חדשות בארץ

גורם מדיני: פוטין לא יגבה מישראל תג מחיר מדיני על פועלו להשבת גופת באומל

גורם מדיני בכיר אמר כי רוסיה הבהירה כי פרסום המבצע לא יפגע בהמשך החיפושים אחר נעדרי קרב סולטאן יעקוב. הגורם המדיני: "בין פוטין לנתניהו יש חום אישי וקרבה גדולה שנמשכים שנים"

ראש הממשלה נתניהו עם הרמטכ"ל הרוסי, לצד הארון עם חפציו של באומלראש הממשלה נתניהו עם הרמטכ"ל הרוסי, לצד הארון עם חפציו של באומל
אא

גורם מדיני בכיר אמר היום (חמישי) לכתבים במוסקבה כי הממשל הרוסי הבהיר כי פרסום דבר המבצע להשבת גופתו של זכריה באומל, לא יפגע במאמצים לאיתור שאר נעדרי סולטאן יעקוב. "הרוסים הם אלה שביקשו שלא נספר את זה לפני שהגענו", אמר.

לדברי הגורם, כבר "לפני כשבוע-עשרה ימים" ידעה ישראל כי נמצאה גופתו של הנעדר באומל. בכך דחה הגורם את הטענות כי עובדת חשיפת הגופה באה כדי לקדם את מועמדותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בבחירות הקרבות. "עיתוי הפרסום הוא מובן מאליו, כשיש לך שיירים, עם אמא בת כ-90, לא מחזיקים את זה", הסביר.

הגורם ציין כי עם בדיקת DNA, אשר אימתה את זהותו של זכריה באומל באופן מוחלט, רצה נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לערוך טקס במשרד ההגנה ברוסיה. אולם, ראש הממשלה הביע את חששו כי הדבר עלול לפגוע בהמשך המאמצים שישראל ורוסיה עושות לאיתור שאר הנעדרים מהקרב. "אמרנו שאנחנו לא נדבר בכלל על הנושא הזה אם הוא לא יאפשר את המשך הפעולה", סיפר הגורם.

לדברי יוסי מלמן, הפרשן הצבאי של עיתון 'מעריב', "אצל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אין ארוחות חינם". לדבריו, "אם אכן זו רוסיה שסייעה בהבאתו של זכריה באומן ז”ל, במוקדם או במאוחר הוא יגבה את החוב על הסיוע ששירותי הביון וצבאו הושיטו לישראל כדי לסייע באיתור גופתו של זכריה באומל. אם ישראל לא שילמה כבר", טען. לדברי מלמן, את תג המחיר שעלולה רוסיה לגבות, ניתן היה לראות "בהודעת דובר משרד ההגנה במוסקבה מספטמבר 2018, בעקבות הפלת מטוס הביון הרוסי, הדובר הרוסי האשים את ישראל בכפיות טובה וגילה כי ארצו מסייעת בחיפוש אחר גופות חיילי צה”ל הנעדרים".

עם זאת, הגורם המדיני הבכיר הדף את החששות לתג מחיר כזה: "הם עושים הרבה מאוד דברים יותר משניתן לדבר", אמר. "לנו יש אינטרסים ולהם יש, אבל הנכונות למצוא את המשותף זה דבר שהוא תוצאה ייחודית. פוטין אמר שהיחסים המיוחדים עם ראש הממשלה נתניהו מנעו התנגשות בין המדינות".

הגורם אף חשף את מאחורי הקלעים של שיתוף הפעולה ההדוק בין המדינות שהובילו למבצע המוצלח. "הרוסים פעלו לבקשתנו - לפני שנתיים העלה נתניהו לראשונה את נושא 'סולטאן יעקוב' והחזירו לנו את הטנק", אמר, "לאחר מכן נשמר קשר הדוק בנושא בין ראש הממשלה לבין פוטין והנושא עלה בכל פגישה ביניהם".

"המבצע קרה בזכות קשר מיוחד שרקם נתניהו עם פוטין ושמשרת אותנו. יש חום אישי וקרבה גדולה שנמשכים שנים, והם הביאו את הנשיא הרוסי לעשות את המעשה - שרחוק מלהיות מובן מאליו", אמר הגורם. לדבריו, עד כה דבר הצלחת המבצע נשמר בסוד לאור דרישת הרוסים. "כיבדנו את הבקשה", הוא אמר, "עד הפגישה היום לא ידענו מה הם יסכימו לספר".

בתוך כך, במהלך פגישת שני המנהיגים הבוקר, אמר פוטין כי "חשוב שקרובי המשפחה שלו יוכלו להניח זר על קברו". נתניהו אמר על כך כי "החיילים הרוסים עשו פעולות מתוך סיכון עצמי".

לאחר הפגישה, נערך טקס רשמי במוסקבה בהשתתפות רמטכ"ל צבא רוסיה, ולרי גרסימוב, שמסר לראש הממשלה ארון עטוף בדגל ישראל, בתוכו שכנו שרידי חפציו של באומל - סרבל ונעליים. נתניהו והרמטכ"ל הרוסי הניחו זרי פרחים על הארון. "מחמם את הלב לראות את השותפות של הערכים, של כיבוד ואחוות לוחמים, והעיקרון החשוב שלא משאירים אף אחד מאחור", אמר ראש הממשלה.

תגיות:ולדימיר פוטיןזכריה באומל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה