חדשות כלכלה

נחנך קו הגז הטבעי לירושלים: "אנחנו בעיצומה של מהפכה"

בנייתו של צינור הגז הטבעי באורך 34 קילומטרים החלה ביוני 2013 והושלמה באוקטובר 2018. בין הלקוחות הצפויים להימנות על שירותיו ניתן למצוא את בית החולים הדסה, מוזיאון ישראל, קריית הלאום והכנסת

  • י"ג אדר ב' התשע"ט
ירושלים (צילום: שאטרסטוק)ירושלים (צילום: שאטרסטוק)
אא

שר האנרגיה יובל שטייניץ וראש עיריית ירושלים משה ליאון חנכו אתמול באזור עין כרם את פרויקט קו הגז הטבעי לירושלים. בטקס השתתפה גם הנהלת חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז), שביצעה את הפרויקט.

בניית הקו החלה ביוני 2013 והושלמה באוקטובר שעבר בעלות כוללת של 290 מיליון שקלים. אורכו של הקו 34 קילומטרים וקוטרו 18 אינץ'. הוא בוצע בשני שלבים: החלק הראשון (ירושלים מערב), באורך 17 ק"מ, הושלם כבר בשנת 2014. הוא מתחיל מתחנת הגפה 'יסודות' הצמודה לכביש שש, בקרבת מחלף שורק, ומסתיים בתחנת מסילת ציון הסמוכה לשער הגיא. בניית חלקו השני של הפרויקט (ירושלים מזרח), המתחיל בתחנת מסילת ציון ומסתיים בתחנת ההפחתה בבית זית, החלה בראשית 2017. בימים אלה מסתיימת הקמתם של שני מתקני PRMS (הפחתת לחץ ומדידה) בקצוות הקו, האחד שמבוצע בתוך תחנת ההגפה מסילת ציון והשני בבית זית. שני מתקני ההפחתה מיועדים לשרת את חברת החלוקה רותם.

קו הגז הטבעי נבנה בחלקו על תוואי דרך בורמה ההיסטורית. בין הלקוחות הצפויים להימנות על שירותיו ניתן למצוא את בית חולים הדסה, מוזיאון ישראל, מאפיות, אוניברסיטאות, בנק ישראל, קריית הלאום והכנסת, מפעל תדמיר, אביק, מחצבות, מפעל מלט הרטוב, מפעלי אספלט, מנועי בית שמש וקריית ההדרכה של המשטרה. חלק מן הלקוחות כבר חתמו על ההסכם וחלקם נמצאים במשא ומתן מתקדם. בהתאם לעדכון חברת החלוקה, התחלת חיבורי הלקוחות בבית זית ומסילת ציון צפויה במהלך שנת 2020.

השר שטייניץ אמר בטקס כי הוא גאה לחנוך את צינור הגז הטבעי, שיוביל לראשונה גז טבעי לירושלים וסביבתה: "באמצעות צינור גז זה ואחרים שמניחה חברת נתג"ז, אנחנו מרשתים את מדינת ישראל, משפרים ומרחיבים את הולכת הגז הטבעי לרחבי הארץ. כך נגיע ליותר צרכנים, כך נחבר יותר מפעלים, כך תוזלנה העלויות, וכך כולנו נוכל לנשום אוויר נקי יותר. אנחנו בעיצומה של מהפכת הגז הטבעי בישראל, ומתוצאותיה כולנו נרוויח".

ראש העיר ירושלים, משה ליאון, הגדיר את חנוכת קו הגז הטבעי כ"תחילתו של עידן חדש בעיר בכל נושא האנרגיה הירוקה". לדבריו, "הגז עתיד להוזיל את הוצאות המשפחות על חשמל וייטיב עם תושבי הבירה. קשה להאמין שרק לפני קצת יותר מ- 70 שנה שחררנו את ירושלים, אז דאגו למים וחששו מ'איך יעלו את המים לירושלים?'. זה כבר שייך להיסטוריה, אך היום אנו חוזרים ומשחזרים את צעדי מקימי המדינה ומחברים את ירושלים לגז הטבעי. אני גאה להיות חלק מההיסטוריה הזו, ויודע שכולנו יחד עוד נמשיך לפתח את ירושלים תמיד".

יו"ר נתג"ז, איתן פדן, אמר: "אנו מחברים היום את אוטוסטרדת הגז לירושלים. זו אספקת חמצן אנרגטית לעיר הבירה, וכאשר חלקו של הקו עובר בדרך בורמה ההיסטורית – זה מרגש במיוחד. אני מבקש להודות לשר שטייניץ ולאנשי משרד האנרגיה, על החזון והנחישות שסייעו לנו להגיע לרגע הזה".

תגיות:יובל שטייניץמשה ליאוןגז טבעי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה