חדשות בעולם

עליית מדרגה במשבר יחסי ארצות הברית-טורקיה: הממשל האמריקני עצר משלוח מטוסי F-35 לטורקיה

לאחר שהממשל האמריקני איים על טורקיה לבל תרכוש מרוסיה את מערכות S-400, כעת מגיע שלב המעשים כשהממשל הודיע כי לא יעמוד בהתחייבותו לספק לטורקיה את מטוסי הקרב המתקדמים

החמקן האמריקני, F-35 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)החמקן האמריקני, F-35 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

מחלקת ההגנה של ארצות הברית הודיעה אתמול (שני) כי היא משהה לאלתר את הספקת הציוד הדרוש למטוסי ה-F-35 לטורקיה. מדובר בצעד חריג באופיו מאחר וטורקיה השתתפה באופן פעיל בתהליכי ייצור המטוס.

על פי הודעת הפנטגון האמריקני, ההחלטה מגיעה בעקבות העסקה שביצעה טורקיה מרוסיה לרכישת מערכות ההגנה האווירית מפני טילים ה-S-400. הציוד שהיה אמור להגיע לטורקיה הינו ציוד חיוני שיועד להיערכות לקליטתם של המטוסים החמקניים ה-35-F.

כזכור, חרף האזהרות החריפות ששוגרו מהממשל האמריקני וארגון נאט"ו, נשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, סירב להענות לדרישתם לסגת מהרכישה המתוכננת של מערכת ההגנה הרוסית S-400, שצפוי לצאת לפועל בחודש יולי. לדברי הממשל האמריקני, קיים סכנה מוחשית כי הרדאר של הS-400 ילמד לזהות באופן חד את המטוסים החמקניים ובכך הם יהיו חשופים פחות לכל מערכת הגנה שתפתח רוסיה בעתיד. בניסיון אחרון להניא את טורקיה מהרכישה, ארצות הברית הציעה לה את טילי ה"פטריוט" של תוצרתה. "העצה הצבאית הטובה ביותר שלי תהיה שלא נמשיך בעסקת הF-35 עם בעלת ברית שעובדת עם מערכות רוסיות, במיוחד מערכות הגנה אוויריות, שאני אומר שהן אחת המתקדמות ביותר בעולם מבחינת יכולותיה הטכנולוגיות", אמר המפקד העליון של כוחות נאט"ו באירופה, קרטיס סקפרוטי, בשימוע בפני ועדת השירותים המזוינים של הסנאט.

בתוך כך, חרף הסיבות הרשמיות שהציג הפנטגון, לדברי מקור טורקי שהתראיין אתמול לסוכנות הידיעות הטורקית TRT, מי שאחראית לטרפוד העסקה היא ממשלת ישראל. "ישראל טרפדה את העברת מטוסי החמקן מארצות הברית לטורקיה, על מנת שתוכל לשמור על עליונות אווירית במזרח התיכון", טען.

משכך, לדברי המקור הטורקי, הצעד הבא של הממשל האמריקני יהיה להפוך את ישראל לשותפה בייצור המטוס במקום טורקיה. "טורקיה משתתפת בייצור מטוסי F35", הסביר. "היסוס האמריקאי בעניין המטוסים נובע ממאמצים גדולים של ישראל לטרפוד העסקה. היא פועלת על מנת לשכנע את ארצות הברית להעביר אליה את החלק של טורקיה בייצור המטוסים".

כזכור, יחסי החוץ של טורקיה עם ארצות הברית והמערב התדרדרו במהלך 2018, על רקע ניסיון ההפיכה הכושל נגד ארדואן, ועל רקע העובדה שהממשל האמריקני מחמש את הכוחות הכורדים בסוריה, זאת חרף מחאתו של ארדואן שמדכא אותם. במקביל, מאז ניסיון ההפיכה נגדו, ארדואן החליט על חיזוק היחסים בינו לרוסיה כששני הצבאות פועלים בשיתוף פעולה בסוריה.

תגיות:F-35טורקיהארצות הברית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה