חדשות בארץ

הפרשן הבכיר בחדשות 13: מצנזרים את עמדותיי המזרחיות-מסורתיות

אבישי בן חיים, הפרשן לענייני חרדים בחדשות 13, השאיר היום את עמיתיו לערוץ פעורי פה כשהוא טען כי נוהגים לצנזר את עמדותיהם של עיתונאים בעלי אג'נדות מסורתיות-מזרחיות: "לא מעז לומר את מה שחובתי העיתונאית והמוסרית לומר, כי אני יודע שזה לא מתאים כאן"

אבישי בן חיים (צילום: פלאש 90)אבישי בן חיים (צילום: פלאש 90)
אא

בקבוצת וואטסאפ סגורה של הערוץ, שלח היום (חמישי) העיתונאי והפרשן הבכיר לענייני חרדים בחדשות 13, אבישי בן חיים, הודעה שבה הוא מטיח ביקורת רבה בפני עמיתיו כי הערוץ מגביל את חופש העיתונות שלו באופן שיטתי – כך חשף נתי טוקר בעיתון דהמרקר.

בן חיים פתח את דבריו עם הקביעה כי "במערכת החדשות שלנו אין חופש עיתונאי, לעיתונאי שהוא בעל עמדה מזרחית-מסורתית". בן חיים מוסיף ותוהה בפני עמיתיו: "יש לכם חופש עיתונאי כאן? כי לי לא. אני כותב את זה כאן כי אני לא רוצה לכתוב בחוץ כדי לא לפגוע חלילה במערכת, מצד שני אני חושב שאסור לי לשתוק. הדברים צריכים להיאמר".

בן חיים מוסיף ומתאר את דבריו: "בימים אלה אני עורך סדרה על המסורתיות (בעצם על 'המסורתיות המזרחית', אבל פה רצוי לא להגיד 'מזרחית'). במסגרת הסדרה שאני מכין ערכתי פרק נהדר על המסורתיות המזרחית ככלי לפתרון משברים בחברה הישראלית. באמת אחלה פרק, מלא צבע, ועם אמירות חשובות על הדרת האופציה המזרחית מהשיח הציבורי בישראל". לדברי הפרשן הבכיר, "הפרק נפסל ולא במקרה. זה היה פרק ערוך כמעט סגור, והוא פשוט נפסל. נמחק. לא ראוי לשידור במהדורה שלנו".

בן חיים אף טוען כי בפרק אחר שכן אושר על ידי העורך, הוסרו ממנו שלוש מילים שהוא הכניס -  'המסורתיות המזרחית המתוקה'. לדבריו, היה ברור לו כי יצנזרו זאת מאחר ואלה מילים "שכנראה לא כל כך ראוי לומר אצלנו במערכת". לדבריו, דיכוי העמדה המזרחית אינו נובע מעמדה "אנטי-מזרחית", אלא מתוך עמדה "אובייקטיבית-תל אביבית" שמבקשת לשלול את חשיבותו של הקול המזרחי.

צנזור עצמי: "מראש אני מצנזר את העמדה המזרחית שלי"

לדברי בן חיים, 'רוח המפקד' שחש בערוץ הובילה אותו לכך שהוא החל אף בצנזור עצמי של דעותיו כשהוא אומר כי "זה לא שאני מרשה לעצמי ללכת עד הסוף. מראש אני מצנזר את העמדה המזרחית שלי".

הפרשן ממחיש את דבריו: "הוזמנתי להשתתף השנה בסמינר של בכירי החוקרים לענייני מסורתיות בישראל במכון הישראלי לדמוקרטיה. שם, ובהרצאות אחרות אני מדגיש למשל: כל ניסיון לספר את הסיפור המזרחי בלי נקודה איקס, הוא לא רק בדיחה אינטלקטואלית, הוא ממש חלק מדיכוי המזרחים. 'כל פעם שתשמעו מישהו שמנסה לספר לכם את הסיפור בלי לציין זאת, תדעו שהוא גם לא מספר את הסיפור האמתי והוא גם חלק מדיכוי המזרחים'. ואז אני מגיע לחדר העריכה ומראש מצנזר את עצמי ולא מעז לומר את מה שחובתי העיתונאית והמוסרית לומר, כי אני יודע שזה לא מתאים כאן".

לצד זאת, לבן חיים חשוב להדגיש כי "מעולם לא הגבילו את חופש הדיבור שלי מחוץ למערכת, אבל במסגרת החדשות שלנו? דווקא כן". העיתונאי מוסיף, "יכולתי לתת עוד ועוד דוגמאות על תחושת ההשפלה וחוסר החופש העיתונאי, למשל איך אנחנו יושבים בחדר עריכה שני עיתונאים, אני ועוד עורך וידאו, ושנינו מזרחים בעלי רגישות ומודעות גבוהה לכאב המזרחי, לדיכוי ולאתוס המזרחי, אבל שנינו מצנזרים עצמנו במודע כדי שכתבה לא תצא פרו מזרחית מידי, וממש מתאמצים שכתבה תצא יבשה ולא תצא טובה מידי (!) ומשתדלים לא להגזים".

בן חיים מסכם את דבריו, "דמיינו את הסיטואציה, שני עיתונאים עם עמדה, מתאמצים להתאים עצמנו לנרטיב הפוך, ולספר את הסיפור העיתונאי בצורה שאנחנו לא מאמינים בה, הכל מתוך הבנה שזה מה שמותר אצלנו במערכת, שהחופש העיתונאי שלנו מוגבל כאן".

לאחר פרסום ההודעה, בקבוצה שמונה למעלה מ-200 חברים, סגל חדשות 13 נשאר המום ואיש לא ניסה להתעמת עם דבריו.

תגיות:תקשורתעיתונאייהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה