פורים

מתי נותנים, האם אפשר לתת להורים, מאיזה גיל נותנים ומי בעצם נותן? מקבץ שאלות על מתנות לאביונים

מקבץ שו"ת מיוחד לפורים – השאלות הכי מעניינות בנושא מתנות לאביונים שפורסמו במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י' אדר ב' התשע"ט
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. האם אני יכולה לתת מתנות לאביונים ממעשרות?

את לא יכולה לתת מתנות לאביונים בפורים מכספי מעשר. אמנם אם את רוצה לתת יותר ממה שאת חייבת (דהיינו שתי מתנות לשני עניים), תוכלי לתת תוספת זו מכספי מעשר (משנה ברורה סימן תרצד סק"ג). ואם אמרת בפירוש בעת שהתחלת להפריש מעשר "בלי נדר", והשעה דחוקה לך, את רשאית לתת גם את עיקר החיוב מכספי מעשר (חזון עובדיה על פורים עמוד ק"ע).

* * *

2. מאיזה גיל חובה לתת מתנות לאביונים?

יש אומרים שיש לחנך גם קטנים במצות מתנות לאביונים, ויש אומרים שיש חיוב לתת רק מגיל בר מצווה ואין צריך לחנכם קודם לכן, וכך המנהג.

מקורות: בפרי מגדים (סימן תרצ"ה באשל אברהם ס"ק י"ד) כתב, שיש לחנך קטנים במצות מתנות לאביונים, ע"ש. וגם ביסוד ושורש העבודה (שער י"ב פרק ו') כתב כן, ע"ש. וכן הובא בספר יבקשו מפיהו על פורים (עמוד מ"ה) בשם הגרי"ש אלישיב זצ"ל.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)


אולם בקדושת לוי (סוף קדושה שניה) כתב, וזכור אני כשהייתי קטן היה אבי ע"ה משלח על ידי לאיזה עניים ולא שלח על ידי משרת כדי לחנך אותי במצווה, ע"ש. ומשמע שהקטן בעצמו פטור ממתנות לאביונים, ורק יש עניין שאביו ישתמש בו כשליח לקיים מצוה זו. וכן דעת תלמידו באשל אברהם (סימן תרצ"ה) שאין חוששים לחנך קטנים במתנות לאביונים כיון שאין להם על פי הרוב מעות שלהם כלל ולא שייך בזה חינוך, ע"ש. וכן הובא בספר ארחות רבנו חלק ג' (עמוד מ"ז) בשם הגר"י קניבסקי זצ"ל, ע"ש. וכן השיב בנו הגר"ח קניבסקי שליט"א בספר ישמח ישראל (עמוד קמ"ז) שלא נהגו לחנך קטן בזה, ע"ש. ועיין עוד שם (עמוד קנ"ה) שדעת הגר"נ קרליץ שליט"א שמגיל תשע יש ענין לתת לו כסף לקיים מתנות לאביונים.

* * *

3. באביון גוי יוצאים ידי חובת מתנות לאביונים?

לא יוצאים ידי חובת מתנות לאביונים בנתינה לאביון גוי (ראה בית יוסף אורח חיים סימן תרצ"ד, ובספר אור לציון חלק ד' עמוד שלח ד"ה ובכל).

* * *

4. רציתי לזכות את אחיות שלי לתרום דרך האתר, אבל הן הסכימו לתרום 50 ש"ח כל אחת, והמינימום של התרומה דרך האתר הוא 100 ש"ח. בסופו של דבר אחת מהן תרמה, והשנייה תחזיר לה 50. האם שתיהן יוצאות ידי חובת המצווה מתנות לאביונים?

שתיהן יוצאות ידי חובה.

* * *

5. האם הכסף שאנו נותנים זכר למחצית השקל יכול להיות כמתנות לאביונים בפורים, או שזה לחוד ומתנות לאביונים לחוד?

זה לחוד.

* * *

6. מתי צריך לתת מתנות לאביונים? והאם יש הבדל בתאריך שבו מביאים בירושלים ובאזורים אחרים? כי קראתי שחוגגים פורים בכל אזורי הארץ בי"ד באדר ובירושלים בט"ו, ואני בעזרת השם אם ירצה השם אהיה בירושלים בפורים ואני קצת התבלבלתי...

מתנות לאביונים צריך לתת ביום הפורים עצמו. בירושלים חוגגים את פורים ביום ט"ו - ולכן יש לתת מתנות לאביונים ביום ט"ו. בערי הארץ שחוגגים את פורים ביום י"ד - יש לתת מתנות לאביונים ביום י"ד.

* * *

7. האם אני בתור אישה נשואה צריכה להביא גם משלוחי מנות וגם מתנות לאביונים או מספיק שבעלי עושה את זה בשביל שנינו? האם צריך כביכול לעשות הכל כפול?

גם אישה נשואה חייבת במשלוח מנות ומתנות לאביונים (יעויין ברמ"א אורח חיים סימן תרצ"ה סעיף ד', ומשנה ברורה ס"ק כ"ה, וחזון עובדיה על הלכותפורים עמודים ק"מ-קמ"א). כמובן שאת יכולה למנות את בעלך כשליח שלך לבצע את המצוות הנ"ל, ויש לו להודיע למקבלי המנות שאת שלחת מנות אלו (יעויין בספר הליכות שלמה על מועדים פרק י"ט בדבר הלכה אות כ"ז).

* * *

8. האם אפשר לתת משלוח מנות ומתנות לאביונים לאדם אחד שהוא גם חבר וגם אביון, או שצריך לעשות משלוח מנות בנפרד עם אדם אחד ומתנות לאביונים עם אדם נוסף?

מעיקר הדין, מי ששולח מנות לרעהו שהוא אביון, יוצא ידי חובת שתי המצוות של "משלוח מנות" ו"מתנות לאביונים" לאחר שיתן עוד מתנה לאביון אחר. אלא שהיות ויש מחמירים בזה שאין לעשות כן, טוב לחוש לדבריהם, ולתת עוד שתי מתנות לאביונים אחרים (ראה באורך בחזון עובדיה על פורים עמודים קנ"ח-קס"ג, וכן בשו"ת יביע אומר חלק י"א חלק אורח חיים סימן פ"ד).

* * *

9. מה הסכום שצריך לתת מתנות לאביונים כדי לצאת ידי חובה?

מעיקר הדין יוצאים ידי חובת מתנות לאביונים בפרוטה אחת. וירא שמים יחמיר ויתן בעין יפה ובסבר פנים יפות, כשיעור שווי סעודה אחת של לחם ולפתן (ראה חזון עובדיה על פורים עמודים קס"ו-קס"ז, וילקוט יוסף סימן תרצ"ד סעיף א').

* * *

10. אני רוצה לתת את כסף של המתנות לאביונים לאמא שלי. היא לא עובדת כרגע, כי היא בחופשת מחלה עקב פריצת דיסק בגב. היא לא עבדה 6 חודשים, חזרה לעבוד לחודש בערך ושוב יצאה לחופשת מחלה. בימים אלו היא עובדת פעם בשבוע בעבודה קטנה אחרת, כדי שיהיה כסף לאוכל. המצב הכלכלי שלה לא קל, מה שהיא מקבלת לא מספיק אפילו טיפה להוצאות בסיסיות, והיא לא מקבלת סכום קבוע מביטוח לאומי או משהו. השאלה שלי היא אם היא נקראת אביון ואני יכולה להביא לה את המתנות לאביונים? ושאלה נוספת - האם אפשר להביא שתי מתנות לאביון אחד?

1. מותר.

2. אין יוצאים ידי חובה בנתינה לאביון אחד ויש לתת לשני אביונים.

בואו לקחת חלק במצווה החשובה של מתנות לאביונים ביום הפורים. הרב זמיר כהן יהיה השליח שלכם למסירת תרומתכם למען האביונים, ובשיאו של היום יונחו כל השמות על שולחנם של מרן שר התורה הרב קנייבסקי והרב זמיר כהן. לתרומה טלפונית חייגו עכשיו 073-222-1212

תגיות:פוריםמתנות לאביוניםמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה