חדשות בארץ

מה עומד מאחורי שיגור הטילים לתל אביב? צבי יחזקאלי מסביר

צבי יחזקאלי, הפרשן לענייני ערבים, תלה את ההתחממות בדרום בתסכולם של הפלסטינים מהרשות הפלסטינית ומאבו מאזן

יחזקאלייחזקאלי
אא

בעקבות הפיגוע שהתרחש הבוקר (ראשון) בצומת אריאל, העניק צבי יחזקאלי, ראש דסק הערבים ב'חדשות 13', ראיון לרדיו 103fm. בדבריו קבע יחזקאלי כי הסיבה להתחממות הגיזרה הדרומית נובעת מתסכולם של הפלסטינים כלפי הנהגת הרשות הפלסטינית.

יחזקאלי שלל את הטענות על כך שישראל אחראית למצב. לטענתו, בזמן שישראל מאפשרת עבודה באזורי תעשייה ישראליים – אבו מאזן גרם לייבושה הכלכלי של הרשות הפלסטינית, בהתייחס לחרם שעשה אבו מאזן על התמיכה הישראלית והאמריקנית.

"הייתה התרעה שהשטחים יתחממו", אמר יחזקאלי. "השטח מתחמם לקראת מאבק הירושה ויש חמולות שמודיעות בפומבי שהן מתחמשות. התסכול הפלסטיני והעזתי יוצא כלפינו. בשטחים יש היום חופש תנועה מתוך המדיניות הישראלית לאפשר לפועלים לעבוד בישראל ולמרות זאת פיגועים קורים. יש מגמות בשטח שחמאס דוחף אליהן. יחזקאלי הוסיף כי אף אנשי ארגון הפת"ח "משתעשעים ברעיון לחזור למאבק המזוין מתוך תסכול".

בהתייחסו לאירוע אתמול, שבו מפגין הצית עצמו במהלך ההפגנות על רקע המצב הכלכלי ברצועה, הסתייג יחזקאלי וציין כי אין זו "הפעם הראשונה שאדם שורף את עצמו ברצועה. המחאה הזו היא דבר שקיים הרבה זמן". יחזקאלי הוסיף כי "חמאס מחזיק את הרצועה ביד קשה ועושה את כל שעולה על רוחו והציבור שותק. מה שראינו לאחרונה הוא רק קצהו של התסכול הקיים שלא מקבל ביטוי".

בהתייחס לדיכוי האלים שנוקט חמאס כנגד המפגינים, ציין הפרשן כי "אותם מפגינים יודעים את הסיכון בהפגנה. הם יודעים מה קורה כשאנשי חמאס נכנסים בהם. ראינו את התמונות – הורגים אותם בירי חי. אני לא יודע אם זה מסכן את חמאס לרגע זה אך אנחנו ראינו משהו פומבי שתמיד היה קיים. תושבי עזה זוכרים את התמונה בה נורה רכב של חמאס ודולרים התעופפו באוויר. הם לא שוכחים את זה".

בהתייחסו לתגובת חמאס כי הירי לגוש דן ארע בטעות, אמר יחזקאלי : "אני לא קונה את הסיפור הזה של הטעות. אין דבר כזה בטעות. הוא אולי הוצג כטעות. מבחינתם זה טוב ועוד שבועיים הם יוכלו לחגוג על העניין הזה. חמאס יודע מה הוא עושה". עם זאת, הפרשן הסביר כי "הכל עניין של תזמון. ישראל בתקופת בחירות ורצועת עזה רוצה את תשומת הלב. זה הזמן שלהם לירות טילים על תל אביב מבלי לשלם על כך מחיר. חמאס נלחם בנו במערכה ארוכה. הם רוצים בסופו של דבר את שימור השלטון שלהם ברצועה, בינתיים ישראל מכניסה להם כסף".

אתמול דווח כי במהלך פגישתם עם נציגי חמאס, הטיחו בכירי המודיעין המצרי בהנהגת הרשות כי אם תחליט ישראל למוטט את שלטון חמאס בעזה ולכבוש את הרצועה – הם לא יעשו דבר כדי לבלום אותה. יחזקאלי טוען כי חמאס יודע זאת וכי החמאס מחזיק בדעה ולפיה ישראל רואה בעזה "כבעיה הומניטרית ולא כבעיה עם פתרון צבאי". לדברי יחזקאלי, בחמאס "שמו נעץ על המפה ופעם הבאה זה יגיע רחוק יותר מתל אביב".

יחזקאלי מסכם את דבריו עם הקביעה כי "ההפגנות בשטח לא יפילו את שלטון חמאס אלא רק מהלך צבאי מסוים. היינו קרובים לזה בעופרת יצוקה וזה לא כזה בשמיים. ברגע שישראל תשנה גישה חמאס לא יאריך ימים".

תגיות:צבי יחזקאליעזההרשות הפלסטיניתחמאס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה