חדשות בעולם

ראש ממשלת ליטא: שוקל להעביר את השגרירות לירושלים

ראש ממשלת ליטא והמועמד לנשיאות המדינה, סאוליוס סקוורניאליס, הכריז כי במידה והוא יבחר לנשיאות הוא ישקול בחיוב את העברת שגרירות ארצו לבירת ישראל

סאוליוס סקוורניאליס (צילום: שאטרסטוק)סאוליוס סקוורניאליס (צילום: שאטרסטוק)
אא

ראש ממשלת ליטא, סאוליוס סקוורניאליס, אמר היום (שלישי) כי אם יזכה בבחירות לנשיאות שיערכו בחודש מאי, הוא ישקול להעביר את שגרירות ארצו מתל אביב לירושלים.

"העברת השגרירות לירושלים תחזק משמעותית את הקשרים עם ישראל וארצות הברית, אשר ליטא רואה בהן כמפתח ביטחוני מרכזי נגד רוסיה" אמר ראש הממשלה הליטאי. לדבריו, "המהלך יביא לתנופה חדשה ביחסים עם ישראל הן בתחום הביטחון והן בתחום הסחר, ויאותת לארצות הברית שאנחנו שותפים לא רק במילים".

בהתייחס לתגובתה של הרשות הפלסטינית למהלך זה, סקוורניאליס אמר כי "אסור לנו לחשוש ממדינות שכנות. הקשרים הביטחוניים והתרבותיים שלנו הפכו את ישראל לאחת מבעלות בריתה הקרובות ביותר של ליטא".

הודעה זו באה על רקע ביקורו של ראש הממשלה הליטאי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, בינואר האחרון. בפגישתם, ציין נתניהו בפני עמיתו כי "זהו ביקורך הראשון בישראל כראש ממשלת ליטא, ואני זוכר את ביקורך הקודם ב-2015 כשר הפנים".

קודם לכן, ב-23 באוגוסט 2018, השניים נועדו בליטא. מטרתו הרשמית של הביקור היה לאתגר את הקונצנזוס באיחוד האירופי בנוגע לסוגיה הפלסטינית והאיראנית, זאת לצד עידוד העברת השגרירויות הזרות לירושלים. בנוסף, במסגרת הביקור השתתף נתניהו בפסגת המדינות הבלטיות בווילנה.

בפברואר האחרון השניים נועדו שוב, בוועידת וישגרד, כשראש הממשלה הודה לסקוורניאליס "על העמדה החזקה שנקטתם בה בפורומים של האיחוד האירופי למען האמת ולמען ישראל וההגינות". ככל הנראה, נתניהו התייחס בדבריו אלו לכך שבדצמבר 2017 נתניהו הוזמן בידי ליטא לארוחת בוקר עם שרי החוץ של אירופה במטה האיחוד בבריסל. המהלך נתפס אז כמחטף נגד שרת החוץ של האיחוד האירופי פדריקה מוגריני, אשר סירבה להזמין את נתניהו למפגש.

למעשה, יחסי ישראל-ליטא החלו לפרוח כשב-2012 מינתה ליטא לראשונה נספח מסחרי רשמי במדינת ישראל, במטרה לקדם את יחסיה הכלכליים עם ישראל, לצד קידום משיכת משקיעים ישראליים לליטא.

בחודש יולי 2013, נשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, קיים לראשונה ביקור רשמי בליטא, כשבמהלכו הוא נפגש עם נשיאת ליטא דאז, דליה גריבאוסקאיטה. בפגישה אמרה הנשיאה כי "היחסים עם מדינת ישראל חשובים ביותר לליטא ולאיחוד האירופי". לדבריה, "לישראל ולליטא יחסים בילטרליים חזקים מזה 20 שנה, אנו רואים בישראל מודל של חדשנות ונפעל לחיזוק היחסים בין המדינות".

תגיות:סאוליוס סקוורניאליסשגרירותירושלים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה