פורים

עד כמה חם הלב היהודי שלך? 10 עובדות מרתקות על מתנות לאביונים

מתי קוימה לראשונה מצוות מתנות לאביונים? למה כדאי להשקיע במיוחד במצווה זו, ומה היתרון של מתן מתנות לאביונים דרך הידברות?

  • ט' אדר התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. את מצוות מתנות לאביונים קבע מרדכי היהודי באיגרת ששלח לכל יהודי 127 המדינות ובה הודיע על קיום מצוות הפורים לדורות ובה גם מתנות לאביונים.

2. הפעם הראשונה בה ננהגה המצווה, הייתה בדיוק שנה לאחר חגיגות היהודים בשושן הבירה. שנה קודם לכן התקיימו ימי המשתה והשמחה ברחובות מדינות המלך אחשוורוש, כתגובה טבעית של שמחה והודאה לקדוש ברוך הוא אחרי תליית המן והצלת היהודים, בשנה ההיא, עדיין לא כתב מרדכי את האיגרת ובה לימד על מצוות מתנות לאביונים.

3. מצוות מתנות לאביונים ניתנת לקיום - בדיוק כמו קריאת המגילה ושאר מצוות היום - רק ביום פורים עצמו. לא לפני ולא אחרי, ובלשון ההלכה: "בו ביום".

4. רעיון המצווה הוא הלב היהודי שאינו יכול לשמוח ולחגוג באמת כשהוא מתעלם מאלו שבאותו הזמן עצובים בשל מחסור.

5. מצוות מתנות לאביונים נחשבת כמצווה שבה כדאי להשקיע בפורים יותר ממשלוחי המנות והסעודה. "מוטב לאדם להרבות במתנות אביונים, מלהרבות בסעודתו ובשלוח מנות לרעיו", הסביר הרמב"ם, משום ש"אין שם שמחה גדולה ומפוארה, אלא לשמח לב עניים ויתומים ואלמנות וגרים, שהמשמח לב האמֵללים האלו מידמה בשכינה". כלומר, שמחה יהודית אמיתית היא לתת לשני.

6. במצוות מתנות לאביונים, מחויב לפי ההלכה כל יהודי. גדולי פוסקי ההלכה, ובהם מרן הבית יוסף והרמב"ם, פסקו כי "אפילו עני המקבל צדקה חייב במתנות לאביונים". העצה שלהם היא ששני עניים פשוט יתנו אחד לשני את המעט שיש להם, וכך יצאו ידי חובה.

7. על בחירת האביונים כתבו הפוסקים כי ביום הפורים במיוחד "אין מדקדקים במעות פורים", כלומר, לא לעשות חשבונות רבים מדי למי לתת. כמובן שמן הראוי לתת יותר לאלו שאין להם. נוהגים לתת לפחות מתנה אחת לשני אביונים, ובסך הכל שתי מתנות מינימום.

8. המתנות מיועדות לקניית מצרכים לסעודת הפורים, ולכן ניתן לתת אותם לאביונים או באופן כספי או בצורת מאכלים.

9. העובדה שמצוות מתנות לאביונים ננהגת רק ביום הפורים עצמו, הביאה עמה שאלה ידועה:
האם יש דרך לדאוג לה עוד לפני הפורים גם מחשש לשכוח לקיים אותה בשל הטרדות במהלך הפורים במהלך, וגם כדי להביא את המתנות לאביונים בזמן, בשביל שיוכלו להספיק לקנות מוצרים ולהכין לעצמם סעודה?
התשובה היא שניתן בהחלט "לתזמן" את המצווה בהידור על ידי מינוי שליח שיקבל עוד לפני פורים את התרומה אך יבצע את שליחותו ויעביר את הכסף רק ביום הפורים עצמו.
דרך זו של מינוי שליח נאמן המכיר אביונים נצרכים, היא אף מהודרת ביותר, שכן כך הם יקבלו זאת בדיוק בזמן ובדיוק במקום הנכון.

10. הרב זמיר כהן שליט"א מקבל על עצמו מדי שנה בשמחה להיות שליח למצוות מתנות לאביונים לכל אלו המעוניינים שיבצע זאת עבורם. את המתנות הוא מעביר לכאלו הזקוקים לכך באמת, רבים מהם יהודים יקרים שהתקרבו לבורא וויתרו בשל כך על דברים רבים. הוא נוהג לברך ביום הפורים את כל התורמים שהעבירו דרך ארגון הידברות את דמי המתנות לאביונים, והשמות אף מועברים לברכה לגדולי ישראל, ובראשם מרן הגאון הצדיק רבי חיים קנייבסקי שליט"א.

בואו לקחת חלק במצווה החשובה של מתנות לאביונים ביום הפורים. הרב זמיר כהן יהיה השליח שלכם למסירת תרומתכם למען האביונים, ובשיאו של היום יונחו כל השמות על שולחנם של מרן שר התורה הרב קנייבסקי והרב זמיר כהן. וכן שליחי הידברות יתפללו עבורכם בציון מרדכי ואסתר.

לתרומה טלפונית חייגו עכשיו 073-222-1212 או לחצו כאן

תגיות:פוריםמתנות לאביונים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה