חדשות בארץ

"יום היסטורי": טראמפ חתם על ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל על הגולן

בטקס רשמי בבית הלבן, שנערך בנוכחות ראש הממשלה בנימין נתניהו, חתם נשיא ארצות הברית על הצו המכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן

  • י"ח אדר ב' התשע"ט
טראמפ ונתניהו, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)טראמפ ונתניהו, היום (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
אא

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, חתם הערב (שני, שעון ישראל) על הצו הנשיאותי המכיר בריבונות ישראל על רמת הגולן. טקס החתימה הרשמי על הצו נערך בחדר הדיפלומטי בבית הלבן, בנוכחותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהגיע לפגישה עם הנשיא האמריקני.

טראמפ חתם על הצו לעיני המצלמות, באומרו כי צעד זה היה צריך להיעשות "לפני עשורים רבים". את דבריו לפני החתימה פתח טראמפ בהבעת תנחומים לישראל על מתקפת החמאס הבוקר על ישראל ובהכרתה של ארצות הברית בזכותה המוחלטת של ישראל להגן על עצמה. "ישראל השתלטה על הגולן ב-1967 כדי להגן על ביטחונה מפני איומים חיצוניים", אמר הנשיא האמריקני. "היום, בשל הפעילות האגרסיבית של איראן וכוחות טרוריסטיים בדרום סוריה – ביניהם חיזבאללה – הגולן מהווה שטח פוטנציאלי לפתיחה במתקפות אלימות נגד ישראל. כל הסכם שלום עתידי יהיה חייב לכלול את צורכי הביטחון של ישראל להגן על עצמה מפני סוריה, איראן ואיומים אזוריים אחרים. אנחנו לא רוצים לראות עוד מתקפות כמו זו שראינו הבוקר צפונית לתל אביב".

"תחת הממשל שלי, הברית בין ישראל לארצות הברית מעולם לא הייתה חזקה יותר", הוסיף טראמפ. "ברגע זה, השגרירות האמריקנית ניצבת בגאווה בירושלים, בירתו של העם היהודי. הם רצו זאת במשך עשורים רבות, ועשינו זאת. פרשנו מעסקת הגרעין הנוראה והטלנו סנקציות חריפות על איראן. יש להן השפעה רבה – איראן היא לא אותה מדינה מאז שנכנסתי לתפקידי. אנחנו לא נירתע מהדיקטטורה שקוראת 'מוות לאמריקה', 'מוות לישראל' וקוראת להשמדת העם היהודי. אנחנו לא ניתן להם אפילו לשקול את זה".

נתניהו, שדיבר לאחר טראמפ, הודה לו על תמיכתו העקבית בזכותה של ישראל להגן על עצמה. הוא שיבח את עמידתו האיתנה של הנשיא לצידה של ישראל: "לאורך השנים ישראל התברכה בידידים רבים בחדר הסגלגל, אך מעולם לא היה לה ידיד טוב ממך. הראית זאת בסנקציות שהטלת על איראן, הראית זאת כשהכרת בירושלים כעיר הבירה של ישראל והעברת את השגרירות אליה. אמרת ועשית. והראית גם היום, בהצהרתך הרשמית המכירה בריבונות ישראל ברמת הגולן. זה יום היסטורי".

"במשך שני עשורים, מ-1948 עד 1967, סוריה המטירה מרמת הגולן אש קטלנית על אזרחי ישראל למטה. דור שלם של ילדים ישראלים חיו בסכנה מתמדת. ביומיים מרהיבים ביוני 1967, טיפסו חיילי ישראל האמיצים על ההרים הללו ושיחררו את הגולן. מאז, הוכח שהרמה היא יקרת ערך בהגנה שלנו, משום שב- 1973 סוריה יצאה במתקפת פתע על ישראל. רמת הגולן אפשרה לנו לעמוד בהתקפה הראשונית הקשה ולתקוף בחזרה את הכוחות הסוריים. בתוך שלושה שבועות כבר היינו בשערי העיר דמשק".

"לאחר שישראל הביסה את אויבינו בשתי המלחמות הללו, נאלצנו לחכות כמעט יובל שנים עד הרגע הזה בחדר הזה כדי לתרגם את הניצחון הצבאי שלנו לניצחון דיפלומטי. מסיבה זו, החלטתך להכיר בריבונותה של ישראל ברמת הגולן היא היסטורית. הכרזה זו היא עשיית צדק היסטורי כפול. ישראל זכתה ברמת הגולן במלחמת הגנה עצמית צודקת, ושורשיו של העם היהודי בגולן חוזרים אלפי שנים אחורה".

נתניהו השווה בדבריו את טראמפ למנהיגים לא-יהודיים שתרמו בהצהרותיהם ההיסטוריות לעם היהודי: כורש מלך פרס, לורד ארתור בלפור בהצהרתו על תמיכת בריטניה בהקמת בית לאומי לעם היהודי בארץ ישראל, ונשיא ארצות הברית הארי טרומן שהכיר במדינת ישראל עם ייסודה ב- 1948. "אתה עשית זאת לא פעם אחת אלא פעמיים", אמר נתניהו לטראמפ, "בהכרזתך האמיצה בנוגע לירושלים ובהכרזתך האמיצה היום בנוגע לגולן".

בדומה לטראמפ, ראש הממשלה התייחס בדבריו לשיגור רקטת החמאס לעבר המושב משמרת באזור השרון: "אתמול נורתה רקטה מעזה, פגעה בבית מצפון לתל אביב ובאורח נס איש לא נהרג. ישראל לא תסבול זאת, אני לא אסבול את זה. בעודנו מדברים, ישראל מגיבה כעת בעוצמה על תוקפנות זו. יש לי מסר פשוט לאויבי ישראל: נעשה כל מה שנדרש מאיתנו כדי להגן על עמנו ומדינתנו".

תגיות:רמת הגולןדונלד טראמפ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה