת גוש הימין-חרדים מול מחנה השמאל-ערבים. כל זאת בהנחה שפייגלין – שהצהיר בתקופה האחרונה כי מבחינתו אין הבדל בין נתניהו לגנץ – יצטרף לממשלת הימין, שנחשבת עבורו בכל זאת לטבעית יותר בשל עמדותיו המדיניות.

בסקר חדשות 12, שנערך על ידי מנו גבע ומינה צמח ממכון מדגם, 2 המפלגות הגדולות מאבדות 2 מנדטים כל אחת לטובת המפלגות הקטנות, אך כחול לבן – עם 30 מנדטים – ממשיכה לשמור על פער משמעותי של 4 מנדטים מול הליכוד, שמקבל 26 מנדטים בלבד. מפלגת העבודה מתחזקת על חשבון כחול לבן ומטפסת שוב למספר דו-ספרתי של מנדטים – 10. חד"ש-תע"ל ויהדות התורה – 7 מנדטים כל אחת. הימין החדש של בנט ושקד עולה ל- 6 מנדטים. ש"ס, איחוד מפלגות הימין, מרצ, זהות, כולנו וישראל ביתנו – 5 מנדטים לכל אחת. רע"ם-בל"ד עוברת גם בסקר זה את אחוז החסימה – עם 4 מנדטים. גשר נותרת גם כאן מחוץ לכנסת. בדומה לסקר כאן חדשות, מחנה הימין-חרדים – בצירוף פייגלין – זוכה במצטבר ל- 64 מנדטים לעומת מחנה השמאל-ערבים שמקבל 56 מנדטים.

סקר מכון רפי סמית, שהתפרסם הבוקר ב"מעריב", מזהה אף הוא ירידה בכוחן של 2 המפלגות הגדולות. כחול לבן מאבדת 2 מנדטים, אך עם 28 המנדטים שלה שומרת על פער קטן מול הליכוד, שיורד מ- 29 ל- 27 מנדטים. מפלגת העבודה מתחזקת במנדט ל- 9. חד"ש-תע"ל, איחוד מפלגות הימין, יהדות התורה וש"ס – 6 מנדטים לכל אחת. הימין החדש נחלש בסקר זה בצורה משמעותית ויורד ב- 2 מנדטים ל- 5. מרצ יציבה עם 5 מנדטים. כולנו וישראל ביתנו מתחזקות במנדט – ל- 5 מנדטים. זהות ורע"ם-בל"ד עם 4 מנדטים. גשר מצליחה להיכנס לכנסת עם 4 מנדטים. על פי סקר זה, גוש השמאל-ערבים מקבל 52 מנדטים, בעוד מבחינת נתניהו בתסריט האופטימי ביותר הוא יוכל להקים קואליציה שתכלול את מפלגות זהות וגשר ותמנה 68 מנדטים.

סקר ישראל היום ו- i24NEWS מציג פער 64:56 לימין על פני השמאל, אולם כחול לבן מובילה בו בהפרש משמעותי של 5 מנדטים על הליכוד: היא שומרת על יציבות עם 32 מנדטים, אולם הליכוד נחלש מ- 28 ל- 27 מנדטים. העבודה מתחזקת ב- 2 מנדטים ל- 10. התחזקות משמעותית של 2 מנדטים גם ליהדות התורה ומרצ, שמקבלות 8 מנדטים כל אחת. חד"ש-תע"ל, איחוד מפלגות הימין, הימין החדש וזהות שומרות על 6 המנדטים שהיו להן בסקר הקודם. כולנו מתחזקת מ- 5 ל- 6 מנדטים, ש"ס יציבה עם 5 מנדטים. על פי סקר זה, רע"מ-בל"ד, גשר וישראל ביתנו אינן עוברות את אחוז החסימה.

סקר וואלה, שנערך על ידי מכון פאנלס פוליטיקס בראשות מנחם לזר, חורג במקצת מתמונת המצב הבין-גושי שנוצר בסקרים האחרים. מתוצאות הסקר, שפורסם אתמול בצהריים, עולה כי מחנה השמאל-ערבים עולה מ- 56 ל- 58 מנדטים, לעומת מחנה הימין-חרדים (כולל פייגלין) שנחלש מ- 64 ל- 62 מנדטים. על פי הנתונים, כחול לבן, עם 30 מנדטים, נוטלת שוב את ההובלה בעקבות היחלשות הליכוד מ- 31 ל- 29 מנדטים. גם בסקר זה מפלגת העבודה עולה – מ- 9 ל- 10 מנדטים. חד"ש-תע"ל עם 8 מנדטים, ובאיחוד מפלגות הימין שומרים על יציבות עם 7 מנדטים. מרצ עולה במנדט ל- 6, וגם לימין החדש וליהדות התורה 6 מנדטים. זהות וש"ס זוכות ל- 5 מנדטים כל אחת. ישראל ביתנו נכנסת לכנסת עם 4 מנדטים, וכך גם רע"מ-בל"ד.

לסיכום: הסקרים לאורך מערכת הבחירות חזו ברוב הפעמים יתרון מספרי לגוש הימין-חרדים. עם זאת, המספר הגבוה של המפלגות הקטנות – רובן מגוש הימין – שקרובות לאחוז החסימה, בצירוף הגורם של טעות הדגימה הסטטיסטית שנמצאת בבסיסו של כל סקר, מביאים למסקנה כי מדובר ביתרון בלתי יציב וכי הקרב בין נתניהו וגנץ עדיין לא הוכרע. זו הסיבה שבימים האחרונים ראש הממשלה חזר על המסר לפיו שאננות הימין עלולה להביא למהפך שלטוני. על כל פנים, גם אם נתניהו יקבל את התפקיד להקים את הממשלה הבאה, צפויה לו 'מלאכת מרכבה' לא פשוטה.

תגיות:סקריםבחירות 2019

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה