המצעד

המצעד: קבלו את ששת המקומות הרעילים ביותר בעולם

במהלך 100 השנים האחרונות הספיקה האנושות לעשות את הבלתי יאומן מבחינה טכנולוגית ומדעית. ההתקדמות הזו אולי הפכה את חיינו לקלים יותר, אבל שובל הפסולת שמשתרך מאחוריה - הגיע לממדים כמעט בלתי נתפשים

עיר הרפאים צ’רנוביל (צילום אילוסטרציה)עיר הרפאים צ’רנוביל (צילום אילוסטרציה)
אא

אין ספק שבמהלך 100 השנים האחרונות הספיקה האנושות לעשות את הבלתי יאומן מבחינה טכנולוגית ומדעית. ההתקדמות הזו אולי הפכה את חיינו לקלים יותר, אבל שובל הפסולת שמשתרך מאחוריה - הגיע לממדים כמעט בלתי נתפשים. 

פסולת כימית, גרעינית, אלקטרונית ועוד - הרסו את סביבת המחייה הטבעית שלנו, ומקומות רבים בעולם ניזוקו בנזק בלתי הפיך בשל כך. 

 

העיר צ'רנוביל שבאוקראינה, שסבלה את המתקפה הגרעינית הגרועה ביותר בתולדות האנושות - היא הדוגמה הראשונה לכך. מאז התאונה בכור האטומי שלה עומדת העיר כעיר רפאים, אין נכנס אליה ואין יוצא ממנה, בשל העובדה שרעלנים כדוגמת 200 טון אורניום - עדיין כלואים בתוכה. 

סכנת הקרינה בצ'רנוביל נמשכת גם היום, 34 שנה אחרי האסון שגבה את חייהם של אלפי בני אדם. 

31 בני אדם נשרפו חיים מיד, כתוצאה מהקרינה הרדיואקטיבית החריפה שעמה באו במגע. זמן קצר לאחר מכן נוספו לרשימה כ-50 אנשים נוספים שהשתייכו לצוותי ההצלה וככל הנראה הושפעו אף הם עם הזמן כתוצאה מהקרינה שנחשפו אליה. מאז מוקפת העיר בכעין 'קשת' בטיחות שנועדה למנוע מהחומרים המסוכנים לזלוג החוצה, אולם חוקרים עדיין לא הצליחו למצוא פיתרון מניח את הדעת לעצים ולאדמה הנגועים אף הם בשאריות רדיואקטיביות. 

 

לינפן, סין: תעשיית הרכב בעיר לינפן שבסין הופכת אותה לאחת הערים המזוהמות בסין, אם לא בעולם כולו. האוויר שלה הוא כנראה כל כך רע, עד שאם נתלה בגדים להתייבש ברוח הקרירה - הם ייצבעו עד מהרה לשחורים משחור. 

אך זוהי רק ההתחלה, שכן שלושת גורמי זיהום האוויר העיקריים - עדיין ממשיכים לרחף כעננה שחורה מעל המדינה הענייה: מפעלי ייצור ברזל ופלדה, זיהום שנפלט מכלי רכב והתעשיות סביבן ושריפת פחם שמשמש לחימום בימי החורף הקרירים. 

כשניסתה ממשלת סין להתמודד עם הבעיות האלה על ידי הגבלת מספר כלי הרכב הנעים על הכבישים או להגביל את ייצור המכוניות, למשל, זכתה לסנקציות שליליות מצד התושבים שטענו כי מדובר בניסיון לדכא את הצמיחה הכלכלית ואת ההזדמנויות הכלכליות שסוף סוף ניתנות לאוכלוסייה החלשה. 

 

רונדוניה, ברזיל: כבכל מדינה ענייה, גם אזור רונדוניה הסמוך ליערות הגשם באמזונס - זוהם בצורה בלתי רגילה בעקבות שריפת עשרות אלפי דונמים של עצים. 

 

נהר יאמונה (באנגלית: Yamuna) בהודו: 

למרות הניסיונות הרציניים שנעשו על ידי ממשלת הודו בניקויו - נהר היאמונה ממשיך להיות אחד המקומות המזוהמים והרעילים ביותר בעולם. היאמונה הוא הנהר הגדול ביותר, והוא זה שמזין את נהרות צפון הודו לרבות הגנגס - שאף הוא 'מצטיין' ברמת זיהום גבוהה ביותר. אמנם במקום הוקמו בשנים האחרונות מתקנים מיוחדים להתפלת המים, אך הדבר ממשיך להיות זניח לעומת רמת הזיהום ששולטת במקום. 

 

אגם קראצ'י, רוסיה: כמות הקרינה שמגיעה משאריות הפסולת הגרעינית שבמקום היא כל כך עוצמתית, עד שאדם שנמצא באזור הזה יכול לקבל מינון קטלני שלה, תוך שעה. ההתפשטות הרדיואקטיבית שהגיעה מהכור בצ'רנוביל נותנת אותותיה החמורים בצורה של אחוזים גבוהים בליקויי לידה ומקרים של לוקמיה. 

 

לה-אורויה, פרו: העיר לה-אורויה בפרו מנוהלת על ידי חברה צפון אמריקנית בשם Doe Run שאחראית בין היתר על ייצור עופרת בכמויות ענק. העופרת המיוצרת בה גרמה לזיהום קטלני בקרב תושבי העיר, ובדיקות שנעשו בעיקר בקרב ילדיה גילו כי הם סובלים מרמות בלתי נתפשות של עופרת בדם. 

הרעלת עופרת ידועה בעולם הרפואה כמצב קטלני ביותר שבו ניזוקים הלב, העצמות, המעיים, הכליות, מערכת הרבייה ומערכת העצבים המרכזית. חלק מהסימפטומים שניתן לזהות בהרעלת עופרת הם כאבי בטן אקוטיים, כאבי ראש כרוניים, אנמיה, עצבנות ובמקרי קיצון אף תרדמת ומוות. 

תגיות:סכנהמקומותרעיל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה