פסח

יציאת מצרים: הדברים שלא ידעתם

מי היו הצפרדעים, איך ראו כולם את נס מכת בכורות ומה קרה לפרעה אחרי קריעת ים סוף? הדברים שלא ידעתם על יציאת מצרים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רובנו מכירים את סיפור יציאת מצרים כפי ששמענו אותו לראשונה, בגיל הגן. חלקנו לומדים עוד עם השנים, מוסיפים קצת פירושים וקצת מדרשים. אבל מתי בפעם האחרונה יצא לכם להעמיק באמת בנושא, וללמוד לעומק על השתלשלות האירועים שהובילה ליציאת מצרים, ועל מה שקרה בזמן היציאה ואחריה?

כאשר מעמיקים במדרשים, מגלים לפעמים הפתעות של ממש. אספנו בשבילכם כמה מדרשים שאינם דווקא מן המוכרים והידועים, עם עובדות מפתיעות על יציאת מצרים.

 

מכת תנין

כולם מכירים את הסיפורים על מכת צפרדע, וכל אחד מאיתנו כנראה דמיין לפחות פעם אחת את ארץ מצרים מכוסה בדו-חיים הירוקים והמקרקרים. אבל תופתעו לשמוע שבין הראשונים ישנן מספר דעות לגבי סוג בעל החיים שהציף את מצרים. רבנו בחיי, למשל, טוען כי ה"צפרדע" המקורית היתה למעשה תנין.

 

איך מתו בכורי מצרים?

על פי פירוש הרוקח על התורה, בליל מכת בכורות שלח ה' ברקים ורעמים על ארץ מצרים, ומקולות הרעמים העצומים – מתו בכורי מצרים, ורק הם.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

לילה מואר

ואם כבר מדברים על מכת בכורות, הזוהר הקדוש אומר כי אותו הלילה האיר הקב"ה אור יום, כדי שבני ישראל והמצרים יוכלו לראות במו עיניהם ובבירור את הנס שנעשה לעם ישראל. או כפי שמופיע בתהילים קל"ט: "לילה כיום יאיר".

 

אבא בא לראות

יציאת מצרים היתה ללא ספק אירוע משמעותי בתולדות עם ישראל. על פי הזוהר, הקב"ה העלה את יעקב אבינו מקברו בזמן יציאת מצרים, כדי שיוכל לראות את בניו נגאלים. הזוהר הקדוש מפרש באופן זה את הפסוק "וירא ישראל (שמו הנוסף של יעקב אבינו) את היד הגדולה אשר עשה ה' למצרים".

הרב זמיר כהן חושף בהרצאתו לקט ממצאים ארכיאולוגיים מעוררי השתאות, המספרים את סיפור הירידה למצרים, את סוד הפירמדות המצריות, שעבוד ישראל וגאולתם:

 

קריעה הדרגתית

איך אתם מדמיינים את קריעת ים סוף? ים עצום שנבקע בבת אחת לשניים, נכון? אז זהו, שלא. על פי רבנו בחיי, ים סוף לא נבקע כולו בבת אחת, אלא רק חלק ממנו נבקע – וככל שהתקדמו בני ישראל בתוך הים ביבשה, המשיך הים להיקרע, כאילו נס מפניהם – ומכאן דבריו של דוד המלך בתהילים, "הים ראה וינוס".

 

מה אכלו בני ישראל במדבר?

ידוע שביציאת מצרים לא הספיק בצקם של ישראל להחמיץ, ולכן לא אכלו לחם – אלא מצות. אך האם הם המשיכו לאכול מצות גם במדבר? התשובה היא לא. במדבר אכלו בני ישראל מן שניתן להם משמים, ובתקופה מסוימת גם שלו. אבל מצות, כך על פי התוספות במסכת קידושין והאבן עזרא, הם לא אכלו. אבל גם לא לחם, אגב.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מצרי אחד נשאר

כידוע, המצרים, שרדפו אחרי בני ישראל אל ים סוף, טבעו כולם בים. כולם – חוץ מאחד: פרעה עצמו. בפרקי דרבי אליעזר נאמר שפרעה לא מת בים סוף, וכי לאחר יציאת מצרים הוא "עבר דירה", והיה למלך נינוה.

למכירת חמץ תשפ"ב, באישורו של הרב זמיר כהן - בקלות ובחינם, לחצו כאן.

תכנים נוספים בנושא יציאת מצרים:

ליל הסדר: מדוע חשוב לספר ביציאת מצרים?

שו"ת התניא: מה כל כך מעניין ביציאת מצרים?

יציאת מצרים - ההוכחה ההיסטורית של עם ישראל

הרב גואל אלקריף - סודה של יציאת מצרים. צפו

תגיות:מכותיציאת מצרים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה