חדשות בארץ

דו"ח חדש: אלו הפירות והירקות הכי מסוכנים לאכילה

ברשימה עדכנית המבוססת על נתוני הממשל האמריקני, הירק "קייל" זינק מהמקום השמיני למקום השלישי "המכובד"

קייל - "מלך העלים" (צילום: שאטרסטוק)קייל - "מלך העלים" (צילום: שאטרסטוק)
אא

בדו"ח שפרסם ארגון "Environmental Working Group" הפועל לקידום הגנת הסביבה, עולה כי לרשימת הפירות והירקות שהכי נגועים בכמות כימיקלים מסוכנת – הצטרף גם הירק הכרובי "קייל" הידוע בכינויו 'מלך העלים'.

הארגון נוהג להנפיק דו"ח שנתי המדרג 12 פירות וירקות שמומלץ להימנע מאכילתם בשל כמות גדולה ובלתי-סבירה של כימיקליים בעקבות חומרי ההדברה שמרוססים עליהן בשדות. השנה, כאמור, הצטרף לרשימה המפוקפקת הירק קייל, זאת מאחר וחומרי הדברה שבתוכו מהווים 10-80% ממשקלו.

"העובדה שמשרד החקלאות לא בודק את כל סוגי התוצרת בכל שנה היא בעייתית. גם זה שלא מחפשים בבדיקות את כל סוגי חומרי ההדברה הנמצאים בשימוש של תעשיית החקלאות זאת בעיה גדולה מאוד", אמרה מנהלת המחלקה למדעי החיים הבריאים בארגון EWG, נקה לייבה. לדבריה,  "בפעם הקודמת שקייל נבדק נמצאו בו שיירי חומר בשם אימידקלופריד - תחליף ניקוטין שהינו רעיל עבור חרקים רבים, אבל בבדיקה האחרונה הרשויות לא בדקו את נוכחותו של החומר הזה. אמנם מדובר בחומר שמוגדר כלא-רעיל עבור בני אדם, אבל אם הוא נשאף בכמויות גדולות הוא עלול לגרום לקשיי נשימה ולבעיות במעיים".

לפני הקייל, שהשנה דורג במקום השלישי ברשימה, ניתן למצוא במקום הראשון והטבעי את תות השדה, ולאחריו את התרד. את הרשימה סוגרים, לפי הסדר: נקטרינות, תפוחי עץ, ענבים, אפרסקים, דובדבנים, אגסים, עגבניות, סלרי ותפוחי אדמה.

הדו"ח מבוסס על הנתונים הרשמיים של משרד החקלאות האמריקני ומנהל המזון והתרופות של ארצות הברית (FDA). בבדיקה, שמודדת את שיירי חומרי ההדברה בפירות וירקות בתוצרת אמריקנית, עלה כי 92% מדגימות המעבדה של הקייל הכילו עקבות של 2, לפחות, מסוגי חומרי ההדברה המסוכנים.  בבדיקה שבוצעה ב-2009, הגיע הקייל למקום השמיני.

על פי הדו"ח, סביר להניח כי הסיבה לכך שהירקות העליים והתותים סובלים יותר מחשיפה לזיהומים כימיים, נעוצה בעובדה שהם גדלים קרוב לקרקע  - בצמוד לחרקים, ומשום כך הם מרוססים בכמויות עצומות של הדברה.

בין הסכנות הרבות מפני חשיפה לחומרים אלה נמנות פגיעה בפוריות, פגיעה בהתפתחות המוחית בקרב בני נוער, ומחלת הסרטן. בסעיף בדו"ח העוסק בקייל, נאמר כי אותרו עקבות של חומר "דקתל" אשר סווג על ידי הסוכנות האמריקנית להגנת הסביבה כחומר המגביר את הסיכון לסרטן. בעקבות הסיווג הוא הוא נאסר לשימוש באירופה בשנת 2009.

הדאגה למצב עולה בעקבות סימנים המראים צמיחה מסוימת בצריכת חומרי הדברה בשוק החקלאות. לדברי הארגון, ישנם מעט סימנים המוכיחים על הפחתה בשימוש בחומרים הכימיים.

תגיות:הדברהקיילמנהל המזון והתרופות האמריקאיEWG

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה