ספרים

ספר יואל: כל מה שרציתם לדעת על ספר יואל ועל מחברו הגדול

מי היה יואל הנביא, ומה תוכן נבואותיו? כל מה שרציתם לדעת על יואל הנביא, שניבא בתקופת בית המקדש הראשון, ועל ספרו

  • י"ט אדר ב' התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. ספר יואל הוא הספר השני מספרי תרי עשר. הספר נקרא על שם הנביא שניבא את נבואות שבספר: יואל בן פתואל.

2. יואל הנביא ניבא בימי בית ראשון. ברש"י הובאו שתי הצעות לזמן שבו ניבא: בימי יהורם בן אחאב מלך ישראל, או בימי מנשה בן חזקיה מלך יהודה. בסדר עולם רבה מובאת אחת הדעות שמציין רש"י. על פי דעה זו, "יואל ונחום וחבקוק נתנבאו בימי מנשה, ומפני שלא היה מנשה כשר, לא נקראו על שמו".

3. בספר יואל לא מצוינת כל ידיעה על זמנו, מקומו ופריטים כלשהם על חייו. על פי אחת הדעות המובאת בחז"ל, יואל הוא אחד מבניו של שמואל הנביא. על פי המדרש, שני בני שמואל יואל ואביה היו רשעים, אך לבסוף עשו תשובה וזכו לרוח הקודש. על פי המדרש בבמדבר רבה, הפסוק הראשון בספר יואל הוא: "דבר ה' אשר היה אל יואל בן פתואל" – "פתואל" זה שמואל, ולמה נקרא שמו פתואל? שפיתה לקדוש ברוך הוא בתפילתו.

4. בספר 4 פרקים, ובהם 73 פסוקים. עיקר הספר עוסק בשני נושאים הנראים רחוקים זה מזה: מכת ארבה קשה (פרקים א' וב'), ויום ה', יום שבו ישפוט ה' את הגויים ואת עם ישראל בעמק יהושפט (פרקים ג' וד').

5. מסורת המבוססת על דברי האר"י, כפי שנמסרו על ידי תלמידו רבי חיים ויטאל, קובעת את מקום קבורתו של הנביא יואל במערת קברים שמצפון – מערב לגוש חלב. כיום מוקם מעל המערה מבנה, והוא נמצא בתוך מטעים שמצפון לכפר.

6. ציפייתנו לאחרית הימים כוללת גם את התקווה להופעה מחדש של ההשראה הנבואית בתוכנו. נאמנים עלינו דברי הנביא יואל, שאמר: "והיה אחרי כן, אשפוך את רוחי על כל בשר, וניבאו בניכם ובנותיכם, זקניכם חלומות יחלומון, בחוריכם חזיונות יראו, וגם על העבדים והשפחות בימים ההמה אשפוך את רוחי". הנביא יואל מבטיח בשם ה' כי רוח הנבואה תושפע על ישראל בימות המשיח. אנו מצפים ליום נכסף זה שבו ישפוך הקב"ה את רוחו על כל בשר ותימלא הארץ דעה את ה'.

7. נבואות נחמה נוספות מובאות בספר יואל: "וה' מִצִּיּוֹן יִשְׁאָג וּמִירוּשָׁלַ‍ִם יִתֵּן קוֹלוֹ וְרָעֲשׁוּ שָׁמַיִם וָאָרֶץ וה' מַחֲסֶה לְעַמּוֹ וּמָעוֹז לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל", "וִיהוּדָה לְעוֹלָם תֵּשֵׁב וִירוּשָׁלַ‍ִם לְדוֹר וָדוֹר", "וְנִקֵּיתִי דָּמָם לֹא נִקֵּיתִי וה' שֹׁכֵן בְּצִיּוֹן".

הרב אברהם בן אסולין מסביר מהי הדרך לזכות לנבואה:

לקריאת ספר יואל, לחצו כאן. 

ללימוד ספר יואל עם מפרשי התנ"ך (רש"י, מלבים ומצודות), לחצו כאן. 

תגיות:ספר יואלספרי יהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה