חדשות בארץ

תופעת טבע מרתקת: מהיכן הגיעו מיליארד פרפרים לישראל?

שמי ישראל כוסו במרבדי פרפרים מסוג נימפית החורשף, שקפצו לביקור בדרכם לאירופה. נדידת הפרפרים מתרחשת בכל שנה באביב, אך הפעם מספרם של הנודדים היה חריג במיוחד

  • ט"ז אדר ב' התשע"ט
נימפית החורשף (צילום: שאטרסטוק)נימפית החורשף (צילום: שאטרסטוק)
אא

נעים להכיר: אזרחי ישראל חזו בימים האחרונים במחזה מרהיב של מרבדי פרפרים צבעוניים שמילאו את שמי הארץ. הפרפרים חלפו בשמי ישראל – מהנגב עד לצפון הארץ, אך בעיקר קרוב לחוף הים – וזאת במסגרת מסע הנדידה שלהם אותו הם עורכים בקביעות בכל שנה בעונת האביב. אלא שבניגוד לשנים קודמות, הפעם מדובר במסות עצומות של פרפרים – על פי ההערכות, מספרם הגיע לכמיליארד. שיא הנדידה התרחש בפורים, ואזרחים רבים הגיבו ברשתות החברתיות על הגעתם של האורחים בהתפעלות רבה.

הפרפרים שהופיעו לגיחה קצרה הם מסוג נימפית החורשף, אחד מסוגי הפרפרים הנפוצים ביותר בעולם. הפרפר הנפוץ מופיע בגוונים של חום ושחור, כשמעטרים אותו כתמים כתומים-אדמדמים ונקודות שחורות ולבנות. הפרפרים נדדו מאזור חצי האי ערב והמשיכו לעבר קפריסין ודרום אירופה. חלקם גם יגיעו לצפון היבשת.

הסיבה ל'מתקפת' הפרפרים האדירה – שדומה לה נרשמה לפני 5 שנים, אם כי במימדים פחותים בהרבה – נעוצה בחורף הגשום ששרר השנה בסעודיה וכוויית בפרט ובמדינות המפרץ בכלל. חורף זה גרם לפריחה משמעותית של צמחייה במדבריות המפרץ, וכתוצאה מכך להתרבותם של הפרפרים בקנה מידה נרחב מהרגיל. נימפית החורשף ניזונה מצוף פרחים. לאחר שמיצו את יכולת אספקת הצוף של הפרחים בחצי האי ערב, החלו הפרפרים בנדידתם. הם חיים מספר שבועות לכל היותר, אך את מרבית חייהם יבלו בטיסה של אלפי קילומטרים, אותם הם גומאים במהירות של כ- 30 קמ"ש, כדי להשיג מזון. הופעתם בשמי ישראל התרחשה הפעם בקצב של אלפי פרטים לשעה – לשם השוואה, בגל המרשים הקודם של נדידת נימפיות החורשף, שנצפה ב- 2014, הקצב היה של מאות פרטים לשעה בלבד. לאחר שנהנו מצוף פרחי ארץ ישראל ואגרו כוח, הם נימפיות החורשף במסעם צפונה.

תגיות:פרפריםנדידה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה