חדשות בארץ

איזנקוט: חיזבאללה תכננו להכניס 5,000 לוחמים בהפתעה מתחת לאדמה

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט סקר בנאומו את האיומים האסטרטגיים על ישראל כשהוא קובע כי איראן היא האיום הגדול ביותר כשלאחריו חיזבאללה. איזנקוט: היו לא מעט אירועים וימים שהמרחב בינם לבין הסלמה רחבה עד כדי מערכה או מלחמה הם לפעמים כחוט השערה"

פעילות צה"ל לחשיפת מנהרות החיזבאללה (צילום: Basel Awidat/Flash90)פעילות צה"ל לחשיפת מנהרות החיזבאללה (צילום: Basel Awidat/Flash90)
אא

בנאום שנשא היום (שני) ב'כנס דגן' לזכרו של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן, סקר הרמטכ"ל לשעבר, גדי איזנקוט, את מפת האיומים על ישראל, כמו גם את תחזיותיו הביטחוניות.

על תקופת כהונתו כחייל מספר 1, אמר הרמטכ"ל כי "גולת הכותרות של העשייה הביטחונית הייתה סיכול הגרעין האיראני, הלחימה במאמצי ההגמוניה (של איראן), והתרומה האדירה שהייתה למאיר כמי שהוביל את האופרציה הזאת במשך 8 שנים".

בנאומו, הרמטכ"ל לשעבר עשה הבחנה בין מה שמכונה לדבריו "האיום הקונבנציונלי" לבין "האיום הבלתי-קונבנציונלי".

"האיום הבלתי-קונבנציונלי מלווה את מדינת ישראל הרבה מאוד שנים ונדמה שהוא קהה לטווח הקרוב, אבל אין ספק שהוא ימשיך ללוות אותנו", אמר הרמטכ"ל כשהוא מתייחס לאיום הגרעין האיראני, וארגון הטרור הלבנוני "חיזבאללה". לדבריו, איום הגרעין האיראני "קהה-משהו בגלל הסכם הגרעין בין איראן למערב, בעקבות ההסדרה שהוציאה את הנשק הכימי מסוריה אבל אין ספק שזה האיום הפנטסטי הראשון שימשיך ללוות אותנו עוד הרבה מאוד שנים קדימה". הרמטכ"ל הוסיף כי "גם אם יש ויכוחים על האופן שבו צריך לטפל באיום הגרעין האיראני - (זה) נושא שאין לגביו מחלוקת: החזון האיראני והרצון להשיג את היכולת הזאת בעתיד".

בהתייחס לאיום הלבנוני מכיוונו של ארגון חיזבאללה, אמר הרמטכ"ל לשעבר: "חיזבאללה פועל במאמצים משולבים בעין הציבורית. שלוש שנים לאחור היו לא מעט אירועים שהמרחק ביניהם ועד הסלמה הם לפעמים כחוט השערה".  איזנקוט אף טען כי "חיזבאללה תכננו תכניות גרנדיוזיות, להכניס 5,000 לוחמים בהפתעה מתחת לאדמה, תוך הפעלת אש, שלא מומשה". הוא חשף כי "תכנית זו זוהתה על ידינו לפני ארבע שנים, וטופלה על ידינו לפני חודשיים – במקביל לפגיעה מתמשכת ביכולת הדיוק שלהם".

לדעתו, "כיום מדינת ישראל מתמודדת אל מול ארבעה מעגלי איום, שלושה היסטוריים ומעגל איום חדש. האיום הבלתי קונבנציונלי כהה במעט בין הסכם הגרעין בין איראן ומערב. אין ספק שזה האיום הראשון שימשיך ללוות אותנו".

בהמשך דבריו התייחס איזנקוט "לאיום השני, הקונבנציונלי, שהעסיק מאוד את המערכות הביטחוניות ואת צה"ל". לדבריו, מדובר ב"איום של צבאות, של תקיפה ע"י חיל אוויר, תנועה ואש, חיל ים ויכולות נוספות - (והוא) קהה גם בעקבות הסכם השלום והתפרקות הצבא הסורי שהיווה את האיום המרכזי במעגל הראשון לאורך שנים. אין ספק שבטווח 3-5 שנים נראה שיפור של הצבא הסורי שכבר התחיל בתהליכי שיקום ושזה איום שימשיך להעסיק את צה"ל, למרות שמבחן הבסיס שלו הוא מבחן היכולת ולא הכוונה בנקודת זמן מסוימת".

לתפיסת איזנקוט, "המציאות הנפיצה שמטרידה ומעסיקה את צה"ל ואותנו, היא שמאפשרת למדינת ישראל להמשיך לפרוח ולשגשג". לדבריו, "אנו חווים איומים מרצועת עזה, אירועי טרור כמו אתמול, המעידים על מציאות מאוד מורכבת, שמעליה מטריה גדולה - מטריה איראנית, שעל סדר היום שלה נמצא איום הגרעין. אם בעבר נאמר שהצבא נמצא בשני מצבים - או התכוננות למלחמה או לחימה, לאורך השנים המציאות לימדה אותנו שטבע המלחמה לא השתנה אך, מאפייני האיומים השתנו. מאיר דגן ייצג בעיניי את דפוס החשיבה שלנו שמתווה את אותה לחימה מתוחכמת, לחימה גלויה וכוחנית ולחימה חשאית, ובה מרכיבים פסיכולוגיים שמביאים לידי ביטוי עליונות ישראלית וגם מאמצים חשאיים".

תגיות:איראןגדי איזנקוטחיזבאללהצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה